Bright 48: 50 jaar 007

Bright 48: 50 jaar 007

13-10-2012 07:34 Laatste update: 28-04-2018 15:05

James Bond, Dutch Interface Design, de Creative Class van 2012, de iPhone 5 en sociale media als de nieuwe seksuele voorlichting.

Vanaf vandaag op de mat bij abonnees en los verkrijgbaar in onze webshop: het okt-nov nummer van Bright magazine. Hieronder het voorwoord.

"Double-oh-seven. De filmfranchise bestaat dit jaar met het uitkomen van de 23e Bond-film Skyfall vijftig jaar. James wordt een Abraham maar vertoont weinig tekenen van slijtage. Ik ben opgegroeid met Roger Moore, de enige Engelse Bond die zijn rol gestalte gaf door louter met zijn wenkbrauwen te acteren. De gentleman spy. Sean Connery, de stoerste van de vroege Bonds, kwam nog een keer terug in Never Say Never Again. Daarna volgden Timothy Dalton (beetje braaf), Pierce Brosnan (lekker nonchalant) en Skyfall wordt alweer de derde Bond-film voor de tweede Engelsman Daniel Craig. Meer de kwetsbare bikkel die telkens tot het uiterste wordt gedreven. Zoals Ronald Rovers in ons coververhaal omschrijft een Bond die past in deze tijd.

Onder Craig zijn de gadgets, de trouwe tools van James Bond, wat naar de achtergrond geschoven. Ze hebben plaatsgemaakt voor product placement. Daar hebben wij ons in zekere zin bij aangesloten en hebben een arsenaal aan gadgets, auto's en horloges voor de meesterspion uitgezocht die nu of binnen afzienbare tijd gewoon te koop zijn voor iedereen. Futurisme is niet meer nodig, hedendaagse technologie is al waanzinnig genoeg. Neem de nieuwe Apple iPhone 5, de Nokia Lumia 920 en de Android fotocamera's van Nikon en Samsung. En wat te denken van de prachtige thuiskantoortafel voorzien van Airplay speakers? Die zou in Bonds penthouse niet misstaan.

Naast Bond kijken we naar Dutch Interface Design. Want naast internationale sterontwerpers die meubels maken, blinken we ook uit in de discipline interfacedesign. De grootste talenten uit Nederland zijn werkzaam in Silicon Valley, getuige het voormalige Sofa team dat tegenwoordig bij Facebook apps ontwerpt. Publicist Adam Eeuwens ging voor Bright op zoek naar ons geheim.

Ik wil vanaf deze plek iedereen bedanken voor de felicitaties voor de komst van m'n tweede dochter. Wederom een wolk. Moeder maakt het goed."

Hier de complete inhoudsopgave. Bright 48 is vanaf vandaag verkrijgbaar in onze webshop en volgende week in de betere boekhandel. Abonneren kan natuurlijk ook. Lekker luxe, wordt ie gewoon opgestuurd.