Chinese gevangenisarbeid in online games

Chinese gevangenisarbeid in online games

27-05-2011 14:05 Laatste update: 28-04-2018 23:21

Chinese gevangenen worden gedwongen om virtueel geld in MMORPG’s te vergaren.

Een anonieme ex-gevangene in Oost-China die zich Liu Dali noemt vertelt dit aan The Guardian. Gevangenen werden eerder al ingezet om stenen te breken en te graven, maar de nieuwste vorm van zware arbeid vindt plaats in digitale fantasy werelden. Daar moeten ze soms tot wel 12 uur achter elkaar virtuele objecten verzamelen, om in het spel door verkoop aan andere spelers te verdienen. Dat klinkt leuker dan het is: om dit te doen wordt het spel niet gespeeld zoals gewone gamers dat doen, maar moet een klein aantal handelingen continu herhaald worden.

Als gevangenen hun quotom van de dag niet haalden, dan worden ze geslagen met plastic pijpen. ‘We speelden soms totdat we amper nog iets zagen.’ Een lucratieve markt, zo vertelt Liu. ‘Gevangenisbazen verdienen meer door gevangenen te dwingen tot gamen, dan aan fysieke arbeid.’ In 2008 werd er ongeveer aan 1,4 miljard euro geruild aan digitale valuta in China.

Verkoop van virtueel geld is controversieel. MMO-ontwikkelaars hebben het over het algemeen liever niet. Eerder dit jaar wist Activision Blizzard nog met behulp van Paypal een aantal leveranciers plat te leggen. Maar veel verandering in de gang van zaken bracht dit niet. De markt is in China inmiddels zo groot dat honderden bedrijven zijn opgezet om hier aan te verdienen.