Beursgang Facebook slecht voor iedereen

tags:
Userpica

De beursgang van Facebook zal slecht uitpakken voor de gebruikers of voor de aandeelhouders. En vermoedelijk voor allebei.

Het is de grootste beursgang voor een internetbedrijf ooit. Vanmiddag krijgt Facebook – het sociale netwerk dat alle andere sociale netwerken overvleugelde en voor miljoenen mensen een vaste plaats heeft ingenomen in het dagelijks leven – een notering aan de Nasdaq. Aandelen kosten 38 dollar per stuk bij de start. Daarmee komt de totale waardering van het bedrijf uit op 104 miljard dollar.

Met die ‘market cap’ nemen de aandeelhouders een enorm voorschot op de verwachte winst in de toekomst. Want op dit moment is Facebook weliswaar een internetbedrijf met heel behoorlijke winst- en omzetcijfers, maar die cijfers rechtvaardigen nog niet direct een waarde van meer dan 100 miljard dollar.

Vorig jaar behaalde Facebook een winst van een miljard dollar. Dat wil zeggen dat aandeelhouders straks ruim honderd keer de winst betalen voor een aandeel Facebook. Ter vergelijking: bij Apple ligt deze koers-winstverhouding op ongeveer 13 (de waarde van Apple bedraagt 13 maal de winst).

Greater fool theory
Wie investeert in Facebook, neemt dus een flinke gok. Je kunt een aandeel kopen omdat je hoopt dat er iemand is die er straks nog meer voor wil neertellen (ook wel de greater fool theory genoemd), of je kunt het kopen omdat je denkt dat Facebook de komende jaren zijn omzet en winst flink zal gaan opvoeren.

Hoe dat moet gaan gebeuren, is gissen. Maar het ligt voor de hand dat Facebook zal proberen zijn inkomsten uit advertenties – nu goed voor meer dan 80 procent van de omzet – te vergroten.

Hoe? Bijvoorbeeld door gebruikers méér opdringerige advertenties voor te schotelen. Op de mobiel (al zijn mobiele advertenties nog lang niet zo lucratief als die voor het web) en op de website zelf. De gemiddelde Facebooker zal daar niet bepaald blij van worden.

Jouw smaak
Daarnaast zal Facebook proberen om de advertenties ‘slimmer’ te maken. ‘Deskundigen’ wijzen er de laatste weken voortdurend op dat Facebook zijn reclame zo goed kan afstemmen op de voorkeuren van gebruikers. Het sociale netwerk zit immers op een enorme schat aan informatie over die gebruikers, waardoor het de advertenties precies op jouw smaak kan afstemmen.

Maar is dat eigenlijk wel zo? Ik heb er eens op gelet, en de advertenties die ik op Facebook zie, sluiten voor geen meter aan op mijn interesses. En ik ben daarin duidelijk niet de enige. Slechts één op de tweeduizend advertenties op Facebook wordt aangeklikt. Bij Google ligt die click through rate een factor acht hoger. Daar is commercieel dus nog een wereld te winnen voor Facebook, zou je zeggen.

Manolo Blahnik
De eerste vraag is of het bedrijf de advertenties wel beter op onze wensen kan afstemmen. Want als ze dat kunnen, waarom doen ze dat dan nog niet?

De reden dat mensen zoveel vaker op Google-advertenties klikken, heeft ermee te maken dat Google je advertenties voorschotelt die gerelateerd zijn aan je zoekopdracht. Je bent op zoek naar een nieuw paar schoenen, je typt ‘Manolo Blahnik’ in het zoekveld in en voilà: bovenaan de pagina staan advertenties van webwinkels die je droomschoenen verkopen.

Op Facebook gaat dat een stuk lastiger. Je gaat immers niet naar Facebook om iets op te zoeken, maar om íemand op te zoeken: je vrienden. Dat verklaart vermoedelijk waarom General Motors het niet meer zo ziet zitten om op het sociale netwerk te adverteren: het levert simpelweg veel te weinig op.

Babykleertjes
Maar toch… Op basis van al die kennis die Facebook van ons heeft, moet het toch wel mogelijk zijn om de advertenties iets beter op onze geheime verlangens af te stemmen?

De vraag is of we dat wel willen. Wil je meteen reclame voor babykleertjes in je mik krijgen als je net via Facebook hebt gedeeld dat je zwanger bent? Wil je advertenties voor een uitvaartverzekering als je incheckt in het ziekenhuis? Anders geformuleerd: wil je eigenlijk wel dat de Facebook de persoonlijke informatie die je met je vrienden deelt, ook commercieel gebruikt? Opnieuw denk ik dat veel Facebookers daar helemaal niet op zitten te wachten.

De beursgang van vandaag betekent dat de druk van aandeelhouders op Facebook om meer geld te halen uit zijn ruim 900 miljoen gebruikers verder zal toenemen. De vraag is of Facebook daar in kan slagen zonder die 900 miljoen mensen al te zeer voor het hoofd te stoten. Ik zie het somber in. Zowel voor de gebruikers als voor de aandeelhouders die zullen ontdekken dat Facebook toch niet de gehoopte geldpers is.

door Maarten Reijnders, 18-05-2012 07:55 8 reacties, 8373 views

matheu swartjes, 2 jaren geleden
afbeelding van matheu swartjes

Aan alle gelukszoekers die genoeg kapitaal bezitten in hierin springen: succes!
Aan alle kniesoren die hier alleen maar negatief over kunnen praten en schrijven: verwijder jezelf van facebook en ga gewoon door met leven.

Omnidextrous, 2 jaren geleden
afbeelding van Omnidextrous

Hoeveel procent van de Facebook gebruikers ziet ook daadwerkelijk advertenties? Dankzij handige adons als "Adblock" zie ik nooit enige reclame op Facebook en ik ben daar vast niet de enige in.

Sturkenbaum, 2 jaren geleden
afbeelding van Sturkenbaum

Ik snap niet eens hoe mensen kunnen internetten zonder Adblocker. Information overload all the way, dat moet menig designer toch wel pijn doen aan de ogen.

mcx61, 2 jaren geleden
afbeelding van mcx61

Als advertentie-inkomsten niet hard genoeg omhoog gaan waardoor het aandeel zal dalen, is het wachten op een nieuw verdienmodel bijvoorbeeld betalende abonnnees die meer rechten en mogelijkheden krijgen. Dat zal gebruikers irriteren en biedt ontwikkelaars ruimte voor iets nieuws.

mcx61, 2 jaren geleden
afbeelding van mcx61

Als advertentie-inkomsten niet hard genoeg omhoog gaan waardoor het aandeel zal dalen, is het wachten op een nieuw verdienmodel bijvoorbeeld betalende abonnnees die meer rechten en mogelijkheden krijgen. Dat zal gebruikers irriteren en biedt ontwikkelaars ruimte voor iets nieuws.

Diatopia, 2 jaren geleden
afbeelding van Diatopia

Geheel eens met deze conclusie.
NRC next besteed er ook een uitgebreid artikel aan vandaag met dezelfde strekking. Het blijkt dat Bono van U2 er in ieder geval beter van is gewoorden omdat hij in 2009 een berg aandelen van facebook heeft gekocht als pensioen garantie.

Tadek Solarz, 2 jaren geleden
afbeelding van Tadek Solarz

Je hebt moeite met de waardering van Facebook
terwijl je helder omschrijft hoeveel potentie Facebook nog heeft. Lees de onderstaande tekst die jezelf hebt geschreven nog een keer en denk dan in kansen.

"Maar is dat eigenlijk wel zo? Ik heb er eens op gelet, en de advertenties die ik op Facebook zie, sluiten voor geen meter aan op mijn interesses. En ik ben daarin duidelijk niet de enige. Slechts één op de tweeduizend advertenties op Facebook wordt aangeklikt. Bij Google ligt die click through rate een factor acht hoger. Daar is commercieel dus nog een wereld te winnen voor Facebook, zou je zeggen".

Corrie Gerritsma, 2 jaren geleden
afbeelding van Corrie Gerritsma

@Ruben.cc Vergeet niet dat berichten als 'vriend X likes McDonalds' ook advertenties zijn. Misschien niet opdringerig, maar er is wel voor betaald.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 2 Bright Bunch leden en 55 bezoekers online.