Commentaar: Apple's magie

Commentaar: Apple's magie

12-03-2012 10:56 Laatste update: 28-04-2018 19:13

Is de nieuwe iPad zo 'resolutionary' als Apple claimt? Nee. Magie heeft plaats gemaakt voor marketing.

Apple's aankondiging van de nieuwe iPad afgelopen week was weinig opzienbarend. De enige noemenswaardig nieuwe feature is het highres retinascherm. Sure, de camera is verbeterd, maar daar koop je geen iPad voor. Er zit ook een snellere chip in, de A5X. Soit. Oh ja, en hij ondersteunt nu ook 4G voor mobiel internet. Dat wordt in Nederland nog niet eens aangeboden. Het retinascherm is erg mooi en een welkome verbetering, maar zelfs die nieuwe feature laat me enigszins koud. Waar ik wel heel blij van werd? De nieuwe manier waarop je direct naar de camera kunt vanuit het lock-scherm in de 5.1 update van iOS.

Ben ik teleurgesteld dan? Nee, helemaal niet. Nou ja, over de naam misschien, 'the new iPad', die volgens marketingdirecteur Phil Schiller is gekozen om Apple-stalkers te fucken. Maar teleurgesteld ben ik niet. Niet zoals bij de iPhone 4S, wat geen iPhone 5 bleek te zijn, waarmee definitief duidelijk werd dat je van Apple niet twee keer per jaar the next insanely great thing kan verwachten. De iPod stamt uit 2001, de iPhone uit 2007 en de iPad uit 2010. Een hattrick in tien jaar tijd, zoveel innovatie is weinigen gegeven. Mijn verwachingspatroon is derhalve genormaliseerd. De eerste iPad was de echte vinding, de opvolgers zijn 'slechts' verbeteringen. Niks meer, niks minder.

Voor Apple komt het iPad-feest pas net op gang. Het post-pc icoon is een hit met enorme potentie. De verkopen overtreffen al die vandesktopcomputers, de eerste lading van het derde model is uitverkocht en de markt is nog lang niet verzadigd. (Vandaar ook die naam waarschijnlijk, 'the new iPad', da's fijn voor nieuwkomers. Je voelt je meer deelnemer aan een revolutie bij 'de nieuwe iPad' dan bij 'iPad 3'.) De concurrentie is bovendien nog op grote achterstand, getuige de veelgemaakte grap in Silicon Valley: "There is no tablet market. There's only the iPad market." Amazon is met zijn goedkope Kindle Fire nota bene een grotere bedreiging dan Android op dit moment.

De belangrijkste kroonjuweel is echter iOS, de motor achter Apple's post-pc apparaten die samen goed zijn voor maar liefst driekwart van zijn omzet. En net als vorig jaar, toen de komst van iOS 5 en iCloud strategisch gezien significanter bleek dan de komst van de iPhone 4S, zal de komst van iOS 6 dit jaar vermoedelijk meer impact hebben dan de nieuwe iPad en volgende iPhone. Al zal 2012 meer in het teken staan van verfijning, van met name van iCloud. Vergis je niet hoe belangrijk iCloud is voor Apple. Ze hebben die enorme datacenters niet voor niks laten bouwen, iCloud is de spil in het post-pc ecosysteem van Apple. De dienst is nog lang niet klaar. Meer daarover horen we vast in juni tijdens de Worldwide Developer's Conference waar Apple ook Mountain Lion presenteert, zeg maar 'iOS for Mac'.

Komt er nog een echte verrassing uit de hoge hoed van Apple dit jaar? Een nieuw wonder als bewijs van Apple's techno-religieuze status? Zelfs de wat berekende nieuwe ceo Tim Cook leek even een glinstering in zijn ogen te krijgen toen hij aan het einde van de presentatie vooruitwees naar 2012 en wat er allemaal nog onderweg is. 'We are just getting started.' Dat zeg je niet als je alleen een nieuwe iPhone ('the new iPhone'?) en wat iPod-updates op de rit hebt staan. Gaat die iTV er dan toch komen? Naar verluidt wil Apple eind dit jaar zijn heruitvinding van televisie introduceren, ondanks tegenslag bij onderhandelingen met de tv-wereld. De nieuwe Apple TV is er alvast klaar voor met de upgrade naar Full HD.