Architectuur die voor je raam voorbij schuift

Architectuur die voor je raam voorbij schuift

10-06-2015 06:08 Laatste update: 27-04-2018 23:36

In Utrecht is de nieuwe verkeersleidingspost van ProRail geopend. Deze toparchitectuur staat tussen de sporen.

Het gebouw van de verkeersleiding in Utrecht heeft nauwelijks een begane grond maar wel een fikse eerste verdieping. Zo hebben de honderd treinmedewerkers zicht op de sporen.

De seinzaal met een oppervlak van 1.000 vierkante meter en een hoogte van 5,20 meter vormt het hart van de verkeersleidingspost. Vanuit deze ruimte zonder kolommen met glas rondom kan de verkeersleiding het treinverkeer rond Utrecht in goede banen leiden. "Hoewel het voor het werk niet strikt noodzakelijk is, wilden we dat de medewerkers voor het gevoel direct zicht op de sporen hebben", vertelt architect Tycho Saariste van De Jong Gortemaker Algra architecten en ingenieurs (dJGA) aan Architectenweb.

Snoervrij

De duizend meter tellende zaal rust op een enkele kolom en een 'tafelblad', legt Saariste uit. In de tafelpoot zit ook de vluchttrap. De horizontale lamellen in de gevel zijn gemaakt van cortenstaal, dat krijgt een laagje van roest passend bij de omgeving. Wat wij ook wel willen: "Elke negentig centimeter is er een uitsparing in de vloer, zodat kabels kunnen worden doorgetrokken. Hierdoor is onderhoud mogelijk terwijl het werk van de verkeersleiders 24/7 door kan gaan. Bovendien blijft de vloer van de seinzaal snoervrij."

De nieuwe verkeersleidingspost is vanuit de trein te zien aan de westkant van station Utrecht Centraal. Het ligt tussen het spoor naar Amsterdam en het spoor naar Den Haag, aan de stadkant van het Amsterdam-Rijnkanaal.

Lees ook:

OMA bouwt grootste hotel van Benelux met tv-studio bovenop