Bright Ideas 034: Zo laat Lexus zijn hoverboard zweven

Bright Ideas 034: Zo laat Lexus zijn hoverboard zweven

15-08-2015 17:00 Laatste update: 27-04-2018 22:03

Daar was ie dan: Lexus' hoverboard. Zwevend skateboard dat bijna magisch boven de grond hangt. We spraken een van de makers.

Zo. Bright Ideas is terug van de zomerstop. Meteen een hele lekkere editie. Het gratis artikel gaat dit keer over het hoverboard waarmee automerk Lexus deze maand wereldwijd de aandacht trok. Prima timing. 2015 is namelijk het jaar waar Marty McFly in 'Back to the Future Part II' met de tijdreizende DeLorean in terechtkomt. En als er één ding is waar in de 30 jaar sinds het verschijnen van de film op gewacht wordt, is het wel het hoverboard waar McFly mee over de weg én zelfs het water zweeft.

Dat kan Lexus' hoverboard Slide ook. Maar niet helemaal zoals Marty in de film. Het Duitse Evico was betrokken bij de ontwikkeling van de Lexus Slide. We vroegen Evico-baas Oliver de Haas naar alle ins en outs. Evico is gespecialiseerd in supergeleiding, de technologie die het hoverboard van Lexus doet zweven. "Het doel is om zwevende autonome auto's te ontwikkelen."

Lees het hele artikel gratis in Bright Ideas, onze tweewekelijkse weekendbijlage, leesbaar op elk scherm. Een jaarabonnement kost 24 euro voor 24 edities.

Verder in Bright Ideas 34:

Mode van plastic soep: wat heeft de oceaan eraan?

Naar schatting drijft er zo'n 300 miljoen ton plastic in het zeewater. Deze plastic soep richt enorme schade aan. Het stimuleert modemerken om groen te doen. Adidas en G-Star RAW trekken de aandacht met gelikte producten van oude visnetten en plastic flessen. Helpen die acties echt of is het louter marketing?

'Met verlichting kan nog zoveel meer'

We downloaden straks lichtrecepten voor slapeloze kinderen en spelen lichtscènes in huis af als playlists. Dat denkt de bekende lichtontwerper Rogier van der Heide, jarenlang designhoofd bij Philips. Nu werkt hij vanuit Liechtenstein aan innovaties met licht.

Impact internetpetities vaak 'petite'

Van internet werd ooit veel verwacht als middel om de democratie te veranderen. Dat valt tot nu toe erg tegen. Neem het fenomeen petities. Ondanks duizenden digitale handtekeningen gebeurt er vaak maar weinig mee in de praktijk. Waar ligt dat aan? En hoe kunnen we straks via internet als burgers wel meer macht krijgen?

Humani-tech: drones, 3d-printen en data

De wereld staat in brand. In 2014 lieten ruim 60 miljoen mensen huis en haard achter op zoek naar een veiliger bestaan. Een record sinds WWII. Regeringen en noodhulporganisaties kunnen de crises nauwelijks aan. Innovatie in de humanitaire sector is hard nodig.

Video Vault: abnormale uitvinder, wifi-loze stad

Eens in de maand verzamelen we de beste internetvideo's voor je. Ben je meteen weer bij.

Alles lezen? 24 euro per jaar

Word ook abonnee van Bright Ideas door eerst een gratis Bright Bunch-account aan te maken en daar een Ideas-abonnement aan toe te voegen. Bright Ideas kost 24 euro voor 24 nieuwe edities en een jaar lang toegang tot alle artikelen uit het hele archief.