AD blundert met nieuwe site

tags:
Userpica

Flater van AD: alle oude links die Google heeft geïndexeerd, werken niet meer.

AD.nl is vernieuwd. Je kunt zeggen wat je wilt over de layout en strategie (afgekeken van hln.be en mikkend op snacknieuws met seks en geweld), maar mijn hemel, wat een slordige overgang naar een nieuw systeem. Het hele archief werkt niet meer. Geen enkele door Google geïndexeerde link behalve AD.nl zelf stuurt je nog door naar de juiste pagina met een 301-redirect.

Dit is een flater van gigantische proporties. Een krantensite haalt zoals elke website het leeuwendeel van zijn bezoekers via Google - die staan nu voor een dichte deur en moeten opnieuw hun artikel zoeken. Omdat oude pagina's niet doorlinken naar de nieuwe plek, zorgt dit voor een gigantische afstraffing door Google. AD.nl moet dan zijn posities in Google opnieuw opbouwen - net als al het internetverkeer dat er vanaf komt.

Terwijl het zo eenvoudig had kunnen zijn. De belangrijkste pagina's zijn eenvoudig door te linken, maar het is ook wel te programmeren dat oude url's van afzonderlijke nieuwsartikelen automatisch doorlinken naar hun nieuwe respectievelijke locaties. Het feit dat zelfs de eenvoudige links niet meer werken bewijst dat waarschijnlijk gewoon niemand hierover heeft nagedacht.

Sowieso kun je twijfelen over de internetstrategie van het AD: het schijnt geen internetredactie meer te hebben en plaatst op de website voornamelijk berichten van het Belgische HLN, aangevuld met ANP-content.

Update: met dank aan Martijn Kleppe: ook de RSS-feeds van subpagina's werken niet meer en geven nu algemeen nieuws door. Zie de Twitter-account @adrotterdamstad die ik zelf ooit heb aangemaakt, welke gekoppeld was aan de RSS-feed van nieuws uit Rotterdam, die nu slechts algemeen nieuws doorgeeft. Officiële AD-Twitter-accounts als @adrotterdam en @adgroenehart (met vermoedelijk 1000+ abonnees per editie) zijn verdwenen. Het AD heeft de banden met vele duizenden abonnees doorgesneden. Dit is geen flater, dit lijkt meer op digitale zelfmoord.

Update 2: Jochem Geerdink wijst op de rare pagina-opbouw van artikelen. Helemaal onder elk artikel en de reacties (bv hier) wordt nog even een gigantische lijst nieuwsartikelen uitgelezen. Wat hij zegt: 'dom, vervelend, onnodig memory-/bandbreedteverbruik en zoekmachinevervuiling'.

Update 3: @adwords wijst erop dat de lokale RSS-feeds zijn verdwenen.

Update 4: Jaap den Ouden, voormalig AD-stagiair die daar de Twitter-accounts heeft opgezet, schat het aantal abonnees lager in. Hij zegt: 'Ik heb idd zojuist de twitteraccounts gedeleted vanwege de foute links. Ik heb er verder geen contact mee gehad met het AD zelf. Ze waren er nooit in geïnteresseerd. Als ze contact opnemen over de accounts kan ik ze simpel weer activeren.'

Alleen @ADonline bestaat nog, met 289 followers. Opvallend weinig, omdat mijn eigen @ADrotterdamstad 590 volgers heeft. Of 'had' - want die account ga ik zo ook verwijderen, aangezien AD geen nieuws uit Rotterdam meer doorgeeft...

Update 5: AD is wakker geworden en is bezig met handmatige redirects van belangrijke pagina's; AD.nl/rotterdam linkt nu bijvoorbeeld door. Er wordt echter de verkeerde soort redirect gebruikt: een 'meta-refresh' in plaats van een eenvoudige 'permanent 301 redirect'. Dit laatste type zegt duidelijk tegen Google wat de nieuwe locatie van de geïndexeerde pagina is, zodat de reputatie bij Google behouden blijft (dank aan SEO-specialist Ramon Eijkemans die mij tipte). Nog iets beter je best doen, jongens!

Update 6: Koen van Gestel (AD) zegt tegen NU.nl: 'Als je verhuist van de ene naar de andere woning komt er ook nog post aan op het oude adres'. Dat is nou een prima metafoor: TNT heeft daarvoor de verhuisservice. Voor normale mensen al vanzelfsprekend, voor grote organisaties helemaal. Wanneer je per dag duizenden belangrijke poststukken krijgt en vergeet om ze met een eenvoudige, goedkope handeling te laten doorsturen naar je nieuwe adres, is het woord 'flater' nog een understatement. (Zie ook Marketingfacts.)

door Jaap Stronks, 09-09-2009 12:47 47 reacties, 4441 views

Robbert, 4 jaren geleden
afbeelding van Robbert

Klassieke SEO fail. Dit is toch het eerste waar als SEO specialist aan denkt bij het lanceren van een nieuwe site.

Zeker een flater. Ben benieuwd naar het aantal 404's. Welk webdev bureau is verantwoordelijk voor de nieuwe site?

Karel Kolb, 4 jaren geleden
afbeelding van Karel Kolb

Pagerank is zoooo 2008 :-)

Cees Jan Dagen, 4 jaren geleden
afbeelding van Cees Jan Dagen

Een van mijn favoriete nieuwssites is nu gezakt naar minst favoriete. Jammer maar helaas. Deze opzet is onleesbaar en - over smaak valt te twisten maar nu niet - lelijk!

hansweemering, 4 jaren geleden
afbeelding van hansweemering

Ook voor mij, woonachtig in BC Canada, was dit verworden tot een van de meest gelezen sites om op de hoogte te blijven , zeker ook de beste bron voor Rotterdam mijn geboortestad.... maar nu.. Ik schrok echt werkelijk toen ik het zag!! wat een abortie van een layout....rode letters..aiai... Cheap and ugly. Dan er ook nog achter komen dat de algehele inhoud zwaar geleden blijkt te hebben EN het werkt niet met de links... useless. That's it....vanaf nu enkel nog maar NRC voor mij...

Ruud Kok, 4 jaren geleden
afbeelding van Ruud Kok

Inderdaad zeer slordig hoor, zo'n grote partij met zo'n enorm archief... en dan in 1 keer de deur dicht gooien. Zelfs de sitelinks in Google worden niet geredirect... zucht!

En qua look and feel (over smaak valt niet te twisten) is de 'nieuwe' stijl nou niet echt een staaltje van degelijkheid, lijkt me niet best voor het imago.

WvanWaas, 4 jaren geleden
afbeelding van WvanWaas

Iewl wat is dat vreselijk doet me denken aan die andere belgische niewssite niet te lezen die meuk.... Weer een Digitale krant aan zn eindje

skoop, 4 jaren geleden
afbeelding van skoop

En dan nog vragen de kranten zich af waarom het toch zo slecht gaat met ze? En willen ze miljoenen subsidie om maar te kunnen blijven draaien? Ik was al geen fan meer van het AD na hun samengaan met al die lokale kranten, en hun website was nooit goed, maar nu is de website crap, hebben ze geen enkele ingang meer tot de site behalve hun eigen homepage... was dit de doodssteek die deze krant nodig had? We zullen het zien...

Seth Rietdijk, 4 jaren geleden
afbeelding van Seth Rietdijk

Quote: Je kunt zeggen wat je wilt over de layout en strategie (afgekeken van hln.be en mikkend op snacknieuws met seks en geweld), maar mijn hemel, wat een slordige overgang naar een nieuw systeem.

Vrijwel iedereen die ik spreek is niet te spreken over de nieuwe layout. AD heeft nu een enorm "goedkope" uitstraling en dit zal veel trouwe lezers van het AD tegen het hoofd stoten. Het enige wat ik me bij deze zet kan voorstellen is dat ze mikken op het publiek van de telegraaf die zulke "bagger" gewend is.

Op SEO gebied doen ze het inderdaad helemaal verkeerd en ook dit zal ze op veel punten op gaan breken. Echt diep triest dit.

Bezoeker, 4 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker

Het was een zeer overzichtelijke site, maar nu is het echt lelijk en onoverzichtelijk. Een deel zal een kwestie van smaak zijn, maar als ik zie hoeveel ruimte die vette koppen innemen naast de plaatjes en zo blijft er heel weinig ruimte over voor daadwerkelijk inhoud. Heel jammer dit.

Dennis Wijnberg - Oxilion, 4 jaren geleden
afbeelding van Dennis Wijnberg - Oxilion

Dit is een hele dure, domme fout.

De Rabobank heeft deze fout ook ooit gemaakt met als gevolg een enorme daling. Waarschijnlijk gaat het niet zo goed met de kranten... Maar dit is dus het schoolvoorbeeld van een verkeerde bezuiniging.

Het is nog niet te laat om dit te corrigeren. Als ze me bellen sta ik bij met raad en daad.

André Scholten, 4 jaren geleden
afbeelding van André Scholten

Is een kwestie van verkeerde prioriteiten stellen door het verlies aan verkeer niet in euro's om te rekenen.

Jozef Schildermans, 4 jaren geleden
afbeelding van Jozef Schildermans

De Persgroep bespaart zo pakken geld. HLN.be en demorgen.be worden door dezelfde kleine internet-'redactie' gemaakt en volgepropt met persagentschapberichten van Belga, plus af en toe een gepikt bericht van andere sites (vooral als die over seks gaan). Uiteraard zonder enige bronvermelding. Die internetredactie staat volledig los van de reguliere redacties van de kranten zelf. Blijkbaar doen die 'journalisten' nu dus ook de internetsite van het AD. En die lelijke lay-out is volledig met opzet. Blijkbaar heeft dat succes bij het doelpubliek. Tja... wen er maar aan zou ik zo zeggen.

Jaap Stronks, 4 jaren geleden
afbeelding van Jaap Stronks
Ja, maar daar gaat het stukkie niet over ;-) Het is zeker een apart artikel waard.
headsfirst, 4 jaren geleden
afbeelding van headsfirst

Geinig detail: ze publiceerden gisteren nog een artikel getiteld: "Tips voor verpletterende eerste indruk"... http://www.ad.nl/ad/nl/1003/Jouw-Wereld/ar...

Aha!, 4 jaren geleden
afbeelding van Aha!

Aha! Vandaar dat ik ineens een hele doos vol AD Rotterdam Stad tweets ontvang met nationaal en internationaal 'nieuws'.

*doet unfollow*

De webmasters in .be geen idee hoe belangrijk Google is voor nieuwssites. Het AD neemt internet met deze handeling niet meer serieus en het kost De Persgroep nu bijna niets meer. Top!

Ben benieuwd of het AD volgend jaar nog bestaat.

madjo(@work), 4 jaren geleden
afbeelding van madjo(@work)

Gezien de weerstand van Copiepresse tegen een site als Google News, lijkt dat inderdaad een symptoom van de Belgische pers te zijn.

Ronald, 4 jaren geleden
afbeelding van Ronald

Ik ben wel benieuwd naar de beweegredenen van het AD. Is de krant om commentaar gevraagd?

Ronald, 4 jaren geleden
afbeelding van Ronald

Tip voor de auteur: met je iPhone kan je ook bellen. Heb je geen app voor nodig. Bel svp het AD en vraag naar de hoed en de rand. Je bent toch journalist, Jaap? Of is Bright alleen bedoeld voor particuliere observaties aangevuld met Twittercomments?

Marc de H, 4 jaren geleden
afbeelding van Marc de H

Het lijkt er op dat het AD de voormalige privé Twitter account van Hugo Borst nu gebruikt om sportlinks door te plaatsen. www.twitter.com/hugoborst

Zsebon, 4 jaren geleden
afbeelding van Zsebon

Niet alleen sport, maar al het nieuws. Wat zou Hugo Borst ervan vinden?

magikMaker, 4 jaren geleden
afbeelding van magikMaker

mmm, stylesheets lijken ook niet meer te werken op de site nu

magikMaker, 4 jaren geleden
afbeelding van magikMaker

ok, het blijkt dat de css niet werkt in firefox als je www voor ad.nl weglaat... vreemd eigenlijk.

Edial Dekker, 4 jaren geleden
afbeelding van Edial Dekker
En niemand heeft het nog over het design gehad. Wat een draak van een website - te veel borders, lelijke links, bijzonder lelijke afbeeldingen bij artikelen en heel erg inefficiënte indeling van de artikelen. Maar er is nog wel veel meer op aan te merken eigenlijk.
Jaap Stronks, 4 jaren geleden
afbeelding van Jaap Stronks
ga je gang, ik heb mijn kruit ff verschoten ;-)
jpschadde, 4 jaren geleden
afbeelding van jpschadde

Hoewel ruim een jaar oud, kennelijk nog altijd erg actueel: http://www.ic-s.nl/twaalf-tips-voor-succes...
Het redirecten staat niet voor niets op de 1e plaats ;).

Arjan, 4 jaren geleden
afbeelding van Arjan

> Helemaal onder elk artikel en de reacties [..] wordt
> nog even een gigantische lijst nieuwsartikelen
> uitgelezen.

Dit deed om onverklaarbare redenen bij mij de vraag opkomen: wanneer gaat "Gerelateerd nieuws" op Bright.nl ook daadwerkelijk gerelateerd nieuws laten zien...? ;-)

(Of ach, verander ook maar niet, want zo kom je nog 's leuke verrassingen uit de oude doos tegen.)

ThomasvG, 4 jaren geleden
afbeelding van ThomasvG

> Helemaal onder elk artikel en de reacties [..] wordt
> nog even een gigantische lijst nieuwsartikelen
> uitgelezen.

Vaak staat daar het artikel zelf ook nog een keer tussen. Dit is écht een rommeltje zo.

gjmjr, 4 jaren geleden
afbeelding van gjmjr

Dit is geen blunder, het is een feature, zie het ACAP logo onderaan elke pagina:

ACAP-enabled

The website you have just visited is ACAP-enabled.

ACAP (Automated Content Access Protocol) is the new open standard that enables website owners to express terms under which crawlers (also known as robots or spiders) and others are allowed access to and use of their website contents. ACAP has been devised by publishers in collaboration with search engine operators and other web content aggregators to revolutionise the creation, dissemination, use, and protection of copyright-protected content on the worldwide web.

ACAP is set to become a universal permissions protocol on the Internet, a totally open, non-proprietary standard. Protect your content.

FMK, 4 jaren geleden
afbeelding van FMK

En even buiten alle technische info.
HET ZIET ER NIET MEER UIT!

Het lijkt steeds meer op een telegraaf achtige site.
Lelijke opbouw in kaders terwijl de oude site een meer 'open' karakter had.
Niet alleen technisch maar oo0k visueel een harde achteruitgang.

Het lijkt wel of niets meer een bepaald intelectueel nivo mag hebben op internet.
Alles moet maar naar het gemiddelde lage nivo van de massa getilt worden.
Ierdereen moet het makkelijk en leuk vinden.
Wat is er mis met een site waar je een beetje je best voor moet doen.

Jammer jammer jammer.
Alweer veranderingen (lees verslechteringen)
Gemiste kans.

Bezoeker, 4 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker

Meestal zie je na een restyling wel ergens een artikel over de veranderingen. Met een mogelijkheid tot feedback. Kennelijk zijn ze er zelf ook niet trots op aangezien een dergelijk artikel ontbreekt.

Of ze zijn bang voor de reacties...

Mideo, 4 jaren geleden
afbeelding van Mideo

De hoofdredacteur van het AD heeft aangegeven dat het gratis online verstrekken van kwalitatieve nieuwsverslaggeving niet meer tot de strategie van het AD behoort. Reden: oneerlijk tegenover abbonnees. Vandaar deze omslag. Als de site het AD ook meer kost dan oplevert valt er natuurlijk wat voor te zeggen. Er zijn andere marketing methodes.

DeBuurman, 4 jaren geleden
afbeelding van DeBuurman

Ben zelf abonnee op AD Rotterdam. Wat mij opvalt is dat AD een bedenkelijke koerswijziging ondergaat. De redactie kiest meer en meer voor een telegraaf-achtige tone-of voice en nadrukkelijker meer entertainment/showbizz ipv van nieuws. Het is dat ik mijn stadje wil blijven volgen(dat gedeelte staat min of meer op zichzelf) Jammer dat het AD zo wegzakt naar een bedenkelijk niveau....

Bas Plasschaert, 4 jaren geleden
afbeelding van Bas Plasschaert

Naast de al aangetoonde re-direct missers, zie ik zojuist dat ad.nl ook verkeerd is doorverwezen naar www.ad.nl. Ook hiervoor dient een 'permanent 301 redirect' aangemaakt te worden. Verder nog wat technische slordigheden, zoals 8 H1 headers op 1 pagina: jammer.

Marco Raaphorst, 4 jaren geleden
afbeelding van Marco Raaphorst

redirect 301 was slim geweest inderdaad. nogal stom dit.

Jaap Stronks, 4 jaren geleden
afbeelding van Jaap Stronks
Nieuwe update geplaatst, zie boven.
iGreet, 4 jaren geleden
afbeelding van iGreet

Wat een ontzettende amateurs bij het AD. En ook de hele strategie begrijp ik niet. Als het AD ooit al user paid content wil gaan vermarkten, hebben ze nu wel een hele grote stap te gaan doordat ze nu online afzakken naar kwalitatief inferieur nieuws. Hiermee brengen ze hun imago (zowel online als in print) grote schade toe.

Als geldgebrek het probleem was geweest, hadden ze volgens mij beter van het AD een marketingsite kunnen maken, kunnen ze misschien nog wat nieuwe printabonneetjes werven.

Ik heb mijn abonnement op het AD onlangs opgezegd, maar online weten ze mij nu ook niet meer te boeien.

Marco Raaphorst, 4 jaren geleden
afbeelding van Marco Raaphorst

nog een fout: pagina extenties. dat wordt in de toekomst opnieuw rommelen...

aukeb, 4 jaren geleden
afbeelding van aukeb

Ongelooflijk wat een blunder van het AD. ad.nl stond bij mij altijd als startpage ingesteld maar daar komt vanaf vandaag verandering in. Wat een afschuwelijke site. Schreeuwende koppen, het lijkt de telegraaf wel. En dan ook nog eens al het 'dichtbij' nieuws weghalen en alle RSS feeds om zeep helpen. AD.nl was zo'n goede site vanwege de rust die de site uitstraalde en het duidelijke overzicht waarin je ook door kon klikken naar het lokale nieuws (bijv: Rotterdam > rotterdam oost). Dit is nu in 1 klap om zeep geholpen. Om nog maar te zwijgen van alle extra zooi die je nu op de pagina te zien krijgt. De bezoekersaantallen zullen wel met de helft moeten dalen want de pageload is ruim verdubbeld en nieuwe servers zijn voor de nieuwe eigenaren uiteraard geen optie...veel te duur.

Wat is dit een gigantisch blunder van de nieuwe eigenaren. Over 10 jaar komen ze er wel achter dat het geen slimme keuze was. Je kan niet zonder internet-redacteuren en lokaal nieuws.

Vaarwel AD...bedankt voor alle goede jaren... rust zacht

dami, 4 jaren geleden
afbeelding van dami

Wat een slechte site is dit geworden
zeg! `het was een van de beste sites que kranten en nu lijkt het wel een roddelblad geworden! `dus gauw weer die oude site lanceren graag!!! En anders kijk ik wel naar andere nieuws sites!!

Leon Krijnen, 4 jaren geleden
afbeelding van Leon Krijnen

Aan de robotx.txt te zien zijn ze so-wie-so niet erg dol op Google: http://www.ad.nl/robots.txt

Ron, 4 jaren geleden
afbeelding van Ron

Onrustig en onoverzochtelijke site is het geworden. Funest voor een nieuwssite. De veel gemaakte vergelijking met de Telegraaf gaat totaal niet op; dat is een uitstekend verzorgde en duidelijk leesbare site.
Als ze de kant op willen van Bild en The Sun hebben ze zelfs nog ver te gaan; het ziet er allemaal erg goedkoop uit.

We zullen het over een jaar wel merken hoever ze zijn gezakt uit de nieuws top100.

Bezoeker, 4 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker

ik ga veel liever naar www.vk.nl of www.nu.nl veel overzchtelijker allemaal

Bezoeker, 4 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker

AD is nu een beetje ADHD :)

yvon, 4 jaren geleden
afbeelding van yvon

Geen inhoud, lelijke uitstraling, goedkope en sensatiezoekende teksten. Zelfs een roddelblad heeft meer inhoud. Nee, voor mij geen AD site meer.

Coding Strategist, 4 jaren geleden
afbeelding van Coding Strategist

Het ziet er naar uit dat ze http://www.ad.nl/robots.txt hebben proberen te gebruiken om hun oude site uit de index van google te krijgen. Zonde! De moeite die ze hebben genomen om robots.txt te maken en live te zetten hadden ze beter kunnen gebruiken om een paar simpele redirects te configureren.

Wat misschien nog wel onbegrijpelijker is dan het feit dat ze SEO totaal links hebben laten liggen is het formaar van de site. Als je zo graag als het ad ruimte wilt bieden aan je adverteerders (het is niet eenvoudig om de content te vinden tussen de advertenties), waarom kom je dan met een site die minstens 250 pixels smaller is dan schermen van meer dan 90% van hun bezoekers.

Clarence Peterson , 3 jaren geleden
afbeelding van Clarence Peterson

Een lening nodig?
Financiële hulp nodig?
Heeft uw bedrijf, onderneming of bedrijfstak moet financiële steun?
Financiering nodig om uw bedrijf te starten?
Financiering nodig om uw bedrijf uit te breiden?
Behoefte hebben aan persoonlijke lening?. E-mail Contact: clarencepeterson01@hotmail.com

Leners INFORMATIE
Namen ....
Sex .............
Land ........
Staat .......
Stad ...........
Adres ........
Beroep ........
Burgerlijke staat .......
Telefoonnummer ......
Maandelijks Inkomen .......
Bedrag van de lening ........
Lening Duur ....

Contact.
Dankzij zoals wij wachten op uw snelle reactie
Wat
De heer Clarence Peterson
MD / CEO

Clarence Peterson , 3 jaren geleden
afbeelding van Clarence Peterson

Een lening nodig?
Financiële hulp nodig?
Heeft uw bedrijf, onderneming of bedrijfstak moet financiële steun?
Financiering nodig om uw bedrijf te starten?
Financiering nodig om uw bedrijf uit te breiden?
Behoefte hebben aan persoonlijke lening?. E-mail Contact: clarencepeterson01@hotmail.com

Leners INFORMATIE
Namen ....
Sex .............
Land ........
Staat .......
Stad ...........
Adres ........
Beroep ........
Burgerlijke staat .......
Telefoonnummer ......
Maandelijks Inkomen .......
Bedrag van de lening ........
Lening Duur ....

Contact.
Dankzij zoals wij wachten op uw snelle reactie
Wat
De heer Clarence Peterson
MD / CEO


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 3 Bright Bunch leden en 99 bezoekers online.