Adobe wil weten wat je leest

Adobe wil weten wat je leest

18-04-2012 07:45 Laatste update: 28-04-2018 18:11

Wie een e-boek wil lezen via het programma Adobe Digital Editions moet Adobe meteen vertellen welk boek hij heeft gekocht.

Selexyz werd onlangs van de ondergang gered. Daar ben ik blij om. Niet alleen omdat het prima winkels zijn, maar ook omdat de verkopers geen lijst bijhouden van alle boeken die je er hebt aangeschaft.

De Kama Sutra of de nieuwe Kluun koop je uit schaamte misschien liever via internet in plaats van dat je met een rood hoofd aansluit in de kassarij van je lokale boekhandel, maar is dat wel terecht? Terwijl de boekverkoper een kwartier later alweer vergeten is wat je kocht, is het geheugen van internet een stuk beter. Bestel je bij Amazon.com één keer een boek over afvallen, dan word je de rest van je leven achtervolgd met aanbiedingen voor dieetboeken.

En niet alleen internetwinkels weten wat je hebt gekocht. Dat blijkt ook te gelden voor Adobe. Dat ontdekte Jaap-Henk Hoepman, wetenschapper bij TNO en universitair hoofddocent gespecialiseerd in security en toegepaste cryptografie aan de Radboud Universiteit. Hij bestelde onlangs per ongeluk een e-book bij Bol.com (Hoepman wilde eigenlijk de dode-bomenversie hebben) en ontdekte dat hij het boek alleen maar kan lezen als hij met Adobe deelt welk boek hij heeft aangeschaft.

"Als je een digitaal boek koopt, krijg je de versleutelde inhoud van het boek", schrijft Hoepman op zijn blog. "Vervolgens krijg je een door Adobe ondertekende licentie voor dit boek, waarin ook de decryptiesleutel voor het boek verpakt zit. In de licentie die Adobe tekent staat je gebruikersnummer (gelinkt aan je Adobe ID) en welk boek het betreft. Adobe weet dus precies welke digitale boeken je koopt."

Deze maatregelen zijn natuurlijk allemaal bedoeld om piraterij van e-boeken tegen te gaan, maar volgens Hoepman is deze inbreuk op de privacy helemaal niet nodig. "Als er dan zonodig DRM gebruikt moet worden, dan kan dat ook op een privacy vriendelijke manier."

Ironie: het boek dat Hoepman aanschafte, De Digitale Schaduw van Dimitri Tokmetzis, handelt over privacy in de informatiemaatschappij.