5 redenen waarom 2015 het jaar van virtual reality wordt

5 redenen waarom 2015 het jaar van virtual reality wordt

15-12-2014 10:51 Laatste update: 28-04-2018 02:10

De voortekenen zijn er, de basis is solide en de publieke aandacht groot.

Bekijk ook onze uitpakparty van Samsungs virtualreality-bril Gear VR.

Er waren twee lange rijen bij de afgelopen Bright Day. Nummer 1 was voor de 3D-scan van je hoofd, nummer 2 voor de Oculus Rift. Het apparaat heeft iets magisch, zowel als je 'm op hebt als wanneer je naar iemand kijkt die hem opheeft. 

Gaat de Oculus Rift en haar kompanen knallen volgend jaar? Staat er bij iedereen over 365 dagen een VR-bril op het kerstverlanglijstje? Oftewel: was 2014 de opmaat naar hèt jaar waar de Virtual Reality-bril plaats neemt als nieuw device naast de tv, de telefoon en de tablet? Het ziet er goed uit, deze ontwikkelingen kunnen we verwachten:

1. Het aanbod gaat enorm groeien

Het is natuurlijk logisch dat het aanbod aan video’s gaat stijgen, maar ook de apparaten waarop het afgespeeld moet worden zitten flink in de lift. De Oculus Rift komt volgend jaar met een goedbetaalbare consumenteneditie en de Samsung Gear VR wordt elk moment in Europa verwacht. Geen kleine jongens.

En om die andere gigant er even bij te pakken: het kartonnen doe-het-zelf-setje van Google - Google Cardboard, waarin je aan de voorkant je telefoon schuift - is al te koop voor een prikkie. Ook wij hebben sinds kort de eerste VR-bril in onze store - van bamboe. Dus: aan aanbod geen gebrek in 2015.

2. Het surround geluid zal flinken stappen maken

Het ondergeschoven kindje van de VR-revolutie is op dit moment geluid. Bij iedere demonstratie wordt er wel een koptelefoon over je oren geschoven, maar veel meer dan gewoon stereo wordt het niet. Ik moet meteen denken aan het audiofragment van die Italiaanse kapper die bijna in je oor lijkt te knippen. De technologie is er dus al, het moet nu alleen nog zorgvuldig toegepast worden.

3. Uploaden en embedden wordt makkelijker

Zoals RoadToVR.com het noemt: de strijd om de titel 'de YouTube van VR' is losgebarst. De Kickstarter-campagne VCEMO lijkt het niet te gaan halen, maar concurrenten Littlstar en het Antwerpse Vyuu zijn actief aan het azen op die titel.

En waarom zou YouTube niet het nieuwe YouTube van VR worden? Google is geïnteresseerd in VR en loopt met innovatie altijd voorop, getuige de 3D-optie die je in YouTube aan kan zetten. Wel zal YouTube voorlopig afwachten waarschijnlijk, gelijk aan de afwachttijd voordat het streamwebsite UStream volledig buitenspel zette door een eigen streamoptie te starten.

4. De beeldkwaliteit wordt beter

Toen ik in september van dit jaar de nieuwste Oculus Rift ophad bij een testrit van Lexus, viel me de kwaliteit van de bril nogal tegen. Dit was zelfs de nieuwe HD-variant, maar toch vlogen de pixels me om mijn oren, ehm, ogen. Dat zullen ze bij Oculus en kompanen ook wel inzien en daarom is het goed voor te stellen dat we voor het eind van 2015 een bril hebben waarin we met echte HD-kwaliteit onszelf volledig in die andere realiteit kunnen verliezen.

5. De mogelijkheden zijn eindeloos

Dit jaar zijn er alleen in Nederland al drie videoclips opgenomen voor VR. Een andere logische klant is de game-industrie, waar VR nu al veel voor gebruikt worden. Maar met het beter worden van de brillen, gaat die andere realiteit steeds meer op de echte lijken. De eerste cliënten zijn al genezen van hun hoogtevrees dankzij VR. Mensen die slecht ter been zijn kunnen voor even weer lopen of naar de andere kant van de wereld reizen. En eindelijk, ein-de-lijk, kan de mens voelen hoe het is om te vliegen. Zie je het al voor je?

Lees verder:
Een proefrit maken met een Oculus Rift
Het jaar van de 360 graden videoclip (en de nieuwe stap)
Geluid is het nieuwe voelen bij virtual reality

Bekijk ook onze uitpakparty van Samsungs virtualreality-bril Gear VR.