Adobe wil weten wat je leest

tags:
Userpica

Wie een e-boek wil lezen via het programma Adobe Digital Editions moet Adobe meteen vertellen welk boek hij heeft gekocht.

Selexyz werd onlangs van de ondergang gered. Daar ben ik blij om. Niet alleen omdat het prima winkels zijn, maar ook omdat de verkopers geen lijst bijhouden van alle boeken die je er hebt aangeschaft.

De Kama Sutra of de nieuwe Kluun koop je uit schaamte misschien liever via internet in plaats van dat je met een rood hoofd aansluit in de kassarij van je lokale boekhandel, maar is dat wel terecht? Terwijl de boekverkoper een kwartier later alweer vergeten is wat je kocht, is het geheugen van internet een stuk beter. Bestel je bij Amazon.com één keer een boek over afvallen, dan word je de rest van je leven achtervolgd met aanbiedingen voor dieetboeken.

En niet alleen internetwinkels weten wat je hebt gekocht. Dat blijkt ook te gelden voor Adobe. Dat ontdekte Jaap-Henk Hoepman, wetenschapper bij TNO en universitair hoofddocent gespecialiseerd in security en toegepaste cryptografie aan de Radboud Universiteit. Hij bestelde onlangs per ongeluk een e-book bij Bol.com (Hoepman wilde eigenlijk de dode-bomenversie hebben) en ontdekte dat hij het boek alleen maar kan lezen als hij met Adobe deelt welk boek hij heeft aangeschaft.

"Als je een digitaal boek koopt, krijg je de versleutelde inhoud van het boek", schrijft Hoepman op zijn blog. "Vervolgens krijg je een door Adobe ondertekende licentie voor dit boek, waarin ook de decryptiesleutel voor het boek verpakt zit. In de licentie die Adobe tekent staat je gebruikersnummer (gelinkt aan je Adobe ID) en welk boek het betreft. Adobe weet dus precies welke digitale boeken je koopt."

Deze maatregelen zijn natuurlijk allemaal bedoeld om piraterij van e-boeken tegen te gaan, maar volgens Hoepman is deze inbreuk op de privacy helemaal niet nodig. "Als er dan zonodig DRM gebruikt moet worden, dan kan dat ook op een privacy vriendelijke manier."

Ironie: het boek dat Hoepman aanschafte, De Digitale Schaduw van Dimitri Tokmetzis, handelt over privacy in de informatiemaatschappij.

door Maarten Reijnders, 18-04-2012 09:45 2 reacties, 3423 views

Non Plus Ultra, 2 jaren geleden
afbeelding van Non Plus Ultra

Met ebooks gaat precies hetzelfde gebeuren als met films en muziek op internet. Via de legale weg is het omslachtig, duur en krijg je te maken met DRM, vendor lock-in en propriëtaire techniek. Downloaden is gratis, eenvoudig, en je hebt geen enkele last van de nadelen van een legale download. Leren de grote uitgevers het nou nooit?

Atheistus, 2 jaren geleden
afbeelding van Atheistus

Moeilijker het de consument gemaakt wordt, hoe beter het gratis aanbod. Dus ik ben heel erg voor meer van dit soort beveiligingen.

Vooral toen bleek dat mijn defecte e-boek omgeruild moest worden en al de legale boeken onbruikbaar waren geworden, heb ik ritueel afscheid genomen van de officiële kanalen.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 1 Bright Bunch lid en 40 bezoekers online.