Alleen auto die zelf remt scoort straks hoog in crashtest

tags:
Userpica

Een auto die vijf sterren wil halen bij de Euro NCAP crashtest wordt verplicht een systeem te hebben dat automatisch kan remmen.

Nu praktisch elke auto op de markt vijf sterren in de crashtest haalt, lijkt het label wat overbodig te worden. Daarom schroeft de organisatie van Euro NCAP de eisen op. Vanaf het modeljaar 2014 kan een auto alleen nog maar vijf sterren halen indien hij zelf een ongeluk kan voorkomen.

Zulke systemen zijn al een tijdje op de markt in Volvo's en auto's in het luxesegment, maar pas sinds dit jaar kun je het bijvoorbeeld op de nieuwe Ford Focus ook krijgen. Op 79 procent van de in Europa verkochte auto's is een dergelijk systeem niet leverbaar. Door het aanpassen van de eisen zal dat echter niet lang duren.

Vorige week mochten we de laatste versie van Volvo proberen in de V40 die eind dit jaar uitkomt. Deze remt niet alleen voor auto's, maar zelfs voor voetgangers. Toen een voetganger op het trottoir zich richting de weg draaide gaf de auto een waarschuwingssignaaltje. Als de man de weg op was gegaan zou de Volvo zelf vol in de ankers zijn gegaan.

Per jaar moet dit het aantal ongelukken met 27 procent kunnen verkleinen. Daarbij gaat het niet alleen om grote kop-staart-botsingen, maar ook die kleine, maar vaak dure tikjes tijdens filerijden.

door Rutger Middendorp, 19-06-2012 14:38 6 reacties, 3696 views

BrightKnight, 2 jaren geleden
afbeelding van BrightKnight

Kunnen fietsers en voetgangers zich eindelijk veilIg niet aan de regels houden in de stad...

Jorrit, 2 jaren geleden
afbeelding van Jorrit

Ha, dat is juist alleen maar mooi. De fietser is toch altijd beschermd omdat die veel kwetsbaarder is.

Bert, 2 jaren geleden
afbeelding van Bert

3 sterren is zat. In Nederland hebben we zo'n ophol geslagen verkeerskundige ontwerpers, die maken het haast onmogelijk mekaar nog van de sokken te rijden. Hier in Eindhoven krijgt op steeds meer kruispunten iedereen zijn eigen groen. Geen tegenligger meer te rammen, geen fietser meer te snijden.

Andere reden waarom ik minder sterren wil: maak die auto's nou eens ECHT LICHTER, en ECHT ZUINIGER. Zo'n gare veel te kleine belastingvrije benzinebak met 0,5 liter moter is A een gruwelijke dwijl qua rijgedrag, B vreselijk klein qua interieur, en belangrijkste: C wordt ie qua verbruik nog altijd verslagen door mijn ruime 1.4 middenklasser uit 1999. Die dingen rijden op papier 1 op 20, maar in praktijk 1 op 14, terwijl mijn oude barrel 1 op 16 doet. Ik heb wel: lekker gumgedrag in de bochten, een lekkere tussensprint in de 5, kan 5 grote kratten bier kwijt en 4 volwassenen, en de auto ziet er ook beter uit dan alles wat nu te koop is. Alleen kak dat ik geen belastingvrijstelling krijg, ook al rijd ik zuiniger dan zo'n C1.

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Hoi Bert,

Mag ik je de Ford Focus 1.0 Ecoboost stationwagon aanraden (zie duurtest voor de i40)? Rijd je gemakkelijk 1 op 16 in en als je je best doet verbruik je minder. Daar kun je nog veel meer dan 5 kratten bier in kwijt en het ding ligt lekker op de weg. Hetzelfde geldt voor de Nissan Leaf trouwens, maar afgaande aan je boze reactie hierboven denk ik dat je daar niet zo voor voelt. 

Bert, 2 jaren geleden
afbeelding van Bert

Maar komaan. In de shell ecomarathon 1:1000 voor een 1 persoons sigaar van 150kg, dan moet een normale kar toch 1:100 kunnen rijden? De autoindustrie is gewoon een dealtje met de olieboeren. Het mag allemaal niet te snel zuiniger worden.

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Met die vraag ben ik bezig. Maar wacht nog op antwoord van aantal experts. Stay tuned.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 25 bezoekers online.

   

   

Gebouwd en onderhouden door joep-i.nl