Accept or Decline: Hyves

Accept or Decline: Hyves

15-04-2011 12:52 Laatste update: 29-04-2018 00:23

Arnoud Groot

In tegenstelling tot grote broer Facebook heeft Hyves zijn zaakjes redelijk op orde. Hyves scoort dan ook een nette voldoende.

Onder online diensten wordt zorg voor privacy een steeds belangrijker unique selling point. Neerlands meest sociale netwerk heeft dat duidelijk goed begrepen. Net als Facebook eist Hyves van haar nieuwe gebruikers dat ze bij registratie hun persoonlijke informatie compleet, naar waarheid en juist verstrekken. Daaronder ook persoonsgegevens als volledige naam en e-mailadres. Maar waar de mondiale concurrent haar cliënten keer op keert schoffeert als het aankomt op gebruik (lees: misbruik) van deze en vele gegevens, laat Hyves in haar privacy- en gebruiksvoorwaarden duidelijk blijken dat zij de privacy van haar gebruikers tamelijk serieus neemt, constateerde beoordelend ICT-jurist Arnoud Engelfriet.

Onze geachte testlezers (Martijn, Marjolein, Egbert, allen dank!) vielen over de vermelding dat Hyves automatisch gegenereerde informatie over je surfgedrag verzamelt. 'Deze informatie bestaat onder meer uit je IP-adres (nummer van je computer dat het mogelijk maakt jouw computer te herkennen).' Een IP-adres is volgens de privacywet een persoonsgegeven, zodat verwerking daarvan al snel toestemming vereist. Voor statistieken omtrent websitegebruik is dat echter niet nodig. Verderop lezen we echter dat Hyves 'automatisch gegenereerde informatie, waaronder je IP-adres, aan derden (kan) verstrekken die voor Hyves gebruikersstatistieken opstellen en webanalyses uitvoeren' en 'In [het] kader [van gepersonaliseerde aanbiedingen] kan jouw IP-adres aan derden worden verstrekt.' We denken dat het gaat om banners vanaf externe advertentienetwerken. Die krijgen automatisch je IP-adres, en daar kan Hyves weinig aan doen natuurlijk. Meer dan informeren lijkt ons dan ook niet redelijk.

Iets zorgelijker vonden we de bepaling dat om 'technische en operationele redenen' je persoonsgegevens naar 'gelieerde ondernemingen en/of Adverteerders' kunnen worden verstuurd. Dat is nodeloos vaag en daardoor ook onwenselijk. Daar staat tegenover dat Hyves haar verwerking van persoonsgegevens zo'n beetje als enige onderzochte webdienst netjes heeft aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB), de Nederlandse privacywaakhond. Daarbij komt ook dat de verschillende teksten buitengewoon helder zijn. Er is goed aan de lezer gedacht. Waar de tekst echt saai dreigt te worden, duikt hier en daar zelfs ineens een grapje op. In de context van uitleg over gepersonaliseerde advertenties wordt bijvoorbeeld een optie geboden om irrelevante advertenties toch te zien te krijgen: 'Mannen die toch geïnteresseerd zijn in maandverband kunnen dat aangeven.'

Onze testlezers wezen ook op de 'leeftijdsgarantie' die je als Hyves-lid dient af te geven. Je moet namelijk 16 jaar of ouder zijn, dan wel toestemming van ouders of voogd hebben. Natuurlijk is dat een dode letter, maar wie weet hoe het beter kan, mag het zeggen.

Een van de zaken waar onze testlezers over vielen bij de voorwaarden van Amerikaanse concurrent Facebook was het feit dat dit social network zo'n beetje alles kan doen wat het wil met de content die gebruikers online plaatsen. In reclame voor het werven van nieuwe leden gebruikt Facebook bijvoorbeeld regelmatig foto's van bestaande leden, zonder daar toestemming voor te vragen. Hyves geeft in eerste instantie aan dat je 'in beginsel' eigenaar blijft van wat je uploadt. Even later volgt echter dat je Hyves met ondertekening van de voorwaarden een 'kosteloze, onbezwaarde, wereldwijde, sublicentieerbare, niet-exclusieve licentie' voor jouw content verstrekt. Daaronder valt ook gebruik 'in welke media dan ook voor marketing en/of promotie doeleinden in verband met de dienstverlening van Hyves'. Daar keken we nogal van op. Je kunt dus zomaar het gezicht van Hyves worden! In tegenstelling tot Facebook eindigt deze licentie wel wanneer je de gegevens verwijdert.

Ander minpuntje: Net als veel andere diensten verklaart Hyves zich gerechtigd de voorwaarden te allen tijde en per direct aan te passen. Je moet dus elke dag zelf de voorwaarden even controleren of ze gewijzigd zijn. Dat lijkt ons onredelijk; een expliciete notificatie en een opzegtermijn lijkt ons een stuk schappelijker.

Positief is dan weer wel de regeling rond klachten van derden, bijvoorbeeld auteursrechthebbenden of mensen die zeggen besmaad te worden op een Hyvespagina. Hyves verplicht zichzelf alleen bij klachten in te grijpen als 'blijkt dat de content onmiskenbaar onrechtmatig is'. Dat hebben we wel eens anders gezien: veel Amerikaanse diensten houden het bij 'als wij daar zin in hebben'.

Conclusie
Rechten en plichten worden bij Hyves duidelijk toegelicht, hoewel ze helaas dus op elk moment kunnen wijzigen. Je blijft 'in beginsel' eigenaar van wat je uploadt, maar kijk niet gek op als je gezicht ineens in een reclamespotje voor de dienst verschijnt. Maar wil je dat niet meer, verwijder dan eenvoudigweg de foto. Bovendien is een en ander duidelijk aangegeven in de goed leesbare privacyverklaring, zodat we uiteindelijk uitkomen op een nette voldoende.

RAPPORTCIJFER: 7

Eerdere rapporten:
Apple: 4
Microsoft: 3
Google: 4
Wordpress: 7
Habbo Hotel: 4
World of Warcraft: 3
Facebook: 3

NB: Scores van 1 tot 10 (1 voor hufterige uitvreters tot 10 voor heilige boontjes)