Billboard met alleen een QR-code

Billboard met alleen een QR-code

16-07-2010 15:33 Laatste update: 29-04-2018 04:00

Karlijn van den Berg

Geen mooie modellen van Calvin Klein dit keer, maar alleen een grote rode QR-code met de woorden 'Get it uncensored'.

Calvin Klein Jeans heeft drie billboards in News York en Los Angeles vervangen door grote rode QR-codes. Dit keer wordt dit middel niet ingezet in een klein hoekje in een advertentie, maar wordt er groot uitgepakt.

Voorbijgangers kunnen de QR-code fotograferen en krijgen vervolgens een veertig seconden durende commercial met het Nederlandse model Lara Stone. Daarna kunnen gebruikers de code via Facebook en Twitter delen.

Het billboard is ingezet om de officiële première van de herfstcampagne van Calvin Klein Jeans. In vorige campagnes werden meer traditionele middelen ingezet.

Opvallend dat een groot merk de QR-code zo prominent inzet op een toplocatie. Er zijn nog steeds voldoende mensen die geen smartphone hebben of het wel hebben en niet weten wat ze met zo'n code aan moeten. Tegelijkertijd roept het natuurlijk wel nieuwsgierigheid op bij mensen die langslopen.