Betalende muziekgebruikers verdubbeld in 2014

Betalende muziekgebruikers verdubbeld in 2014

06-10-2010 08:55 Laatste update: 29-04-2018 03:29

Ondanks de sombere verhalen over internetpiraterij, zal het aantal internetters dat betaalt voor muziek de komende vier jaar verdubbelen.



Vergeet het gemekker over dalende cd-verkopen en de kwakkelende markt voor betaalde downloads. Het aantal consumenten dat voor muziek betaalt, zal de komende vier jaar fors stijgen, met name door de opkomst van muziekabonnementen en mobiele apps. Eind 2014 zijn er 1,6 miljard betalende digitale muziekgebruikers, terwijl dat er in 2010 nog maar 832 zijn, zo becijfert onderzoeksbureau Research and Markets. Van die 1,6 miljard wonen er 173 miljoen in West-Europa.

De grootste groei is volgens Research and Markets te zien bij muziekabonnementen voor zowel mobiel als pc. Bekendste voorbeeld in Nederland is natuurlijk Spotify, maar ook Apple en Google werken aan een vergelijkbaar muziekaanbod. En Nokia heeft zijn Ovi Music Unlimited-dienst.

Het aantal mobiele downloaders stijgt van 507 miljoen in 2009 naar 1 miljard in 2013. Maar het aantal klanten voor abonnementen groeit sneller dan gebruikers van mobiele downloadwinkels, stelt het onderzoeksbureau. De eerste groep neemt jaarlijks met 21 procent toe, terwijl de abonnees met 59 procent stijgen. De totale omzet uit digitale muziek zal in 2014 32,5 miljard dollar bedragen, terwijl dat in 2009 nog 7,8 miljard dollar was.

Kortom: de muziekkoek rijst de pan uit. Als je als groot, supercommercieel platenlabel straks nog geen winst weet te maken, doe je toch echt zelf iets verkeerd.