Apple is het belangrijkste merk ter wereld

Apple is het belangrijkste merk ter wereld

09-05-2011 12:23 Laatste update: 28-04-2018 23:52

In een onderzoek naar de meest waardevolle merken is Apple bovenaan geëindigd. Hiermee stoot het bedrijf Google van de troon.

Het onderzoek, getiteld Brandz, combineert financiële data en marktwaardebepalingen met de mening van twee miljoen consumenten over de merken die ze kopen. Een precieze beschrijving van de beoordelingsmethode vind je hier. Onderzoeksbureau Millward Brown hoopt met deze top 100 aan te duiden in welke bedrijven het verstandig is om te investeren

Apple kwam uit op een totaalwaarde van 153,3 miljard dollar, een stijging van 84 procent ten opzichte van vorig jaar. Tegenstander Google stond de afgelopen vier jaar op de eerste plaats maar daalde dit jaar met 2 procent naar zo’n 111 miljard dollar en eindigt daarmee op de tweede plaats. IBM bezet de derde plek.

Hoewel Facebook slechts op de 35ste plek staat, behaalt het sociale netwerk een fikse overwinning. De waarde (19,1 miljard) is een stijging van maar liefst 246 procent, de hoogste procentuele stijging in de lijst.

Nederlandse merken doen het dit jaar niet best. Shell is nog aanwezig in de lijst, maar is van de 40ste naar de 51ste plek gedaald. Heineken is de nummer 3 op de lijst 'waardevolle biermerken' maar deze eer geeft de brouwerij geen plek in de algemene top honderd.