Bright 44: Het succes van Iris van Herpen

Bright 44: Het succes van Iris van Herpen

10-02-2012 09:27 Laatste update: 28-04-2018 19:44

Iris van Herpen is internationaal doorgebroken met haar combinatie van hightech en handwerk. Lady Gaga en Björk dragen haar jurken. What’s next?

1. Waaraan herkennen we een echte Iris van Herpen? Kenmerkend is het vele hand- werk, gecombineerd met speciale ma- terialen en ongebruikelijke technieken. Het handwerk of de techniek creëert 3-dimensionale structuren en nieuwe silhouetten. En eigenlijk werk ik weinig met kleur en nooit met prints.

2. Wat is er afgelopen jaar al- lemaal gebeurd met dat meisje uit Wamel?
Time magazine heeft mijn 3d-geprinte jurken uitgeroepen tot één van de 50 beste uitvindingen van 2011. Ik heb twee shows in Parijs gegeven en een in Berlijn. Ik ben toegetreden tot de Chambre Syndical de la Haute Cou- ture, wat inhoudt dat ik bij voorbaat twee Haute Couture shows per jaar in Parijs mag geven. Maar net zo bijzon- der was de expositie in Utrecht, waar in het Centraal Museum het hele wereldje om mij heen samen kwam en heel goed zichtbaar was wie ik ben en wat me inspireert. Ook zijn mijn 3d-geprinte stukken in het V&A museum in Londen getoond. Björk draagt de eerste jurk die ik voor haar heb gemaakt op de cover van haar cd Biophilia. Het meest bijzondere moment vond ik het doorpassen van mijn proefmodel bij haar thuis, ze was nog in pyjama toen ik aankwam. Verder heb ik onder andere gewerkt met Rem Kool- haas, Lady Gaga, Benthem&Crouwel Architects en kunstenaar Bart Hess. Als Gaga een jurk van mij wil dragen is het haar stylist die bijvoorbeeld backstage bij mijn show in Parijs vraagt of ze een bepaalde jurk mag lenen. Bij uitzondering is Gaga zelf bij mijn persbureau om stukken uit te proberen.

3. Je schoenen zijn via United Nude wereldwijd te koop. Je kledingstukken lijken uniek. Is het mode of kunst?
De meeste kledingstukken zijn uniek, maar er zijn ook stukken die we voor een aantal winkels meerdere malen maken. Die zie ik zowel als mode als kunst, dat zijn in mijn werk geen apar- te dingen. Ik kies niet bewust voor highend maar maak wat me boeit. Ik werk niet om te verkopen. Ik werk omdat mijn liefde in dit vak zit.

4. Wat heeft jouw succes je opgeleverd?
Het heeft erg fijne en inspirerende mensen om me heen gebracht. En heel veel uitdaging, iedere dag is echt weer een dag apart. Er gebeurt constant heel veel maar ik heb alles wel zelf in de hand. In mijn ontwer- pen, het proces en de productie ben ik erg vrij. Die vrijheid is me het aller- dierbaarst, dat ik geen mensen om mij heen heb die zeggen wat ik moet doen.

5. Kunnen mensen met een normale portemonnee ooit een Iris betalen? Een H&M by Iris van Herpen collectie misschien?
H&M-prijs zal mijn kleding niet worden. Ik hoef de massa ook niet te kleden, massakleding is er al in overvloed. Als mensen vrijwillig in een uniform willen lopen, is dat prima. Maar er zijn ook mensen die wat meer identiteit zoeken. Ook ben ik van mening dat goedkoop uiteindelijk altijd duurkoop is, je kan beter drie hele mooie jurken aanschaffen waar je in je leven ontzettend veel plezier van hebt dan honderd goedkope jurkjes die je twee keer aantrekt. Zelf koop ik bijna nooit kleding, heel soms heb ik een bijzonder moment en draag ik iets van mijzelf, voor een show of ope- ning. Verder is het zwart.

6. Je mode doet mathema- tisch aan maar je zegt alles met de hand te doen. Heb je een buitengewoon ruimtelijk inzicht?
Ik heb één uitzonderlijk goed oog en één oog dat veel minder is waardoor ik waarschijnlijk minder 3d zie dan de gemiddelde mens, dus een buitengewoon ruimtelijk inzicht lijkt me niet op mij van toepassing. Wel vind ik wiskunde al vanaf de middelbare school leuk. De stukken die ik maak zijn dan ook vaak moeilijke puzzels, veel uitrekenen en technisch bezig zijn. Voor echt technische zaken schakel ik hulp in zoals met het 3d- printen. Op dit moment werk ik met Isaie Bloch die alles in 3d tekent, dat kan ik niet. Ik werk veel met lasermachines, 3d-printers, naaimachines en het vijf-vinger-apparaat; de hand.

7. Wat ben je dit jaar van plan?
Ik hoop op het punt te komen dat ik zelf nieuwe materialen en technieken kan ontwikkelen. Nu heb ik soms het gevoel dat ik mijn ontwerpen onderga, omdat ik materiaal en techniek alleen maar kan kiezen, niet werkelijk kan bepalen. Gelijk na de januarishow in Parijs ga ik aan de slag met een nieuwe jurk voor Björk. In maart komt mijn solo expositie in het Groninger Museum eraan en ook de uitgave van mijn eerste boek.