Apple is een religie

Apple is een religie

20-05-2011 10:33 Laatste update: 28-04-2018 23:21

Karlijn van den Berg

Hersenonderzoek heeft aangetoond dat Apple religieuze effecten veroorzaakt bij fans.

Dat Apple-fans soms nogal kunnen doorslaan in hun liefde, is wel bekend. Ook op Bright worden mensen vaak beschuldigd van hun fanboyisme, lees de reacties er maar op na. Fans hebben een sterke drang om andere mensen te overtuigen, en daarmee hun evangelie verder te verspreiden. Niets staat hun geloof in de weg.

Parallellen met religies zijn vaker gelegd, maar niet eerder in de hersenen aangetoond. Neurowetenschappers in Engeland lieten in de BBC documentaire Secrets of the Superbrands zien wat er in de hersenen gebeurt met Apple. Alex Brooks, editor van World of Apple zegt 24 uur per dag aan Apple te denken. Hij werd in een MRI-scanner gedaan om te zien hoe hij op beelden van Apple en niet-Apple producten reageert.

De scans tonen aan dat zijn hersenen anders reageren op de verschillende producten. De onderzoekers vergeleken zijn hersenactiviteiten met die van scans van religieuzen. Hieruit bleek dat hij dezelfde effecten liet zien bij confrontatie met Apple-producten, als religieuzen bij het zien van beelden die bij hun geloof passen.