Backstage bij de 24 uur van Le Mans

Backstage bij de 24 uur van Le Mans

25-06-2013 06:03 Laatste update: 28-04-2018 11:28

Afgelopen weekend mocht Rutger mee backstage tijdens de 24 uur van Le Mans. Een korte indruk.

Afgelopen weekend werd de 24 uur van Le Mans gereden. Een race die zijn 90e verjaardag vierde en bekend staat als één van de belangrijkste autosportevenementen ter wereld. Audi won sinds het jaar 2000 alle evenementen op twee na. Het merk buit het weekend dan ook zoveel als mogelijk uit. Ik neem je graag even mee.

Bij de 24uursrace komen jaarlijks zo'n 250 duizend mensen kijken. Echte autosportliefhebbers. Die in hun afgetrapte Golf, spiksplinternieuwe Ferrari of exclusieve classic naar het Franse plaatsje rijden. Veel van hen zitten op de camping die zich op het terrein van het circuit bevindt. Het is niet ongewoon om er een Ford Mustang of een Bentley tegen te komen met een iglotentje er naast. Audi zorgt dat voor de media en een aantal betalende klanten een 'hotel' geregeld is. Luxe vergeleken met een iglo tentje, maar daar houdt het op. In een tentoonstellingshal is met standbouwmateriaal een kleine 750 kamertjes gemaakt. Met een bed en een tafeltje en een deur die nog net open kan daartussen. Leg je tijdens de race je hoofd te rusten, hoor je in de verte het gebrul van de racemotoren en dichtbij het gesnurk van een Oekraïense collega.

Maar dat is dan ook de enige plek waar een compromis terug te vinden is. Wie gaat douchen in de doucheruimtes komt er een leger aan mensen tegen die letterlijk elke haar van de vloer halen en na elke douchebeurt de boel weer poetsen. Fris in de kleren en onder de oksels kun je in je nieuwe Le Mans-jas en met de Audi Sport-pet op richting de shuttles. De zwarte A8's met verlengde wielbasis of de Volkswagen Transporters brengen je naar de Audi Racing Arena, de Audi Racing Club, een tweetal bochten van het circuit of de Audi Racing Garden. Op de iPod Touch die je te leen krijgt kun je de locatie vinden van de verschillende plekken. Op een webcam kun je zien hoe druk het er is en of er ontbijt of lunch geserveerd wordt. Op diezelfde iPod kun je ook Radio LeMans luisteren, in elk van de drie Audi raceauto's meekijken vanuit de cockpit en nog veel meer.

De Audi Racing Club is de meest spectaculaire van de plekken die Audi biedt. Boven de start-finish lijn met uitzicht op de pitboxen en de chicane voor start-finish zit je achterover op een bioscoopstoel op de eerste rij. Op grote tv schermen kun je de beelden vanuit de cockpit zien inclusief telemetrie (snelheden, gaspedaal stand, etc.), een overzicht van het circuit met de locatie van de drie Audi auto's, de tussenstand en de beelden die je thuis ook op tv kunt volgen. Aan alles is gedacht.

Wie dan nog het gevoel heeft dat hij iets mist aan overzicht kan zich opgeven voor een ritje in de helikopter over het circuit. In 15 minuten vlieg je over het circuit en krijg je een indruk van de schaal van het hele gebeuren.

Audi organiseert tussentijdse presentaties waarbij technische mensen en oud-coureurs geïnterviewd worden. Zo krijgen de aanwezige journalisten nog wat extra backstage info. In de Racing Arena is zelfs een masseur en kapper aanwezig en worden ter plekke modelletjes van de Audi-raceauto's geassembleerd.

Maar het Duitse merk is slim genoeg om de bezoeker die niet met een accreditatiepasje om de nek loopt ook een beetje te verwennen. Er is een grote Audi Fan Arena gebouwd met een shop, maar ook staan er strategisch her en der sportieve modellen als de R8 en RS6 opgesteld. Autosportliefhebbers die net de spectaculaire R18 racewagen voorbij hebben zien komen, staan verlekkerd te kijken naar het bruutste wat Ingolstadt te bieden heeft voor de openbare weg.

Vervreemding ligt echter op de loer. Niemand vindt het sterkste jongetje op het schoolplein stoer als hij alleen maar wint van slappelingen. Peugeot gaf na 2011 de strijd op tegen Audi, maar Toyota pakte de uitdaging gelukkig op. Vorig jaar vielen hun beide auto's uit, maar dit jaar reden ze een groot gedeelte van de race op plaats 2 en 3 met één Audi kort erachter op de 4e plaats en een ander hopeloos veel verderop. Na een crash met de Toyota die op de 3e plek reed werd het uiteindelijk een om en om uitslag: 1. Audi, 2. Toyota, 3. Audi, 4. Toyota, 5. Audi. Daarmee was de tegenstand geboden die nodig is om niet als onsympathiek gezien te worden. Toyota kon niet genoeg benadrukken dat Audi veel meer geld heeft om hier tegenaan te slingeren. Die underdogpositie is leuk, maar wordt voor de kijker pas interessant als er echt om de eerste plaats gestreden wordt. Dat was in deze editie zeker het geval.

Maar het Audi-feestje werd overschaduwd door de dood van de jonge Deen Allan Simonsen. Binnen een kwartier na de start spinde hij zijn auto op bijzonder ongelukkige wijze tegen de vangrail. Hij overleed aan de gevolgen van die crash. De winnaar in de LMP1-klasse, Tom Kristensen, was een landgenoot en vriend van de overleden coureur. De Audi-coureur was zichtbaar aangeslagen toen hij uit de auto kwam en op het podium stond. Hij droeg de overwinning op aan Simonsen.