App detecteert onwaarheden in politieke spotjes

tags:
Userpica

De Super PAC App luistert naar politieke reclames in de VS en doet een factcheck: rijmt de inhoud wel met de waarheid?

Politieke campagnes in de VS kosten bakken met geld. Dat geld gaat voornamelijk naar tv-spotjes die veelal de politieke tegenstanders zwartmaken. Voormalige studenten van het MIT Media Lab hebben daarom de Super PAC app ontwikkeld. Deze app luistert via je iPhone a la Shazam naar politieke reclames op tv of radio, indentificeert welke campagne het betreft en vertelt je vervolgens welke organisatie voor het spotje betaalde.

De app meldt ook hoeveel de reclame kostte en linkt naar onpartijdige sites als PolitiFact en FactCheck.org. Deze onafhankelijke bronnen proberen de politieke waarheden te achterhalen. Als kijker kan je dan makkelijker een oordeel vellen of de partij de waarheid verdraait of zelfs ronduit liegt. De makers zeggen dat het dit jaar extra belangrijk is om de feiten te controleren van de politieke reclamespotjes, omdat de zogenaamde Super Political Action Commitees, die campagnes voor of tegen presidentskandidaten voeren, voor het eerst ongelimiteerd geld mogen uitgeven aan reclames voor presidentsverkiezingen.

Naast de informatie over welke organisaties achter de reclames zitten en hoeveel geld ze erin hebben gestoken, kan de gebruiker de spotjes ook een rating geven. Vervolgens krijg je te zien hoe anderen de reclame hebben beoordeeld en krijg je de mogelijkheid om door te klikken naar een scherm waar de claims op een rijtje staan. Voor elk van deze claims krijg je niet partijdige bronnen te zien.

door David Lemereis, 24-08-2012 06:37 2400 views
The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 3 Bright Bunch leden en 118 bezoekers online.