Accudoorbraak brengt elektrische auto dichterbij

Userpica

De startup Envia ontwikkelde een accu die in de nabije toekomst de elektrische auto een actieradius van zo’n 450 kilometer geeft tegen een betaalbare prijs.

Mensen die momenteel een elektrische auto rijden lijden vrijwel allemaal aan RA: range anxiety. RA is de angst dat je je bestemming niet zal halen voordat de accu’s van je auto leeg zijn. Dat is een reële angst omdat een van de grootste problemen van de huidige elektrische auto de actieradius is. Die is vaak beperkt tot een paar honderd kilometer.

En als je zoals met een Tesla wel een normaal bereik hebt, dan lijd je wellicht niet aan RA maar sta je doodsangsten uit dat je Tesla-accu’s per ongeluk helemaal leeg komen te staan. Vijf Tesla-eigenaren hadden de pech dat hun accu’s helemaal leegraakten. Dan is je Tesla morsdood en moet je maar liefst 40.000 dollar neer tellen om alle accu’s te vervangen. Kortom, het toekomstige succes van de elektrische auto staat en valt met betaalbare accu’s die een fors bereik kunnen leveren.

De startup Envia Systems beweert een doorbraak in accutechnologie bereikt te hebben die het binnen een jaar of drie mogelijk maakt dat je een redelijk betaalbare elektrische auto kan kopen met een actieradius van zo’n 450 kilometer. De huidige lithium ion-accu’s leveren om en nabij de 100 tot 150 watt-uur per kilogram. Dat vergt de nodige kilo’s aan accu’s om genoeg vermogen te leveren om een elektrische auto aan te drijven en dat maakt de elektrische auto duur. De Nissan LEAF bijvoorbeeld kost ongeveer 375 dollar per kWH.

Envia heeft echter prototype lithium ion-accu’s ontwikkeld die 400 watt-uur per kilo leveren en de prijs per kWH naar 125 dollar brengen. Envia verwacht dat zij een jaar of drie nodig hebben om deze prototype accu’s naar de commerciële automarkt te brengen. General Motors is één van Envia’s grote investeerders en onlangs ontving Envia een subsidie van 4 miljoen dollar van het Amerikaanse ministerie van energie voor deze technologische doorbraak.

door David Lemereis, 28-02-2012 14:37 3 reacties, 8111 views

evz3, 2 jaren geleden
afbeelding van evz3

Hoi David,

Helemaal eens dat de accu de elektrische auto maakt of breekt. Het bereik (kwh) en het maximum vermogen (kw) van het EV wordt door de accu's bepaalt.

Range-Anxiety is iets wat niet EV rijders de EV rijders opleggen

;)

Titus Verbeek, 2 jaren geleden
afbeelding van Titus Verbeek

'Range-Anxiety is iets wat niet EV rijders de EV rijders opleggen' - Inderdaad: Het schijnt dat je er snel aan went en snel vertrouwen opbouwt. Range anxiety is vooral iets waar potentiële EV rijders aan lijden. :-)

Dioder, 2 jaren geleden
afbeelding van Dioder

Range-Anxiety is denk ik zoals Titus al zegt vooral iets waar potentiële EV rijders aan lijden een beetje zoals je mensen die incidenteel of nooit de trein nemen veel vaker hoort klagen dan regelmatige gebruikers.

Zoals ik in een eerder artikel las, denk je het niet te gaan halen dan ga je iets langzamer rijden en haal je het alsnog.

Envia Systems lijkt inderdaad iets te hebben maar zoals de 4 miljoen dollar zit het wel allemaal nog in een vroeg stadium en ze zijn zeker niet de enige.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 109 bezoekers online.