Autonieuws uit Geneve

Autonieuws uit Geneve

05-03-2012 16:14 Laatste update: 28-04-2018 19:13

Genève staat vanaf 8 maart in het teken van auto's. Rutger blikt vooruit met een overzicht van designbeloftes en groene technologie.

Design
Laten we beginnen met de auto's waar de ontwerpers hun best op hebben gedaan. Het voorproefje is de Citroën DS4 Racing. De DS-serie heeft sowieso bewezen dat Citroën niet al haar design mojo verloren is, maar deze is wel heel fraai geproportioneerd.

De Hyundai i-onic laat zien dat we niet alleen van Kia fraaie auto's kunnen verwachten, maar dat ook broertje Hyundai zijn gevoel voor stijl gevonden heeft. We hebben het hier natuurlijk over een conceptcar, maar de i40 demonstreert ook dat de Koreanen het niet alleen meer van de 5-jaar garantie hoeven te hebben.

De dames en heren van Pininfarina moeten elke autoshow bewijzen dat de automakers het ontwerp het beste bij hen kunnen uitbesteden. In plaats van de Peugeot 406 Pininfarina Coupé en de Peugeot 407 Coupé (in huis ontworpen) naast elkaar te zetten, komen ze met de Cambiano. Een gruwelijk mooie 4-deurs, met een laminaatvloer. Peugeot probeert ondertussen het publiek te overtuigen dat ze Pininfarina écht niet nodig hebben, door met de 208 te komen en vooral de XY variatie daarop. Een conceptkarretje die laat zien dat ze wellicht een zelfde designcomeback gaan maken als Citroën. De nieuwe 508 is immers ook niet vervelend om naar te kijken.

Cambiano

Groen
Uiteraard is er weer flink wat 'groens' te zien op de autobeurs. Een heel paviljoen vol. Onder andere onze favoriete elektrische bus, de Mia, is er weer te bekijken. Volkswagen komt met een hele trits variaties op de Up. Wat de Upjes gemeen hebben is een zuinig 1 liter motorblokje. Je weet dat hybride aandrijving gemeengoed is geworden als zelfs een merk als Bentley met een plug-in hybrid komt. Verwacht niet dat de auto écht bijzonder groen zal zijn. Het wordt een SUV en als hij minder dan 2500 kilo weegt zou dat een meevaller zijn.

Voor de meer mainstream koper/leaser is het interessant dat Volvo de V40 gaat onthullen. Dat is een mooi vormgegeven auto, maar ook de krachtbronnen zijn zuinig. De 115 pk instapdiesel neigt op papier naar de 1 op 30. Toyota verliest natuurlijk langzaam de voorsprong die ze opgebouwd had met de Prius, nu er steeds meer elektrische en hybride auto's op de markt komen. Eén van hun antwoorden is de FT-Bh. 'Pak het gewicht van een Toyota Aygo, de ruimte van een 5-deurs auto uit het B-segment en verlaag de uitstoot met 50 procent en daar heb je hem, de Toyota FT-Bh.' Behalve dat statement en een paar schimmige plaatjes weten we nog niets over de auto. De hybride Yaris komt ook naar Genève en minder groen, maar wel leuk: de sportieve GT-86.

Volvo V40

Anders
Niet bijzonder groen, maar toch het vermelden waard. Het immer sympathieke engelse Jaguar maakt op de valreep nog even een stationwagon van die prachtige XF. De Sportbrake. Wellicht niet naar ieders smaak, maar ik vind hem fantastisch. Ferrari komt met een V12 opvolger van de 599 met maar liefst 740pk. De Ferrari F12 Berlinetta is er om maximaal 3 passagiers kotsmisselijk te krijgen. Dan hebben we de Range Rover Evoque cabrio. Een ander had hem onder design gezet, wat mij betreft is met het dak ook alle charme er af. Mercedes komt ondertussen met de moeder aller iPhone- integraties, waardoor je straks Siri kunt vertellen de richtingaanwijzer aan te zetten. Hopen dat ze je verstaat. Dan hebben we nog ons favoriete kleine Fordje zonder deurstijl, de B-Max. Nu écht te koop.

iPhone-integratie van Mercedes