Coca-Cola is opnieuw het beste merk

Coca-Cola is opnieuw het beste merk

18-09-2009 14:54 Laatste update: 29-04-2018 09:08

Karlijn van den Berg

Business Week en Interbrand beoordelen elk jaar de beste global brands. Zara, Google en Amazon schoten omhoog.

Voor de negende keer op rij hebben de twee partijen de 100 beste Global Brands op een rij gezet. Vanaf 2001 staat Coca-Cola bovenaan; dit jaar met een merkwaarde van 68,5 miljard dollar. De totale waarde van alle merken is gedaald met 4,6%, maar ondanks de recessie zijn er voldoende merken die flink stijgen (Google met 25%, Amazon met 22% en Zara 14%).

De financiëlen hebben het zichtbaar zwaar: UBS daalt van 41 naar 72, ING verdween zelfs uit de top 100 (vorig jaar op 86). De foodmerken doet het dit jaar daarentegen allemaal erg goed: Nestlé, Wrigley, Danone en Heinz staan tussen de tien stijgers.

De Global Brands top 100 wordt gemeten door te kijken naar puur financiële cijfers en de waarde van het merk. Dit doet Interbrand met uitgebreide onderzoeken onder consumenten. Interessant is de interactieve grafiek (linksonder) waarin de verschuiving door de jaren heen is te zien.

Bekijk hier het volledige onderzoek. Download hier (pdf) de poster met een overzicht van de top 100.