App stuurt papieren claim naar ov-bedrijf

App stuurt papieren claim naar ov-bedrijf

23-02-2012 14:15 Laatste update: 28-04-2018 19:44

De iPhone-app OV Butler biedt je eindelijk een manier om zonder papierwerk restitutie te claimen bij vertraging of als je vergeet uit te checken.

Wie verzuimt om uit te checken met de ov-chipkaart betaalt automatisch een boete: 4 euro in de bus en tot 20 euro in de trein. Maar het is niet altijd jouw schuld dat je niet kon uitchecken, bijvoorbeeld als de poortjes of paaltjes stuk zijn. In dat geval kan je proberen je geld terug te vragen bij het ov-bedrijf. Dat gaat echter ouderwets met papieren brieven. Bij de NS kan je ook geld terug krijgen als je meer dan een half uur vertraging hebt maar voor de meeste NS-klanten kan dat alleen via een origineel formulier dat je eerst moet aanvragen.

De nieuwe gratis iPhone-app OV Butler, donderdag in de App Store verschenen, wil je dat papierwerk uit handen nemen. De app is te koppelen aan je account op ov-chipkaart.nl, de officiële site voor ov-chipkaarthouders. De app slaat je reisdata op en geeft meteen weer welke reizen je niet bent uitgecheckt, waarna je op de app een formulier kan invullen om een claim voor teruggave naar een van de tien ov-bedrijven te sturen. Ook een restitutieverzoek bij NS-vertraging is via de app te sturen. OV Butler print alle verzoeken uit en stuurt ze op de juiste manier naar de desbetreffende ov-bedrijven. Dat gebeurt voorlopig helemaal gratis.

OV Butler heeft uitgezocht naar welke gegevens de ov-bedrijven vragen, omdat dat per bedrijf verschilt. Soms moet ook een handtekening in de app worden gezet. De makers van OV Butler, het Amsterdamse bedrijf Moop Mobility, hebben eerder meerdere apps voor ov-bedrijven gebouwd. Nu zorgen ze er met OV Butler voor dat geld terugvragen bij diezelfde bedrijven een stuk makkelijker wordt. Of de ov-sector op een stroom papieren claims zit te wachten, is de vraag, maar dan hadden ze dat proces maar eerder moeten digitaliseren.

OV Butler zegt de reisdata te anonimiseren en persoonlijke gegevens, zoals bankrekeningnummers, na het versturen van een claim weer te verwijderen. De app werkt alleen als je een account hebt of aanmaakt bij Ov-chipkaart.nl. Dat is de site van ovchipkaart-beheerder TransLink Systems, maar die organisatie heeft niets met de app te maken. Moop Mobility wil de geanonimiseerde reisdata overigens ook gebruiken om vervoersstromen zo te analyseren dat er verbeteringen in het ov mogelijk zijn.

Donderdag kampte TransLink overigens - toeval of niet - met een grote storing in het ov-chipkaartsysteem. Opladen van het saldo en producten ophalen kan momenteel niet en de Ov-chipkaart.nl-site lag ook plat. Aan Moop Mobility de taak om ook dit soort claims in de OV Butler-app in te bouwen. Jelle Prins van Moop Mobility belooft zijn app steeds te updaten om toegang tot de reisdata van Ov-chipkaart.nl te blijven krijgen. Hij vindt dat reizigers zelf meer met hun reisgegevens moeten kunnen doen. De OV Butler-data kan uiteindelijk ook geanonimiseerd beschikbaar komen voor programmeurs om er mooie visualisaties van te maken.