Bedenker Space Invaders is zelf slechte gamer

Bedenker Space Invaders is zelf slechte gamer

23-10-2013 12:02 Laatste update: 28-04-2018 09:24

Het eerste level van Space Invaders uitspelen: Tomohiro Nishikado, de ontwerper van de game, heeft er grote moeite mee.

De inmiddels 69-jarige Nishikado programmeerde het spel in 1978. Bij het ontwerp liet hij zich leiden door de feedback van collega's die een stuk beter konden gamen. "Als het aan mij had gelegen, zou Space Invaders een veel makkelijker spel zijn geworden", vertelt hij in een interview aan The New Yorker.

Mede dankzij die moeilijkheidsgraad werd Space Invaders een ongekend succes. Alleen al in Japan werden er 100.000 Space Invaders-automaten verkocht, in de Verenigde Staten vonden 60.000 machines hun weg naar automatenhallen. Ook op spelcomputers werd Space Invaders een grote hit in de jaren tachtig. De verkoop van de Atari 2600 verviervoudigde nadat er een versie van het spel voor die game console werd uitgebracht.

Met Space Invaders deed nog een nieuw fenomeen zijn intrede: game-verslaving. Om hun verslaving te kunnen bekostigen, raakten sommige jonge gamers op het criminele pad, schrijft The New Yorker. Zo liep een 12-jarige jongen met een geweer een Japanse bank binnen. Hij wilde geen bankbiljetten maar muntjes, zodat hij Space Invaders kon spelen. En in Engeland werd in 1981 een 14-jarige jongen aangetroffen die zich voor twee pond prostitueerde op een parkeerterrein. Genoeg voor tien potjes Space Invaders, legde hij uit.