Bol.com onderzoekt Spotify-model voor e-books

Bol.com onderzoekt Spotify-model voor e-books

02-05-2011 12:21 Laatste update: 29-04-2018 00:23

Bol.com onderzoekt of een abonnement op muziek in de cloud à la Spotify mogelijk ook werkt voor e-books.

Voor vijf euro per maand kan je via Spotify online ongelimiteerd muziek luisteren zonder reclame. Hidde van der Louw, hoofd category management van Bol.com, liet vorige week tijdens het boekenvak-symposium 'Waardevol digitaal' weten een soortgelijk all-you-can-read model voor e-books te onderzoeken.

‘Je hebt maar 60.000 mensen nodig die elke maand tien euro willen betalen voor onbeperkte toegang tot digitale boeken', aldus Van der Louw. Bol.com heeft een werkgroep in het leven geroepen met betrokkenen uit de e-bookmarkt om kijken naar de verschillende mogelijkheden voor verdere groei.

Michael Schaeffer, marketing directeur bij Bol.com, vertelde Emerce dat het Spotify-model slechts één voorbeeld is uit de presentatie van de werkgroep. 'We rollen nog niks uit. Het gaat er meer om hoe we de ontwikkelingen op dit gebied meer momentum kunnen geven. We moeten ons concentreren op de legale markt, niet zozeer op de voorkoming van illegaliteit.' Een oplossing daarvoor kan een dergelijk Spotify-model bieden, waarmee een legaal initiatief in de markt wordt gezet. 'Maar je kunt het ook anders stellen. De lezer mag geen last hebben van beveiliging. Dat kan betekenen dat DRM de deur uit moet.'

De digitale boekenmarkt in Nederland loopt nog flink achter op vele andere landen zoals Amerika en Frankrijk. Amazon.com verkoopt ondertussen meer digitale dan gedrukte boeken en de Franse Apple iBookStore heeft een marktaandeel van 60 to 70 procent van de Franse e-bookmarkt. Bij Bol.com ligt de verkoop van digitale boeken onder de tien procent en dat betekent een enorme groeipotentie voor Bol.com als zij het juiste model kunnen vinden.