Boek met tips over crowdfunding haalt zelf Kickstarterdoel niet

tags:
Userpica

De ironie: een boek met tips over hoe je een project succesvol laat crowdfunden, heeft zijn Kickstarterdoel lang niet gehaald.

Bijna de helft van de Kickstarterprojecten haalt zijn financieringsdoel niet. Dat is niet vreemd, want de concurrentie op dergelijke platformen is moordend. Hoe moet je dan een succesvol crowfunding-project opstarten en je onderscheiden van de massa? De Amerikaanse schrijver Glenn Fleishman heeft naar eigen zeggen het antwoord en wil daarom het boek Crowdfunding: a Guide to What Works and Why via Kickstarter uitbrengen. Zijn financieringsdoel? 35.000 dolllar.

Het boek beschrijft hoe je een crowdfundingproject bedenkt, uitwerkt, opstart en uitvoert. Crowdfunding: a Guide to What Works and Why biedt een reeks aan casestudies over waarom projecten succesvol zijn of het doel niet halen en als extra'tje beloofde Fleishman ook betalende backers met blogposts en video-interviews te voorzien. Helaas wilde niemand grote bedragen betalen, maar ook in zijn e-book waren slechts 68 mensen geïnteresseerd.

Dat heeft een reden, want het e-book kostte alleen al 25 dollar, terwijl de meeste e-books vrijwel nooit meer dan 20 dollar kosten. De normale papieren versie van het boek had een prijskaartje van 50 (!) dollar. Volgens Fleishman is dit waarom zijn Kickstarter-project niet is geslaagd: "Ik heb geleerd dat de prijzen voor velen te hoog waren. Veel mensen waren wel in het project geïnteresseerd, maar de meesten waren geïnteresseerd in iets tastbaars in plaats van een e-book."

Fleishman meldt tevens op zijn blog dat hij veel heeft geleerd van het gehele proces en dit wil meenemen als extra informatie voor het boek. Want dat gaat er zeker nog komen. Zijn nieuwe geheim voor crowdfundingsucces is het verlagen van de prijzen: 10 dollar voor een e-book en 25 dollar voor een papieren versie van het boek. Dat moet het succes garanderen. Je had het bijna niet zelf kunnen bedenken.

door Daniël Verlaan, 01-10-2012 08:45 3 reacties, 4153 views

JelmerPWN, 1 jaar geleden
afbeelding van JelmerPWN

Haha dit is wel echt heel erg slecht :')

Jeroen Toma, 1 jaar geleden
afbeelding van Jeroen Toma

"Volgens Fleishman is dit waarom zijn Kickstarter-project niet is geslaagd: "Ik heb geleerd dat de prijzen voor velen te hoog waren...."

Dit komt in de herziene versie erbij?! :')

Werner, 1 jaar geleden
afbeelding van Werner

Het begint in commercie allemaal met de Marketing-P's! Voorwoord :-)


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 1 Bright Bunch lid en 32 bezoekers online.