25 :: Most Wanted

tags:

Een reconstructie van een van de grootste fraudezaken die Nederland ooit op internet heeft gekend: iPhone-oplichter Rob van Z.

Tekst: Arnoud Groot   Beeld: Roel Backaert

Het lijkt wel een camping voor de Apple Store op Fifth Avenue in New York. Het is zomer en broeierig warm in de stad. Op de stoep voor de winkel wachten honderden hardcore Apple-fans tot ze om zes uur ’s avonds op die gedenkwaardige vrijdag een iPhone in hun zweterige, begerige handen kunnen sluiten. Om nooit meer los te laten. Greg Packer, gepensioneerd wegwerker en gadgetaficionado, zit al vanaf maandagmorgen 5 uur te posten op zijn klapstoel. Hij deelt zijn queeste via de blog First in Line for iPhone met de rest van de wereld.

Ook David Clayman, die achter Packer in de rij zit, houdt zijn avonturen op de stoep van Fifth Avenue bij in een blog: The iPhone Adventure. Clayman gaat de ultieme gadget kopen om hem direct weer door te verkopen; de opbrengst gaat naar een goed doel.
De in zalmroze gehulde dame die kort voor de start van de verkoop in haar dikke SUV optrekt voor een AT&T-winkel in Dallas wordt gedreven door aanzienlijk minder onbaatzuchtige motieven. Ze heeft een tas met dikke bundels dollars bij zich en is van plan de gehele iPhonevoorraad leeg te kopen. Daarvoor moet ze wel als eerste binnen zijn, en dus trekt mevrouw ten overstaan van de voltallige lokale media en diverse landelijke tv-zenders met veel bravoure een pak dollars tevoorschijn om de jongeman aan de kop van de rij uit te kopen.

Het recht als eerste inwoner van Dallas met een iPhone aan de haal te gaan, wordt uiteindelijk afgemaakt op 800 dollar. Onder het oog van de camera’s slinkt haar met dollars gevoede zelfvertrouwen echter als de ijsvlaktes op de Noordpool als blijkt dat AT&T per klant slechts één telefoon verstrekt. De deconfiture van de met schaamrood op de kaken afdruipende dollardame is compleet als de camera’s een uur later de jongeman vastleggen die dankzij zijn 800 dollar niet alleen zijn iPhone, maar ook een aantal fraaie accessoires gratis mee naar huis neemt. Een bekende Amerikaanse columnist vraagt zich ondertussen hardop af of hij zijn nieuwe iPhone nu wel echt nodig heeft: ‘Is it need or greed?’

iPhone hysterie
Ook in Nederland zorgt de komst van de iPhone voor veel opwinding. Het lijkt wel of íedereen zich van het glimmende nieuwe hebbedingetje wil verzekeren. De telecomproviders varen er wel bij, maar ook kleine zakenlieden pikken kruimels mee van de iPhone hype. Robert van Zanten, Rob voor vrienden, is een 38-jarige zakenman die zijn inkomsten op dat moment voornamelijk genereert met een indrukwekkende verzameling kleine websites. Rob was eerder in loondienst bij de Telegraaf Media Groep (TMG), waar hij medeverantwoordelijk was voor de pogingen het concern weg te leiden uit het steeds troostelozer wordende tranendal van de papieren nieuwsmedia.

Een van zijn voormalige collega’s omschrijft hem als een snelle commerciële denker die overal mogelijkheden ziet, maar vaak niet het geduld heeft de zaken netjes tot een goed einde te brengen. Desalniettemin is de joviale Amsterdammer met donker krullend haar en enorme bierbuik, die zijn 120 kilo doorgaans wegwerkt onder een Ralph Lauren poloshirt en een paar Dockers jeans, een populaire collega. Een Guus Geluk die altijd op het juiste moment op de juiste plek is, en als een echte Bourgondiër geniet van mooie wijnen, copieuze diners, zijn dure sportauto’s en zijn voluptueuze Russische vriendin.

Naast televisiezender SBS6, waarin TMG een stevig belang heeft, houdt Rob zich bezig met de scouting en acquisitie van veelbelovende websites. Zo komt hij in contact met Mirzet, een internetondernemer die op dat moment van zonnige zakelijke vooruitzichten geniet dankzij zijn steeds populairder wordende multi-etnische datingwebsite Etnodating. Op voorspraak van Rob snuffelt TMG  belangstellend aan de site, maar tot een snelle deal wil het maar niet komen.

Op dat moment wint de gefrustreerde ondernemer in hem het van de loonslaaf, en hij biedt Mirzet aan zich persoonlijk met de site te gaan bezighouden. Een oude bekende, de kapitaalkrachtige ondernemer Huub, is bereid tweeënhalve ton in zijn zakelijke internetavontuur te steken, en dus neemt Rob afscheid van TMG om zich met zijn firma’s Mr. Z. en Mr. Ed  fulltime op de uitbouw en aanstaande verkoop van Etnodating te storten. Ideeënman Mirzet laat de dagelijkse bedrijfsvoering aan hem over, zodat hij zijn handen vrij heeft voor nieuwe projecten.

Rob denkt meteen in miljoenen. Hij wil de website koppelen aan een datingprogramma dat nog dat jaar op SBS6 moet gaan draaien. Met zijn contacten en commerciële talent moet dat geen enkel probleem zijn. Het programmaconcept laat hij maken door Anneke, een studente van de Amsterdamse mediaschool, die hij handig als stagiaire binnenhaalt. Ook het overige benodigd personeel krijgt hij op een koopje. Zijn broer Perry wordt webmaster en voor de overige klusjes huurt hij Raymond in, een 18-jarige Amsterdammer die voor 600 euro per maand aan de slag gaat. Met zijn vieren betrekken ze een kantoor van zestig vierkante meter met een klein keukentje in een complex aan de Amsterdamse Weesperstraat.

Zelf gaat Rob zich daar overigens maar mondjesmaat met Etnodating bemoeien. Als een soort online legbatterij begint hij liever met het bedenken en registreren van nieuwe sites die in de toekomst mogelijk voor veel geld verkocht kunnen gaan worden. Minstens twintig keer per dag vernemen zijn medewerkers een nieuw plan om veel geld te verdienen, en daarbij mikt Rob niet alleen op een toekomstige buy-out. Zo registreert hij bijvoorbeeld ook de website Libido-online.nl, waarmee hij een partijtje lustopwekkende pillen aan de man brengt die hij eerder ‘voor weinig’ op de kop heeft getikt.

Ruime winstmarge
Met de introductie van de iPhone dient zich een nieuwe potentiële melkkoe aan. Uiteraard heeft hij het ultieme elektronische hebbedingetje zelf al snel in zijn zak. Niet via zijn provider, maar via een belhuis in de Amsterdamse volksbuurt Bos en Lommer. Unlocked,  scherp geprijsd, en dus weet Rob al snel een aantal relaties tegen een schappelijke marge van een nieuwe mobiele telefoon te voorzien. Niet iedereen is immers op de hoogte van de voordeeltjes die in sommige vage Amsterdamse belhuizen te behalen vallen.

De volgende stap is een advertentie op Marktplaats. Enkele tientallen klantjes later, begin maart 2008, presenteert Rob zijn nieuwste website: iPhonehelpdesk.com. Tegen die tijd is de eerste generatie iPhone al redelijk breed beschikbaar, maar nog steeds genereert de website maandelijks enkele tientallen klanten die klaarblijkelijk niet wakker liggen van Robs ruime winstmarge à 200 euro per toestel. Helemaal zwart uiteraard, en dus pakt de kersverse internet-ondernemer al snel een paar duizend euro per maand extra om zijn nieuwe BMW Z4 mee af te betalen.

Robs andere sites kabbelen ondertussen een beetje voort. Tot zijn grote frustratie heeft de TMG uiteindelijk toch gekozen voor Relatieplanet, en blijven andere gegadigden voor Etnodating uit. Even lijkt het er op dat Talpa de site Voetbaltalent.nl voor een serieus bedrag gaat overnemen, maar helaas haakt ook het investeringsvehikel van John de Mol na een aantal gesprekken af. Rob is hevig teleurgesteld, herinneren zijn medewerkers. Hij maakte immers nooit een geheim van zijn grootste zakelijke ambitie: het scoren van de grote klapper die hem in staat stelt om nog voor zijn veertigste te stoppen met werken. Nu ook Talpa hem na rijp beraad laat zitten, zakt het geloof in eigen kunnen en de mogelijkheid van een grote zakelijke doorbraak even diep weg. Voor het eerst in tijden valt de menselijke ideeënmachine even helemaal stil.

Maar dan is er opeens de nieuwe iPhone 3G. Net als bij de eerste editie is de wereldwijde opwinding weer enorm, en alsof er helemaal niets gebeurd is, schiet Robs zakelijk instinct weer in de hoogste versnelling. Mogelijk is zijn zakelijke buitenkansje nu toch gearriveerd. Dat T-Mobile de Europese markt door een exclusieve deal met Apple volledig heeft dichtgetimmerd, is van ondergeschikt belang. Ook iPhonehelpdesk.com biedt het nieuwe toestel aan op de site, en belooft zelfs vier dagen voor T-Mobile te leveren.

Een staaltje typische Amsterdamse bluf, want Rob heeft echt nog geen idee waar hij de telefoons vandaan gaat halen. Vanaf het begin weet hij dat het alles of niets is, want aan zijn medewerkers voorspelt hij letterlijk: 'Of ik word zakenman van het jaar, of ik wordt de loser van de eeuw en ben voor altijd mijn goede naam kwijt.' Ze betwijfelen echter of de implicaties van dit omineuze toekomstperspectief dan al in volle omvang bij hem doordringen. Van Zanten wéét gewoon dat het hem gaat lukken. Guus Geluk ‘tijgert’ het wel weer voor elkaar.

Ritselcapaciteiten
Onduidelijk is waarom bezoekers van iPhonehelpdesk meegaan in de roze wensdromen van een klein Amsterdams bedrijfje, dat als enige in staat zou zijn het monopolie van de machtige Duitse telecomgigant s/tiny_mce/themes/advanced/langs/nl.js?3" type="text/javascript"> te doorbreken. Is het geloof in de kracht van internet, dat het schijnbaar onbereikbare en onmogelijke binnen handbereik kan brengen? Is het de tot grote hoogte aangewakkerde hebzucht, die hen tijdelijk het zicht op de realiteit ontneemt, zoals dat eerder ook gebeurde bij de in roze gehulde dollardame? Feit is dát ze het geloven, en redelijk massaal. Zeker als Nu.nl een bericht wijdt aan de opmerkelijke aanbieding van iPhonehelpdesk ontstaat een dynamiek die doet denken aan de vraatzucht van piranha’s die bloed in het water ruiken.

Daags na de nieuwe aanbieding scoort de piepjonge site al tegen de tienduizend unieke bezoekers per dag, en mag Rob dagelijks tientallen nieuwe bestellingen in zijn orderboekje bijschrijven. Via de bestelpagina van de site, maar ook via e-mail en zelfs telefonisch. Op het kantoor aan de Weesperstraat heerst een opgewekte spanning. Het vertrouwen in de ritselcapaciteiten van de baas is nog groot, en Rob heeft zijn personeel een gratis iPhone beloofd als de magische grens van vijftig bestelde toestellen op één dag wordt gehaald. Bijna dagelijks gaat het succesteam achter iPhonehelpdesk uitgebreid dineren, bij Robs favoriete Thai uiteraard, waar de etenstafel zonder uitzondering wordt volgebouwd omdat hij weer de halve menukaart heeft besteld.

Maar terwijl het geld via creditcard- en iDeal-betalingen met bakken binnenstroomt, verloopt de zoektocht naar de benodigde handelsvoorraad ronduit stroef. Zijn vaste leveranciers uit Bos en Lommer kunnen absoluut niet aan de nieuwe iPhone komen, en al zeker niet zonder simlock, die in tegenstelling tot de eerdere versie notoir moeilijk te verwijderen blijkt. En ook de andere contacten in Robs opgebouwde iPhone-netwerk geven nul op rekest. De scherp aan de wind zeilende internetondernemer raakt steeds verder van huis, letterlijk en figuurlijk, want ook pogingen om de nieuwe toestellen in onder meer Moskou, Italië en Dubai te betrekken stranden hopeloos.

Ondertussen houdt hij met links en rechts aangekochte, peperdure iPhones de grootste ‘zeurders’ tevreden en krijgen andere ongeduldige klanten de toezegging dat ze ter compensatie van de ‘tijdelijke vertraging’ een gratis auto-oplader en een telefoonhoesje zullen ontvangen.

Langzaam maar zeker begint de sfeer in het kleine kantoor aan de Weesperstraat om te slaan. Steeds vaker slaat de deur van het kantoor van de opgeruimde ritselaar van weleer met een klap dicht, en horen zijn medewerkers Rob luidkeels vloeken. Regelmatig smijt hij ook met zijn eigen iPhone, vooral als er weer een veelbelovende lead is vastgelopen. En ook de klanten worden steeds ongeduldiger; ze komen zelfs schreeuwend aan de deur om desnoods met geweld hun nieuwe telefoon op te eisen. Als een van hen tot in Robs kantoor van Van Zanten weet door te dringen, mag niemand behalve de baas de deur nog openen.

Guus Geluk
Maar begin juli, kort na de door Spanje gewonnen finale van het Europees voetbalkampioenschap, straalt de internetondernemer weer als vanouds aan het Thaise avondbanket. Zijn verwoede zoektocht uiteindelijk toch vruchten heeft afgeworpen, onthult 'Guus Geluk', en een leverancier in China kan op korte termijn een grote partij nieuwe iPhones leveren. Rob vertrekt binnen enkele dagen naar Sjanghai om de deal persoonlijk rond te maken. Wederom zoemt het kantoor de dagen daarna weer van de gespannen activiteit. Robs zoontje Mitch en een paar vrienden zijn vast ingeschakeld om honderden doosjes te labelen waarmee straks de eerste partij telefoons kan worden verzonden. Ook de verpakkers staan stand-by, maar een dag voor Rob naar China vertrekt wordt de deal alsnog om onduidelijke redenen gecanceld. Het leek of er iets in hem knapte, herinnert een van zijn medewerkers zich.

De sfeer op kantoor zakt daarna snel richting vriespunt. Niemand twijfelt nog aan het feit dat het nu echt helemaal fout gaat met de iPhones. De vraag is alleen wannéér de bom barst. Een week later volgt het antwoord. Als een van de medewerkers ‘s morgens op haar werk arriveert, treft ze een puinhoop aan. Het kantoor is in allerijl leeggehaald, kasten zijn leeg, computers weg, kabels liggen met mappen en oude tijdschriften over de grond verspreid. Opgestapeld tegen de muur wachten de kartonnen doosjes op iets dat nooit meer komen gaat. IPhonehelpdesk.com is ook uit de lucht, en dat is niet onopgemerkt gebleven. Als ze een halfuur later weer naar buiten stapt, staan de eerste gedupeerden voor de deur, op verontruste toon hun verhalen vergelijkend. Op de deur van het kantoor is een groot stuk papier geplakt: 'Wie kent de oplichter Rob van Z.?'

Een paar telefoontjes later zijn haar vermoedens bevestigd. De avond daarvoor heeft Perry op Schiphol afscheid genomen van zijn broer. Hij kent Robs reisdoel niet, of wil dat gewoon niet zeggen. De medewerkster vermoedt dat hij naar Brazilië is vertrokken, Robs favoriete vakantieland en eindbestemming na de gedroomde ‘grote klapper’. Want hoewel hij zich die waarschijnlijk heel anders had voorgesteld, is die nu toch gevallen. Dankzij een speciale regeling met de firma Docdata, die de internetbetalingen namens banken en creditcardbedrijven coördineert, is Rob er in de voorgaande weken in geslaagd een enorm geldbedrag via verschillende bankrekeningen in cash op te nemen.

Een van zijn medewerkers heeft hem horen praten over ‘sporttassen vol bankbiljetten’. Daar kan je in Brazilië lang en goed van leven, maar niemand van zijn bekenden twijfelt eraan dat Rob ook daar binnen de kortste keren weer een nieuw bedrijf heeft gestart. De eeuwige ritselaar kan immers niet langer dan een week stilzitten, en met zijn startkapitaal ligt de wereld in Zuid-Amerika voor hem open.

1,5 miljoen
Bij politiekorpsen door het hele land stromen ondertussen de aangiften binnen. In totaal zouden zeker tweeduizend iPhones zijn besteld. De totale schade bedraagt daarmee maximaal anderhalf miljoen euro. Ondanks herhaald verzoek weigert de firma Docdata elke toelichting op de afspraak die Rob in staat stelde ongehinderd naar Brazilië af te reizen met het spaargeld van duizenden ontroostbare Nederlanders. Een poging om beslag te leggen op Robs bezittingen mislukt hopeloos. Zijn bankrekeningen zijn leeggehaald, zijn BMW Z4 heeft hij twee weken eerder verkocht en de huur van zijn huis in de Amsterdamse Jan van Galenbuurt blijkt al twee maanden eerder te zijn opgezegd. Er valt helemaal niets meer te halen bij Rob van Z.

De politie lijkt dat ook te beseffen. Een van zijn medewerkers meldde zich uit voorzorg op het politiebureau, maar ontving nog steeds geen uitnodiging voor verhoor. En ook de boekhouder die nog steeds beschikt over Robs volledige administratie, met daarin een potentiële schat aan informatie over de enorme geldstromen, heeft nooit meer iets van de politie gehoord. Wat slechts rest is wachten. Wachten op een teken van leven van Rob van Z. En wachten op de volgende grote internetfraude.

Dit artikel verscheen in Bright 25.

door , 23-12-2008 10:27 13 reacties, 28215 views

Luuk Hendriks, 5 jaren geleden
afbeelding van Luuk Hendriks

Mmm... Retourtje Brazilie voor onze Peter R lijkt mij.

ReneS, 5 jaren geleden
afbeelding van ReneS

Geen opsporingsprioriteit... Het is maar anderhalf miljoen euro...

Bezoeker, 5 jaren geleden
Bezoeker van een ander land, 4 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker van een ander land

Helaas voor de oudere kijkers onder ons, er kloppen een aantal zaken niet.
- De heer in kwestie was Robbie voor vrienden
- Geen krullend haar maar stijl haar
- Zeker geen Ralph Lauren maar puur en alleen Lacoste
- Voluptueuze russin was een slanke welgevormde godin
- Mirzet (de oprichter van Etnodating) zat op een dood spoor met de site
- Ideeenman Mirzet kan geeneens 'het kopen van een brood delegeren', laat staan de dagelijkse leiding
- 'Robbie kwam niet 20 X per dag met een nieuw idee, vermoed minstens 25 keer
- De 1e iphones kwamen niet bij belhuizen vandaan maar rechtstreeks uit Belgie (remember: hij had een snelle auto)
- Die paar duizend euro vanuit het begin van de iphones kun je beter vermenigvuldigen x 6,
- Talpa had Voetbaltalent.nl wel degelijk gekocht (voor 125K EUR)
- De gratis iphones zijn niet alleen beloofd aan het personeel, ze hebben hem ook gekregen (helaas hebben ze ook iets meer meegenomen dat de bedoeling was)
- Er knapte inderdaad iets..maar niet in hem ;)

En meer, maar...helaas ben ik beperkt in dit tekstvak tot leestekens.

En even voor de duidelijkheid, iedere klant die bij Iphonehelpdesk.nl een iphone heeft gekocht heeft zijn geld teruggekregen. DocData en de CC-maatschappijen hebben alles vergoed voor deze mensen. Er zijn dus 2 gedupeerden met deze iPhonezaak (overigens is de iPhone 4 een heerlijk apparaatje) en zijn DocData en de CC-maatschappijen. Is het een grote scam, is het een grote internetfraude? Nee, dat is het niet!! Waarom niet, omdat jullie het hier hebben over het topje van de ijsberg, jullie hebben geen idee wat er nu speelt. Gaat om nog interessantere bedragen.

Note: het stuk is gebaseerd op de visie van 1/Mirzet, 2/Anneloes en 3/Raymond. Stuk voor stuk leuke, rustige en amabele mensen maar, ze weten niets, ze geloven alleen hun ogen en hebben geen idee wat er echt speelde.

En:
Arnoud, Arnoud, Arnoud, wat maak jij er een puinzooi van. Het leest lekker weg maar er klopt geen reet van.

Anyway, groeten vanuit de zon.

R. (inmiddels wat lichter, mn huid overigens niet)

Remco Koemans, 4 jaren geleden
Bezoeker, 3 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker

Niemand heeft zijn geld teruggekregen. Deze kerel komt vanzelf een keer in de smiezen. En dan heeft hij niet alleen een probleem het geld terug te betalen vrees ik...

Remco Koemans, 4 jaren geleden
afbeelding van Remco Koemans

Hoi R... Bel me,

Wil bijpraten..

RK uit A

Bezoeker van een ander land, 3 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker van een ander land

Je houd er helaas relaties op na, die ik op dit moment niet wil spreken :P

Maar, anyway....veel succes verder, maar wel blijven testen. Ik zie dat je dat nog steeds niet doet.

R.

RemcoK, 3 jaren geleden
afbeelding van RemcoK

Hoeze.. welke?

Wat zie je dan? Tipje zou handig zijn.

RemcoK, 3 jaren geleden
afbeelding van RemcoK

Kun je voor beide punten iets specifieker zijn?

Sandra Rake, 3 jaren geleden
afbeelding van Sandra Rake

Hi Rob,

Als je dit toch leest, stort dan even mijn centjes terug, voor het ontwikkelen van de website die je nooit afmaakte. Dat lukt toch wel, van die miljoenen? Zou fijn zijn!

Verder gun ik je dat alles goed met je gaat, het beste!

Groetjes, Sandra Rake

Bezoeker, 3 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker

Zeg pap,

Als je dit toch leest, kun je dan even wat geld overmaken, zit nogal krap en zoals je weet is mijn verjaardag net geweest. Lukt vast met die miljoenen.

Rekening nummer is nog hetzelfde hoor.

Bezoeker van een ander land, 3 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker van een ander land

Das ook raar Sandra, de 2e (laatste) termijn heb je voldaan 5 dagen NA de oplevering van je project,dus project is/was af, en wij hadden de betaling volledig binnen. Raar dat je hier nu ineens mee komt, kijk je boekhouding en mails even na. Ik had er toen alle cc's van iig.

Voor de andere lezers, neen!!.RvZ heeft niets met telzone.nl te maken.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 26 bezoekers online.