BrandDating terug van weggeweest

tags:
Userpica

We schrijven 1999, de tijd van Napster, de Hampster Dance, cultheld Cagri Mahir en onverwachte hitsites als AmIHotorNot, als Roel Mos zijn idee voor een datingsite rond merken online zet samen met Publicis. BrandDating stond slechts een jaar actief online, maar groeide uit tot een internationaal veel geroemd voorbeeld van vernieuwende online concepten. Nu is BrandDating terug. 'Jezelf in een verhaaltje samenvatten op datingsites is best pittig. Wat moet je zeggen? Met merken is het heel leuk en je hebt direct iets om over te praten.' Een kort interview met Roel Mos na zijn eerste week.

Roel Mos (36) kreeg zijn idee voor BrandDating tijdens zijn opleiding aan de Hallo Academy. 'Het komt voort uit het idee dat merken persoonlijkheid hebben.' Don Kouwenhoven van Project X koppelde Mos aan reclamebureau Publicis. BrandDating werd een hit. Hij weet van vier BrandDating babies, van koppels die elkaar via de eerste site hebben ontmoet.

Mos is nu freelance artdirector en heeft BrandDating nieuw leven in geblazen. 'Mensen mailden mij regelmatig over de site. Bedrijven die wel iets zagen in het idee of wildvreemden die zich afvroegen of er nog iets mee ging gebeuren. Dat was erg leuk, het bleef leven. Ik ben nu ongebonden en heb tijd voor dit avontuur. Het idee van de site, matching op merkvoorkeur en -afkeur, is hetzelfde gebleven.'



'Visueel werken we nu met logo's die je in je profiel kan slepen en we hebben de opbouw van een profiel veranderd. Vroeger kon je eindeloos merken invullen en dat is nu beperkt tot maximaal 25. Dat dwingt mensen merken te kiezen waar ze echt wat mee hebben. De combinatie van 25 merken zegt heel veel, of je nou wilt of niet. Het is bijna eng hoe goed het werkt. Het zegt ook iets over hoe je denkt en wat je bezig houdt. Want merken zijn niet alleen de Gucci's en Apple's, het zijn ook politieke partijen, kranten en eten. Een nieuwe categorie is trouwens "samen doen": de merken die je wilt gebruiken op je eerste afspraak bijvoorbeeld.'

Is de nieuwe BrandDating ook heel erg 2.0? 'Ik word heel moe van al die Facebook dingen, wie heeft daar nou allemaal tijd voor? Leuk als je werkeloos bent. Nee, onze site heeft weinig toeters en bellen. In deze versie is het idee optimaal uitgewerkt en gaan we kijken wat er gebeurt.'

De nieuwe BrandDating ging 8 mei online. Hoe is de eerste week verlopen? 'We hebben veel gastgebruik en kijken nu hoe we bezoekers kunnen verleiden een profiel aan te maken. Ik weet ook niet of we heel groot willen worden, maar het wordt leuk als je een paar duizend man op de site hebt. De belangrijkste feature in deze fase zijn mensen.' In- én uitschrijven is bewust eenvoudig gehouden. 'BrandDating is easy in, easy out. En de site is in deze fase nog volledig open.'

Moet men op een gegeven moment voor BrandDating gaan betalen? 'Ja, al zijn we daar nu nog niet heel erg mee bezig. Maar het is een goed product dus waarom niet. Ik wil eigenlijk het liefst in samenspraak met het publiek tot een prijsstelling komen.' Heeft Mos eigenlijk een vriendin of vriend? 'Een vriendin ja. Ze heeft zich ook ingeschreven als test en we blijven bij elkaar.'


door Erwin van der Zande, 16-05-2008 16:52 17 reacties, 3229 views

bezoeker, 6 jaren geleden
afbeelding van bezoeker

Waarom niet de "brands" uitnodigen om reclame te maken op de profielpagina?

bezoeker, 6 jaren geleden
afbeelding van bezoeker

ik word een beetje misselijk...

ik kan me de 1e en laatste keer dat ik op een hyvesprofiel kwam nog goed herinneren, "mijn merken" ongeveer gelijk onder je naam... ik heb toen besloten nooit meer op die ***site te komen...

ik snap dat bij sommige mensen merken belangrijk zijn... maar waren we het er niet unaniem over eens dat dat oppervlakkige mensen zijn... en het dus een slechte eigenschap is om naar merken te kijken?

Erwin van der Zande, 6 jaren geleden
afbeelding van Erwin van der Zande
@misselijk: soms blijven hangen in de jaren 80?
rinus, 6 jaren geleden
afbeelding van rinus

Dit is wel heel erg van Walgenstein. Wie verzin er zoiets doms? Wie denkt dat dit leuk is? En al die blabla erover... Is dit een datingsite voor zombies die de hele dag voor de tv reclame zitten zuigen. In een woord: zum kotzen. En, bijdehante vogel evdz, dat heeft niets met ouderwets of modern te maken. Is jouw brein al zo getroebleerd is door alle merken die rondtollen in je hoofd, dat je dat niet eens meer kunt onderscheiden.

bezoeker, 6 jaren geleden
afbeelding van bezoeker

Ik zie dit niet direct wat worden, maar we zullen het wel zien.

Simon90, 6 jaren geleden
afbeelding van Simon90

Zolang ze maar een Mac heeft vind ik het goed :P Nee, ff serieus.. Dit slaat idd nergens op.

Erwin van der Zande, 6 jaren geleden
afbeelding van Erwin van der Zande
@rinus: Je zou het eens moeten proberen. Je zult versteld staan hoe goed het werkt. Dat heeft verder niets te maken met hoe je over merken denkt of hoe belangrijk je ze vindt of maakt in je leven.
bezoeker, 6 jaren geleden
afbeelding van bezoeker

@ erwin:

ben geboren eind jaren 80... dus nee, niet blijven hangen...

en ja, het werkt zooooo goed...
ik val op g-star/ben&jerry's.. ook al loop ik in c&a kleding...

bekend he?

Renate, 6 jaren geleden
afbeelding van Renate

Ik ben zelf gaan eens kijken na alle commotie. Ik vind het super grappig! Het gaat namelijk niet alleen om (merk)kleding!! Het gaat om alle merken die je ook dagelijks gebruikt! Waar doe je boodschappen? Welke koffie vind je het lekkerst? Welke shampoo? Welke kroeg het leukst? etc etc. Echt een leuke manier om jezelf mee te profileren. Het verbaasde me hoeveel merken uiteindelijk zeggen over jezelf! "Bright" is ook een merk! Wat is daar mis mee?

Erwin van der Zande, 6 jaren geleden
afbeelding van Erwin van der Zande
@renate: precies
Anna, 6 jaren geleden
afbeelding van Anna

Hier dus zo'n figuur dat een man aan zich heeft weten te binden via branddating. Inmiddels acht jaar samen en in week 41 van een tweede zwangerschap.

Wat zijn aandacht trok? Dat ik Liga met sinaasappelsap lekker vindt! Dus Renate: (B)right!

bezoeker, 6 jaren geleden
afbeelding van bezoeker

Leuk verhaal Anna! Gefeliciteerd jij. De mensen..... ZO Hollands om alles af te sijken pffff....vermoeiend.

Ik ben inmiddels lekker ingeschreven op de site: dikke pret!!!!!

Veel plezier met je 2e kind straks!

bezoeker, 6 jaren geleden
afbeelding van bezoeker

suf en al vaker geprobeerd.

bezoeker, 6 jaren geleden
afbeelding van bezoeker

Tjee, hoe triest ben je als je op deze manier een date zoekt.

bezoeker, 6 jaren geleden
afbeelding van bezoeker

Hoi Anna,

Wat een mooi verhaal!!!!

Zou je ons even willen mailen?
(mail@branddating.nl)

Groet,

Roel van BrandDating

SneakerJeans76, 5 jaren geleden
afbeelding van SneakerJeans76

Ik heb nogal een sneaker en jeans fetish en zoek een date of spel met jonge mensen die dat ook hebben of macht over uit willen oefenen.

HiQu, 4 jaren geleden
afbeelding van HiQu

Ik vind het wel een goed concept. Ik date liever met iemand die de Volkskrant leest, dan de Telegraaf. Is dat zo vreemd?? En ik ben geen snob, hoor. Ik vind het ook leuk om te zien als een man een Padi logo heeft staan, want dan vind hij duiken erg leuk, net als ik.
Niks mis mee, toch? Merken zeggen wat over een persoon, dat is nu eenmaal zo. En ik koop ook gerust huismerk bij de supermarkt, hoor. Maar bij sommige produkten/diensten wil ik high quality. Ik kan m'n geld maar een keer uitgeven namelijk.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 21 bezoekers online.