26 :: Mr Green

Userpica

Bright interviewt Maurits Groen, de man die Al Gore naar Nederland haalde, en vroeg hem: is groen grijsgedraaid?

Groen is directeur en oprichter van advies- en communicatiebureau MGMC. Hij zorgde ervoor dat Al Gore's An Inconvenient Truth in het Nederlands werd vertaald en dat hij in oktober 2008 naar Nederland kwam. Groen is ervan overtuigd dat het anders moet, en kan. Zeven vragen voor hem.

1. Al Gore heeft met zijn boek en film An Inconvenient Truth het probleem van klimaatverandering wereldwijd op de kaart gezet. Hoe is hem dat gelukt?
Ik ben ooit afgestudeerd op hoe je iets op de politieke agenda krijgt, dit is de perfécte showcase. Gore was de juiste man met de juiste boodschap op de juiste manier. Net na orkaan Katrina, het was hier de heetste juli ooit en de natste augustus. Iedereen dacht: what's going on?  In de Nederlandse verkiezingsprogramma's die in augustus 2006 zijn geschreven, kwam het woord klimaat niet voor. Maar één dag na de première van An Inconvenient Truth in Nederland, waar Balkenende bij was, stond het ineens hoog op de agenda van een internationale topontmoeting.

2. Was het gewoon goede timing, of hebben we dat aan Gore persoonlijk te danken?
Als politicus is hij overal geweest, heeft met iedereen gesproken en hij is heel intelligent. In 1994 schreef hij een boek dat alle grote milieuthema's behandelde, en op zo'n manier, zo pakkend dat je het gevoel had dat je op de top van een berg staat en het overzicht hebt. Hij heeft geloofwaardigheid omdat hij als politicus consistent vanaf de allerleerste dag aandacht voor het onderwerp heeft gevraagd. Het Verdag van Kyoto is slechts aan twee mensen te danken, en één van hen is Al Gore. Iemand met zo'n trackrecord, zo'n welsprekendheid en zo'n dramatische geschiedenis (de gestolen presidentsverkiezingen), staat op het netvlies van de wereld. En zo'n man komt met dit verhaal, net na Katrina...

3. Gore’s waarheid is alweer ruim twee jaar geleden. Is de groene boodschap niet een beetje een grijs gedraaide plaat geworden die niemand meer wil horen?

Er is heel veel aandacht voor 'groen', producenten maken reclame voor zuiniger auto's en spaarlampen en zelfs energiebedrijven doen eraan mee. Die aandacht is goed, maar gebeurt niet altijd integer of met een commercieel luchtje. Als een Europarlementariër dan gaat zeggen dat groene stroom nep is, dan denken mensen 'nou is het wel mooi geweest.' Mensen hebben last van verwarring. Aan de andere kant denk ik dat mensen wel het gevoel houden dat er iets ernstigs aan de hand is. Dus moet je vanuit een club met goede reputatie praktische informatie bieden. Groene stroom bestaat wel degelijk, maar niet bij de bedrijven die het grootste marketingbudget hebben.

4. Wij hebben de indruk dat de groene boodschap toe is aan een nieuwe retoriek om weer gehoord te worden. Heb jij suggesties?
We weten wat er fout is. Toch denken mensen 'het zal allemaal wel' of 'daar kan ik niets aan doen.' Yes we can! Ik ben ervan overtuigd dat een idee mensen kan mobiliseren, als je maar perspectief biedt, dat heeft Obama ook gedaan. In Hollywood rijden mensen die het zich kunnen permitteren in hybride auto's en op zonne-energie. Dat is hip! Je bent een sukkel als je in een Hummer komt voorrijden. Dat is een verandering, vroeger was dat stoer. Energiebesparing is niet alleen het juiste ding om te doen voor het milieu, het is ook slim. Waarom zou je een energieverslindend huis bouwen, als het veel zuiniger kan? Waarom zou je drie uur in de file staan als je met internet en koffie in een trein kan zitten?

5. Wat vind je van de groene visie van de Nederlandse politiek?

De overheid voert echt te weinig regie. Mensen leven niet om het milieu te redden, dus moet de overheid op lange termijn het verschil maken. De doelstellingen van Kyoto zijn er wel, maar er is geen ambitie. Kijk naar Schwarzenegger in Californië. Die heeft gezegd: In 2010 mag hier geen auto meer rijden die nog uitstoot heeft. Dat kan niet, belachelijk, roept iedereen. Maar hij houdt voet bij stuk, jammer dan, dan ga je maar op de fiets of verzin je iets anders. Dat werkt en heeft een golf van innovatie voortgebracht. Nederland heeft een gebrek aan lef. Die luiheid en laksheid is echt verbijsterend. Met energietechnologie kunnen we een megamarkt aanboren, we moeten het hebben van export en kennis, dat hebben we met watertechnologie ook gedaan.

6. Wat is volgens jou de beste manier om voorlichting te geven en het sociale dilemma ten aanzien van de klimaatcrisis te beslechten?

Sociaal dilemma is gelul, we moeten het gewoon praktisch aanpakken. Stap één is voorlichting, mensen moeten weten wat er aan de hand is en gemotiveerd worden om er iets aan te doen en er moeten natuurlijk mogelijkheden zijn. We moeten kritische massa creëren door bijvoorbeeld aantrekkelijke kortingen te bieden, want dat vliegwiel moet over het dooie punt heen. Er is een wasdroger op de markt die de helft minder stroom gebruikt. Die is 300 euro duurder, dat verdien je in 3,3 jaar terug en hij gaat zo'n 12 jaar mee. Uiteindelijk verdien je er dus op! Ze staan allebei in de winkel, en dat vind ik belachelijk. De overheid zou minimumeisen moeten stellen aan alle drogers, maar dat doen ze nog niet.

7. Denk je dat we het gaan redden?

Maarten Luther zei: Zelfs als ik vandaag zou weten dat morgen de wereld vergaat, ga ik nog vandaag een appelboom planten. Je kan niet anders dan leven vanuit het perspectief van hoop en optimisme, want anders gebeurt er niets. Ook al weet je niet wat de uitkomst is, je kan er wel heel hard aan werken dat je de goede richting uitgaat. In Amsterdam is bepaald dat er alleen nog klimaatneutraal gebouwd mag worden. Iedereen piept erover, maar kom op, dat is al meer dan twintig jaar mogelijk! We zijn te slordig en nonchalant geweest, en niemand zei er wat van, dat kunnen we ons niet meer permitteren. We moeten zeggen: je hebt nog een paar jaar om je aan te passen en anders ben je out of business. Jammer dan.

Tekst: Corrie Gerritsma  Beeld: Joris van Egmond

door Corrie Gerritsma, 18-02-2009 16:39 9 reacties, 4164 views

David, 5 jaren geleden
afbeelding van David

Weet eigenlijk niet meer waarom ik lid ben van jullie blad alle interessant verhalen worden toch op jullie site gepubliceerd?:S

Erwin van der Zande, 5 jaren geleden
afbeelding van Erwin van der Zande

Goede vraag, David. Laat me een poging wagen dit beleid toe te lichten. Wij publiceren lang niet alles uit het magazine ook op de site. Met name visuele items komen online niet tot hun recht en blijven daardoor exclusief voorbehouden aan het magazine. Aan de andere kant staan er in het magazine stukken die zich wel lenen voor een online publicatie. We zijn bovendien trots op die stukken en willen die bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht brengen. Dan gebruik je elk kanaal dat tot je beschikking staat. Het gaat ons primair om de content en het merk Bright, daarna pas de afzonderlijke kanalen.

Hollen we hiermee ons magazine uit? Ik snap de reactie, maar ik ben van mening van niet. Je bent geabonneerd op een luxe magazine waarvan elke editie is opgezet als een compositie waarin de invulling van het kleine nieuws, de hoofdartikelen en rubrieken op elkaar zijn afgestemd. Waarin veel ruimte is gereserveerd voor de visuele kracht van het medium. Het is een andere ervaring. Hopelijk zie je Bright magazine ook als tijdsdocument dat je wilt bewaren.

Dan is er nog het verschil in publiek. Want sitebezoekers van Bright lezen niet per se het magazine en andersom komen de magazinelezers niet elke dag op onze nieuwssite. Het is maar wat men wil. De beste manier in elk geval om zelf reclame te maken voor ons magazine is ons publiek te laten lezen wat je zoal in Bright magazine aantreft.

Als ik naar mijn eigen mediaconsumptie kijk dan volg ik vaak het beloningsprincipe. Ik download ook films en af en toe een computerprogramma. Maar als iets goed is, dan beloon ik het door het alsnog aan te schaffen. Ik zou het tof vinden als ons publiek er zo mee zou omgaan: je kunt gratis online stukken uit het magazine lezen. Vind je die goed, beloon ons dan met een abonnement en krijg nog meer van zulk moois. Aan de kosten ligt het niet denk ik. Een jaarabonnement op Bright, dat zijn zes nummers, kost 25 euro. Dat is afgerond twee euro per maand. Vijftig cent per week voor een viering van vernuft, da's geen geld.

Cor, 5 jaren geleden
rotte apple, 5 jaren geleden
afbeelding van rotte apple

Ongelofelijk dat iedereen maar in die 'groene' hype trapt. Jongens (en meisjes), dit is Big Business!! Al Gore maakt alleen maar reclame voor deze nieuwe bedrijfstak! Laatst in het nieuws: het zou EUR 175 miljard gaan kosten om 'het klimaat' weer 'op orde' te krijgen. En dat terwijl de geleerden het helemaal nog niet eens zijn of er überhaupt wel iets mis is met 'het klimaat'.
Dat is een substantiële, verzonnen markt waarvan velen (waaronder en niet op de laatste plaats Gore) graag een graantje meepikken.
Wake up and smell the coffee!!

Tonie van Ringelestijn, 5 jaren geleden
afbeelding van Tonie van Ringelestijn
@David: Het is altijd al zo geweest dat een stuk of 4 verhalen uit het blad op de site worden gezet. Nooit gezien? Kijk maar: http://www.bright.nl/magazine
David, 5 jaren geleden
afbeelding van David

@Erwin
Bedankt voor het antwoorden.
Nu dat je het zo hebt heb toegelicht geef ik je gelijk, heb het nooit van die kan beken.:-)

Cor, 5 jaren geleden
afbeelding van Cor

@ rotte apple:

Look at it this way: "Wij" hebben van alle materialen maar een beperkte hoeveelheid. "Wij" verbruiken verbruiken (en vernaggelen) die materialen in hoog tempo afgelopen 100 a 150 jaar. What would you do?

Cor, 5 jaren geleden
afbeelding van Cor

@ Erwin:

1) Die Touché was toch voor David

2) Ik vind persoonlijk niet dat Bright nou het naslagwerk is dat ik bewaar. Een (bijv.) Frame daarentegen bevat (naast de shitload aan reclame) veel interessante diepte-artikelen die het bewaren waard zijn, is veel imposanter, en daardoor ook 3x zo duur.

En het is gewoon zo dat, vooral in het wereldje waar Bright zich begeeft, de kwaliteit van informatie tegenover de prijs die je ervoor betaald, de prijs DRASTISCH naar beneden is gezakt.

Zie zelf interessantere formats die een breder publiek zullen trekken, en meer diepgang geven (uiteraard geef ik die hier niet zo prijs;))

Markvd, 5 jaren geleden
afbeelding van Markvd

zou iemand mij kunnen vertellen waar ik de antwoorden van MR GReen kan valideren.

zoals de uitspraak van Arnold Schwarzenegger:

In 2010 mag hier geen auto meer rijden die nog uitstoot heeft. Dat kan niet, belachelijk, roept iedereen. Maar hij houdt voet bij stuk, jammer dan, dan ga je maar op de fiets of verzin je iets anders

Dit kan ik nergens weer vinden ??


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

Bright Bunch

inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 8 Bright Bunch leden en 180 bezoekers online.