BuzzFeed: clickbait is dood

BuzzFeed: clickbait is dood

07-11-2014 18:12 Laatste update: 28-04-2018 03:12

En de reden waarom clickbait volgens BuzzFeed niet meer werkt, zal je hoofd doen ontploffen.

Als er één site is die menigeen associeert met spectaculaire koppen van het type ‘Deze man kocht een appel bij de Albert Heijn. Wat er daarna gebeurde zal je niet geloven’ of ‘Zeven weetjes over voorbehoedsmiddelen (en de vierde zal je verbazen)’, dan is het wel BuzzFeed.

Des te opmerkelijker is het dat datzelfde BuzzFeed clickbait nu doodverklaart. “Clickbait werkt al niet meer sinds 2009”, schrijft Ben Smith van BuzzFeed. En om die reden doet BuzzFeed volgens Smith ook niet meer aan clickbait-koppen.

Dat lijkt op zijn minst een opmerkelijk standpunt voor een site die tot op de dag van vandaag grossiert in koppen als ‘23 Wild Boob Confessions That Will Surprise You’. Maar volgens Smith is clickbait alleen maar clickbait als je de belofte van de kop niet waarmaakt in het artikel.

Een spectaculaire kop boven een saai artikel laat een nare smaak na, betoogt hij. “Het is alsof je een hap neemt van een glimmende maar bedorven peer.” En dat gevoel moet je de lezer niet geven. Want die is dan veel minder geneigd om dat artikel te delen via sociale media, stelt Smith.

Smith zegt dat hij gelooft in het oude journalistieke principe dat een kop het artikel kernachtig moet samenvatten. “Een goede voorpagina informeert je zonder dat je gedwongen wordt om te klikken”, schrijft hij.