1 april: Playmobil Apple Store en 3d-monocles

1 april: Playmobil Apple Store en 3d-monocles

01-04-2011 11:54 Laatste update: 29-04-2018 00:54

De 1 april-grappen uit de techwereld: Apple Playmobil-sets, Angry Nerds, Gmail-bewegingen en 3d-monocles.

1 april, lame april? Tussen alle flauwe grappen uit het dagelijks leven komt de internet- en technologiewereld ook dit jaar weer met een paar pareltjes. Een overzichtje.

Altijd leuk zijn nepproducten. Zo is er een Playmobil-set waarmee kinderen van Apple-fanboys de Apple Store kunnen naspelen, compleet met iPads en een mini Steve Jobs.

Toshiba steekt de draak met 3d-brillen en lanceert een 3d-monocle, handig voor kijken naar gepirateerde 3d-films. Over 3d gesproken: webcomic XKCD heeft ook een aardige 3d-grap en de Britse BBC start met '3d-radio'.

Google heeft altijd een compleet team op 1 april zitten. Resultaat: YouTube 1911, compleet met Ruth Roll, Bedintruder en een muzikale kat. Gmail Motion is mailen met bewegingen en Chromercize is vingerfitness zodat webbrowsen sneller gaat. Verder: een fake-vacature voor een autocompleter en AdWords geeft adverteerders nu de mogelijkheid klassieke 'effectieve' banners als Punch The Monkey terug te brengen.



Appmaker Atlassian introduceert het spel Angry Nerds waarin bebrilde webdevs bug bestrijden. Die hadden ze gewoon moeten uitbrengen. Linkedin-gebruikers krijgen in het onderdeel 'mensen die je zou moeten kennen' een paar verrassingen te zien. De Britse krant Metro komt voortaan uit op eetbaar papier, maar niet heus. Ook nieuw: de IFFHR, de International Foundation For Hashtag Registration, alwaar twitteraars hun hashtags officieel kunnen laten registreren.

In eigen land was er het Tweet-me-niet-register dat je beschermt tegen commerciële tweets en lanceerde Webwereld een lezersdatabase met zoveel mogelijk privacygevoelige gegevens. Alle lezers van de ict-nieuwssite zouden zich moeten registreren met hun echte naam, pasfoto en vingerafdrukken.

Luisteraars van Omrop Fryslan (Omroep Friesland) trapten vanochtend in een stunt waarbij de Friestalige regionale omroep van 6 tot 8 uur 'bij wijze van proef' in het Nederlands uitzond.

Van sommige nep-lanceringen zou je trouwens willen dat ze echt waren: Ryanair kondigde kindvrije vluchten aan. Nooit meer krijsende kids die het gangpad blokkeren. Maar helaas...