Bakzeil gehaald: ING verkoopt klantgegevens toch maar niet

Bakzeil gehaald: ING verkoopt klantgegevens toch maar niet

17-03-2014 12:00 Laatste update: 28-04-2018 06:49

Na de storm van kritiek stelt ING zijn plannen rond het verkopen van klantgegevens toch maar uit.

Het was de grap van de week. ING, de bank die al dit hele jaar kampt met online storingen kwam met een 'gezellig' nieuw plan: het aanbieden van persoonlijke reclames op basis van het betaalgedrag van zijn klanten. Dat schoot veel mensen in het verkeerde keelgat. In plaats van internetbankieren dat gewoon werkt, krijg je na een avond flink doorzakken in de kroeg twintig procent korting op koffie en paracetamol.

Voorlopig uitgesteld

Veel klanten zagen dat als een schending van hun privacy, en nog geen week nadat ING-directeur Nick Jeu zijn excuses aanbood voor het kwakkelende internetbankieren, zegt hij nu ook spijt te hebben van de onrust die over dit plan is ontstaan. De proef met reclame gebaseerd op klantgegevens wordt voorlopig uitgesteld.

"Wij zullen in gesprek met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties bepalen of en hoe we verder gaan", schrijft Jeu in een open brief aan de klanten van zijn bank. "Aangezien we de tijd willen nemen om zorgvuldig met alle partijen, en vooral onze klanten in gesprek te gaan, zal er voorlopig geen proef plaatsvinden", aldus Jue.

Niet duidelijk genoeg

De ceo van de bank denkt dat ING niet duidelijk genoeg is geweest bij het uitleggen van de plannen. "Hierdoor hebben wij veel bezorgde reacties van onze klanten ontvangen" schrijft Jeu. "Deze reacties maken duidelijk dat er veel vragen en zorgen zijn over de bescherming van klantgegevens. En dat spijt mij zeer."

De ceo benadrukt dat het in het idee van de bank niet het idee was om klantgegevens en betaalgedrag met derden de delen. Of, wanneer en hoe de bank zijn plannen gaat doorzetten is nog niet duidelijk.

Lees ook

Vaarwel pincode: ING start betalen via NFC

Veiliger online bankieren bij ING met gratis software