Akoestische cocooning

Akoestische cocooning

13-12-2010 10:51 Laatste update: 11:00

Christophe De Schauvre

Het zijn geen telefooncellen, maar de opmars van de akoestische bufferzones is opmerkelijk. Bellen doe je opnieuw in alle rust en discretie.

De komst van de open landschapskantoren heeft de directe communicatie met collega's verbeterd, maar in die totale openheid zijn er ook ongemakken: telefoongesprekken. Om het geraaskal over ditjes en datjes, het oeverloze gezwets - al dan niet professioneel - enigszins binnen de perken te houden, werd er gezocht naar oplossingen.

Uitwijken naar vergaderlokalen is een mogelijkheid, maar in de huidigen kantorenconstellaties wordt er steeds vaker gedacht aan een bufferzone. Geen telefooncel als dusdanig, maar wel een soort van cocoon waarin je je even kan terugtrekken om met je mobiele telefoon te bellen. Privacy en discretie - als dat al geen onderling verband houdende begrippen zijn - krijgen daarmee een plek.

De meest typerende voorbeelden van deze akoestisch dempende telefoonzones kan je vinden bij het Rotterdamse Prooff met de PhoneBox en bij het Belgische BuzziSpace dat met de BuzziHood volgens hetzelfde principe werkt. Terwijl Prooff gebruik maakt van Kvadrat-textiel, kiest BuzziSpace resoluut voor ecologisch vilt dat gemaakt is van gerecyclede pet-vezels.

Gebruikmakend van dat eco-vilt waar BuzziSpace internationaal furore mee maakt, ontwikkelde de Belgische designer Alain Gilles een BuzziBooth die het midden houdt tussen een kamerscherm, bureau en telefooncel en in private interieursettings past. Ideaal als home office om rustig te werken terwijl de kinderen spelen.

Ook het Londense designduo PearsonLloyd ging aan de slag met de idee van akoestische coconing en kwamen uit bij een een geluidsabsorberende 'wandbekleding' die je kan laten omkrullen zodat er een 'telefoonplek' ontstaat. Met PARCS - uitgegeven bij Bene - brachten ze een heel gamma aan meubelen op de markt die elk voldoen aan de geluidsabsorberende premisse, zoals de Toguna, al is deze meer dan een telefooncel voor individueel gebruik. Het kan immers ook dienst doen als vergaderplek.

Grotere zones bieden meer mogelijkheden, wat de investering aantrekkelijker maakt. Ook bij Prooff leidde dat tot de Niche dat veel meer dan een zitbank is. Het bekendste ontwerp uit hun gama is dan weer de Ear Chair van Studio Makking & Bey.