Accept or Decline: eerste indruk

tags:
Userpica

Ons crowdonderzoek naar gebruiksvoorwaarden is vrijdag van start gegaan. Een eerste indruk van Apple.

Afgelopen vrijdag was de kick-off van Accept or Decline, het crowdonderzoek naar de gebruiksvoorwaarden van een groot aantal populaire internetdiensten. Nu na een koud en dus zeer productief weekend de eerste resultaten binnenstromen geven we alvast een sneak preview van de eerste bevindingen.

Om maar meteen met een bedrijf te beginnen dat volop in de belangstelling staat vanwege zijn bepalingen: Apple. Onderzoeksdeelnemer Bert dook in de voorwaarden van de iTunes Store en viel van de ene verbazing in de andere. Een milde verwondering kwam al op bij Apple's vermelding dat een Nederlandse klant alleen cadeaus in de Store mag kopen voor andere personen in Nederland. Hoe zit het dan met het vrije Europese verkeer van diensten en goederen, vroeg Bert zich af. En wij met hem. Bovendien reserveert Apple zich het recht voor ook van de ontvangers van cadeaubonnen alle gegevens vast te leggen, een marketingfuik waar vast niet iedereen op zit te wachten.

Bert trekt zijn wenkbrauwen op bij het bepaald niet voorkomende gastheerschap van Apple. Elke overtreding van de huisregels kan tot onmiddellijke verwijdering uit de Store leiden, zonder voorafgaande kennisgeving. Maar als Apple zelf fouten maakt hebben de bezoekers eigenlijk geen poot om op te staan. Het bedrijf wijst elke vorm van aansprakelijkheid af. Stel dat een song een virus bevat en mijn hele systeem wordt beschadigd, dan moet ik toch iemand aansprakelijk kunnen stellen, vraagt Bert zich af. We gaan het spoedig horen van ons expertpanel met juristen.

De milde verbazing slaat om in oprechte verwondering wanneer Apple halverwege de gebruiksvoorwaarden aankondigt dat alle in de Store verkochte liedjes, apps en andere content eigenlijk helemaal niet aan ons verkocht worden. Nee, alles wat we daar kopen wordt 'ter beschikking gesteld'. Wat we feitelijk kopen is een licentie om het stukje content te mogen gebruiken, net als dat bijvoorbeeld geldt voor veel software, zoals de licentie voor Windows 7. Mochten we onze iPhone of iPad doorverkopen aan derden, dan vervalt de licentie en moeten we deze content dus eerst van het apparaat verwijderen. Opmerkelijk, constateert Bert, die vermoedt dat veel consumenten dat waarschijnlijk toch heel anders zien. Meer werk voor ons panel dus.

Verder rijzen veel vragen over de verschillende landen die in de overeenkomst figureren. We worden geregeld geconfronteerd met Nederlands recht, toch vallen de apps volgens Apple onder de definitie van commerciële goederen, zoals weergegeven in de Amerikaanse 'Code of Federal Regulations'. Gegevens van kopers worden gezamenlijk beheerd door Apple Sales Unlimited in het Ierse Cork en Apple UK in het Engelse Uxbridge, terwijl gebruiksgegevens van de iTunes Store worden doorgegeven aan het Luxemburgse iTunes SARL. In welke wetgeving komen onze gegevens dan terecht?

En hoe denkt Apple eigenlijk over privégegevens? Zelf stelt het bedrijf eerst dat ze (met cookies en 'andere technologieën'?!) niet-persoonlijke gegevens als beroep, postcode, netnummer, uniek toestelnummer en locatie verzamelt. Maar een paar alinea’s verderop meldt Apple dat deze als beschermde persoonlijke gegevens zullen worden behandeld als dat op grond van lokale wetgeving noodzakelijk is. Hoezo zo omslachtig? Dit zijn toch gewoon de Nederlandse gebruiksvoorwaarden? Waarom beschrijft Apple hier dan niet gewoon de Nederlandse situatie? Al met al reeds voldoende vragen voor ons panel dat volgende week in fase 3 van het onderzoek in beeld komt.

In de huidige fase van het onderzoek, het minutieus doornemen van bijna 70 documenten met gebruiksvoorwaarden van 27 diensten door ruim 140 vrijwilligers, heeft menig deelnemer de smaak te pakken. 'Heb je niet meer? Ik ben net warm gelopen!' wilde deelnemer Steven al direct op vrijdag weten. De inzet en het enthousiasme van de deelnemers is hartverwarmend en belooft veel inzicht in de partijen aan wie wij ons digitale leven zo dikwijls blindelings toevertrouwen. Wordt vervolgd!

door Arnoud Groot, 22-02-2011 11:01 17 reacties, 3594 views

beight, 3 jaren geleden
afbeelding van beight

Goed bezig zeg ik. Eindelijk duidelijkheid.

Bezoeker, 3 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker

Dat je alleen binnen Nederland cadeautjes mag geven, komt door die achterlijke licentieregels van de platenmaatschappijen. De muziek die je in de NL store koopt is alleen gelicenceerd voor Nederland.
Dat is tevens de reden dat we hier nog geen films kunnen huren, daarvoor moet in ieder land met de licentiehouders afspraken worden gemaakt.

julesj, 3 jaren geleden
afbeelding van julesj

Het niet kunnen kopen van cadeau's voor niet Nederlanders zou ook gewoon een technische beperking als reden kunnen hebben. Het zou het een en ander namelijk een stuk complexer kunnen maken, aangezien niet alle producten in alle landen beschikbaar zijn en/of dezelfde prijs hebben.

3gs, 3 jaren geleden
afbeelding van 3gs

Super dat jullie dit doen!!! Ben benieuwd naar de bevindingen. Je wordt als burger/consument veel te vaak in de luren gelegd door arrogante bedrijven en dito voorwaarden.

jandoedel, 3 jaren geleden
afbeelding van jandoedel

Goed bezig! Ga door!

moos., 3 jaren geleden
afbeelding van moos.

goed bezig inderdaad, past ook goed in de afgelopen maanden van globaal verzet tegen de gevestigde orde! Wel vervelend dat "decline" vaak geen optie is, dus het hopen is op fouten (alhoewel ik bang ben dat het vijandelijke leger juristen het zo weer in een ander jasje perst).

Sjoerd Huisman, 3 jaren geleden
afbeelding van Sjoerd Huisman

Lees het boek (iphone/ipad app) Easycratie eens. Dan zul je zien dat decline misschien niet direct een optie is, maar dat de massa uiteindelijk zelf wel met alternatieven zal komen. Dan hebben de juristen alleen maar het nakijken.

Sjoerd Huisman, 3 jaren geleden
afbeelding van Sjoerd Huisman

Lees het boek (iphone/ipad app) Easycratie eens. Dan zul je zien dat decline misschien niet direct een optie is, maar dat de massa uiteindelijk zelf wel met alternatieven zal komen. Dan hebben de juristen alleen maar het nakijken.

Bezoeker, 3 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker

Wow lekker bezig. B'vo

iOS BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Oké, Apple is weer de klos bij Bright! Jaren niks aan de hand en nu ineens een klopjacht. Ik ben benieuwd wat ze van Google kan vinden. Bright kennende zal dit wel een rozengeur en manenschijn worden! Word vervolgd.....

remmstein, 3 jaren geleden
afbeelding van remmstein

als je eerder had gekeken had je geweten dat niet alleen apple aan de beurt komt. En mag apple hier ook een keer aangepakt worden. Wordt altijd flink onterecht opgehemeld.

iPhone BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van iPhone BRIGHT.app gebruiker

Je bent niet goed!

Vader Teresa, 3 jaren geleden
afbeelding van Vader Teresa

Okay? Goed initiatief, maar.... Vele miljoenen hebben deze voorwaarden toch gewoon geaccepteerd? Wat de juristen bekonkelen kan dus alleen iets opleveren voor de toekomst. En dan alleen nog als er voor een rechtszaak tegen Apple ettelijke miljoenen klaar liggen. Regel dan meteen dat bedrijven die hun gebruiksvoorwaarden aanpassen, bij wet verplicht zijn om de nieuwe passages te "high lighten". In een document van 70 kantjes is het lokaliseren van wijzigingen als zoeken naar een naald in een hooiberg!

Arnoud, 3 jaren geleden
afbeelding van Arnoud

Goed te weten voor mensen die graag overal complottheorieën tegen hun geliefde Apple ontwaren: we zijn gewoon bovenaan de lijst begonnen. Inderdaad, de A van ....

Ivo, 3 jaren geleden
afbeelding van Ivo

Zelfs bij cd's koop je alleen een gebruiksrecht. Verschil is alleen dat je dat recht samen met het schijfje door kan verkopen.

iPhone Gerrie, 3 jaren geleden
afbeelding van iPhone Gerrie

Het is dus al zeer opmerkelijk als iemand die voorwaarden leest, eigenlijk wel belachelijk.

Bert, 3 jaren geleden
afbeelding van Bert

Ook leuk om te doen: eens rondkijken bij je oude software. Soms is niet updaten ook interessant. Veel oude versies waren gewoon jouw eigendom, net als een schroevendraaier, en kon je volgens de voorwaarden erbij gewoon doorverkopen. Tegenwoordig krijg je bijna alles als tijdelijke licentie, waarvan het gebruiksrecht op ieder moment ingetrokken kan worden.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 2 Bright Bunch leden en 99 bezoekers online.