Amerikaanse tv-zenders zenden minder reclame uit vanwege Netflix

Amerikaanse tv-zenders zenden minder reclame uit vanwege Netflix

25-11-2015 12:39 Laatste update: 27-04-2018 18:57

Onder invloed van Netflix zenden Amerikaanse tv-zenders minder commercials uit. Zo hopen ze jonge kijkers te behouden.

Jarenlang voerden Amerikaanse tv-zenders de reclamezendtijd op, maar daar is nu een kentering in gekomen, schrijft Bloomberg. De belangrijkste reden: de tv-zenders vrezen de jonge generatie voorgoed te verliezen aan het advertentievrije Netflix.

Netflix en andere tv-aanbieders die eveneens geen reclame uitzenden zoals HBO, Hulu en YouTube voorzien duidelijk in een behoefte. In de VS ruimt de gemiddelde kabelzender inmiddels elk uur 15 minuten en 38 seconden in voor commercials.

Sommige zenders zijn er zelfs toe over gegaan om shows en films net iets sneller af te spelen om zo nog meer reclame kwijt te kunnen in een uur. Maar nu lijkt de wal het schip te keren. Zoals de adblocker een wake-up call is voor internetmedia die hun inkomsten hoofdzakelijk uit reclame halen, zo is Netflix dat voor tv-zenders die draaien op commercials.

Helft minder reclame

"Dankzij Netflix raken kijkers eraan gewend dat er plaatsen zijn waar ze geen advertenties te zien krijgen", verklaart Howard Shimmel, hoofd onderzoek bij Time Warner, tegenover Bloomberg.

Vandaar dat de op jongeren gerichte reality-zender TruTV van Time Warner volgend jaar de helft minder reclame zal gaan uitzenden tijdens primetime. Partijen als Viacom (MTV, Comedy Central) en Fox ruimen eveneens minder ruimte in voor commercials.