26 :: Cockpit: Lada Niva

Hij bonkt en kiept, kraakt en piept. Maar dat geeft niet. Meike rijdt in de Lada Niva.

Remmen is er nauwelijks bij, maar ach, rijden ook niet echt, dus waar hebben we het over. Hij grossiert in CO2, maar hé, wie kan de Lada Niva weerstaan? Dat vindt ook mijn bijrijdster Pam Asselbergs. Pam is autoliefhebster van de bovenste plank. Ze heeft haar baan eraan gegeven om Macchina, een autoblad voor vrouwen van de grond te krijgen. Als het een beetje meezit ligt het eerste nummer er nog voor de AutoRai in april. Zelf rijdt ze in een oude politieporsche, een 911 uit ‘84. Pam is niet van het zoetsappige type, maar smelt ter plekke als we bij de Niva van mijn overbuurvrouw Stella aankomen. 'Precies zoals mijn zoontje een auto tekent!'

Lada is van origine een exportnaam van het Russische automerk ‘Zjigoeli’. Maar ze waren bij Zjigoeli bang dat de uitspraak in het buitenland zou worden verbasterd tot ‘gigolo’. Lada betekent in het Russisch ‘liefje’. En kijk, dat wilde ik dus zeggen. Liefje. Maar dan ook nog: Niva betekent ‘veld’. Liefje in het veld! In combinatie met de betekenis van het blauwwit ovale logo van Lada. Dat stelt namelijk een Vikingboot voor. Dat wilde ik dus ook zeggen: stoer. Dat geldt zeker niet voor alle Lada’s, maar wel voor deze. Stoer liefje in het veld. Ik bedoel maar.

Een knuffel-SUV dus. De Niva van Stella komt uit 2004. Maar hij wordt al ruim dertig jaar gemaakt, en al die tijd hebben de Russen het ontwerp geen spat veranderd. En verder is hij eigenlijk ook nauwelijks veranderd, op wat broodnodige upgrades na om aan de Europese milieueisen te voldoen. En stuurbekrachtiging heeft ie gekregen. Maar verder? ESP, ABS, BAS, EBD, HDC, ga toch weg, daar heeft de Niva allemaal niets mee te schaften. Je gaat, of je gaat niet. Als je gaat, ga je op eigen risico. Geen gelul.

Dat risico maakt het wel spannend, vindt ook Stella. Als ze op de snelweg plankgas gaat (en 130 rijdt, want harder gaat ie niet), vraagt ze zich wel eens af wat er zou gebeuren als ze dan vol zou moeten remmen. Want dat remmen, dat wil niet zo. Slippen, dat doet ie liever. En dat is gelijk te merken als we wegrijden. Deze Niva moet er altijd even ‘inkomen’, aldus Stella. De eerste drie keer dat je remt vliegt ie alle kanten uit, maar als ie eenmaal de slag te pakken heeft, dan gaat het wel weer.

Bijpookje
Sommige types komen ook overal mee weg. De Niva is daar één van. Hij kan alles maken. Hij kan niet alleen niet zo goed remmen, ook in ruitenwissen is hij enigszins zwakbegaafd. De ruitenwisser kent twee standen: aan en uit. ‘Ach wat zoeoet!’, roept Pam uit, en vertederd laat ze de wissers even wapperen. Waar Pam ook warm van wordt, is de versnellingspook. De hoofdpook weliswaar, want hij heeft nog twee ‘bijpookjes’, waarmee je hem in een aantal offroad-standen kunt zetten.

De hoofdpook betreft een slank stokje met zo’n lekkere bol erop. Hij doet in de verste verte niet denken aan de geavanceerde fallussen in de meeste SUV’s van tegenwoordig. Wel zo gevoelig, vindt Pam. Je merkt meteen dat je hem met de juiste touch moet beroeren. Te hard, te ruw of te lomp schiet hem gelijk in het verkeerde keelgat, wat hij met nóg meer gepiep en gebrom beantwoordt. ‘Hij gaat vast lekker naar je hand staan’, mijmert Pam.

Maar waar ik welhaast een brok van in mijn keel krijg, is het geluid als je de deur dicht slaat. Klik. Da’s alles. Klik. Niks sounddesign, nee, het is wat het is. En dat is klik. Niet meer en niet minder. Voel je gelijk wat er zoal kan gebeuren als je van opzij geramd wordt door een grotere broer uit de SUV familie. Slik.

Kopje onder
Maar hij is niet alleen lief. De Lada Niva is heus ook stoer. En oersterk. Wie hem googlet stuit op allerlei filmpjes. Eéntje bijvoorbeeld waarin hij als een soort skater in een half pipe recht omhoog tegen een berg op rijdt, aan de bovenkant nog een eindje doorvliegt en in zijn vlucht een halve draai maakt om vervolgens honkebonkend, maar zonder kleerscheuren weer naar beneden te storten. In een ander filmpje zien we een paar duikers de uitlaat doortrekken naar het dak, om vervolgens een ritje onder water te gaan maken. Onder water als in ónder water. Kopje onder, helemaal. Net zo makkelijk.

Verder heeft ie, als je wilt, een treeplank, een bullbar en een trekhaak. En die laatste twee extra’s zijn in de stad hartstikke handig om mee te parkeren. Bovendien kreeg Stella er ook nog een heel coole zonneklep bij. Niet dat ie verder ergens op past, maar toch. Hij zat er mooi wel bij! Dus zeg nou niet dat de Lada Niva niks kan. Hij kan niks waar je wat aan hebt, maar hij kan ook een hele hoop wel. Hoor.

Specs Lada Niva 1.7
Snelheid: max 137 km/pu
Maximaal vermogen: 59 kW / 79 pk bij 5000 tpm
Maximaal koppel: 133 Nm bij 3000 tpm
Uitstoot: 282 gram CO2 per km
Van 0 naar 100 km/u: in 19 sec.
Opmerkelijk: kan een helling van 58 graden beklimmen (dat is echt stoer)
Turbo: nee
Intercooler: nee
Prijs: 4x4 voor een habbekrats: 13 duizend euro

 

door , 27-02-2009 11:53 7 reacties, 7302 views

bram, 5 jaren geleden
afbeelding van bram

Alleen jammer dat ie snel uit elkaar valt, snel vastloopt offroad en er weinig mensen levend vanaf komen bij een aanrijding met de Niva. Niet verbazingwekkend gezien het een Sovjet-kind is.

Maar inderdaad, een autootje met karakter ;-)

Maarten Reijgersberg, 5 jaren geleden
afbeelding van Maarten Reijgersberg

Ik heb ooit bij mijn vorige werkgever de website www.fomrussiawithlove.cc ontworpen. Helaas is deze niet meer online. Het was een hele leuke virale campagne voor een autodealer die Lada Niva's verkocht. Jammer genoeg is deze campagne een stille dood gestorven...

Jan David, 5 jaren geleden
afbeelding van Jan David

Heeft Erwin nog z'n mooie baby blauwe Niva?

Tom V, 5 jaren geleden
afbeelding van Tom V

Voor 13k koop je een hele vette Range Rover Classic. Je wilt niet in een Lada Niva rijden!

Kaalkopje, 5 jaren geleden
afbeelding van Kaalkopje

Vergelijk het maar met een Kalasnjikov.
Simpel, goedkoop en er zijn er miljoenen van.

bamibal, 5 jaren geleden
afbeelding van bamibal

De Niva is een cult auto.

jer, 5 jaren geleden
afbeelding van jer

Ik ben zelf helemaal gek van de Niva,net een gekocht in Duitsland 26 jaar oud en als goed als nieuw.36000km op de klok.Gr: Jer


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 30 bezoekers online.