Commentaar: Patent Wars

Userpica

Waarom het terecht is dat Samsung heeft verloren. En waarom Apple normaal moet blijven doen.

Wij zijn bij Bright niet pro-Apple of anti-Android. Wij zijn voor vernuft, originaliteit en vernieuwing. Omdat we daarmee vooruit gaan. Diverse partijen hebben die capaciteiten getoond de afgelopen jaren en hebben met hun producten of diensten terecht succes geboekt. Het Nederlandse TomTom met de Go. Nintendo met de Wii. Amazons Kindle. Google met onder andere PageRank, Maps en Docs. Skype. YouTube. Twitter. Tesla Motors. Foursquare (sinds de suggesties). Dropbox. Pixar. Kickstarter. Pinterest. Spotify. Instagram. Stuk voor stuk gamechangers.

De meest toonaangevende van allemaal is Apple. Het Californische bedrijf is van underdog met bijna religieuze volgelingen uitgegroeid tot techgigant met een wereldwijd massapubliek. Dat heeft het te danken aan zijn vernieuwingsdrang en zijn ambitie om goede producten te ontwerpen die ons digitale leven prettiger en aantrekkelijker maken. Recente succesnummers zijn de iPhone, MacBook Air en iPad. Producten die een bestaande markt voorgoed hebben veranderd of een nieuwe hebben gecreeërd.

Zulke prestaties krijgen onherroepelijk navolging; hun impact en commercieel succes zijn zo groot dat het andere spelers de blik doet wenden en anders tegen zaken aankijken. Op zo'n moment kun je als volger twee dingen doen. Of je laat je inspireren, probeert de vernieuwer te verbeteren of een alternatief te bieden. Of je maakt het jezelf makkelijk en je kopieert gewoon de boel. Waar uitgerekend Microsoft, van zichzelf nooit heel innovatief geweest, een frisse poging doet zijn besturingssysteem voor smartphones, tablets en desktopcomputers in een eigen stijl te hijsen, daar heeft Samsung een stuk van het parcours afgesneden en vals gespeeld.

Samsung heeft overduidelijk en zonder blozen de succesvolle hard- en software van Apple gekopieerd. Op het genante af als je het mij vraagt, tot aan de verpakking en usb-stekkers aan toe, zelfs voor de leek herkenbaar.

Logisch dat Apple rechtszaken aanspande. Die lopen nu af en aan al een jaar in diverse landen. Daarin spelen patenten een hoofdrol, het enige aantoonbare bewijs dat je eerder was met een vinding. In de belangrijkste rechtszaak, die in Californië de afgelopen weken tussen Apple en Samsung, waren ze amper nodig. De smoking gun was een intern document van Samsung, waarin letterlijk en precies staat vermeld hoe de iPhone gekopieerd moest worden. Case closed.

Exemplarisch is hoe het schaamteloze kopieergedrag van Samsung was terug te brengen tot een bloem. Apple had voor het icoon van zijn foto's app in iOS gekozen voor de afbeelding van een zonnebloem. Samsung had kunnen kiezen uit talloze alternatieven. Wat koos het? Een zonnebloem.

Alle juridische formaliteiten, de rol van Google op de achtergrond en het feit dat Apple en Samsung aan de achterkant van de hard- en software innige zakenpartners zijn daargelaten, zou je beargumenteren dat Apple in het verleden ook wel ideeën heeft overgenomen. Het grote verschil is dat het zich liet inspireren en toegevoegde waarde creeërde. (Op het Berichtencentrum in iOS na dan, dat is zo gejat van Android.) Of zoals wijlen Steve Jobs al eens Pablo Picasso aanhaalde: "Goede artiesten kopiëren, grote artiesten stelen."

De reacties van beide partijen.

Apple: "De rechtszaken tussen Apple en Samsung gingen over veel meer dan patenten en geld. Ze gingen over waarden. Bij Apple hebben we orginaliteit en innovatie hoog in het vaandel staan en wijden onze levens aan het maken van de beste producten op aarde. We maken deze producten om onze klanten te verblijden, niet om door onze concurrenten op onmiskenbare wijze gekopieerd te worden."

Samsung: "De uitspraak is geen winst voor Apple maar een verlies voor de consument. Dit zal leiden tot minder keuze, minder innovatie en mogelijk hogere prijzen. Het is onfortuinlijk dat patenten gemanipuleerd kunnen worden om een bedrijf een monopolie te geven op vierkanten met ronde hoeken, of op technologie die dagelijks wordt verbeterd door Samsung en andere bedrijven. De consument heeft recht op keuze."

Toen ik 'minder innovatie' las verslikte ik me bijna. Samsung is een heel capabel technologisch concern dat onder meer geweldige schermen maakt. Design is echter zijn zwakke plek. Denk nog maar terug aan de jaren van de pianolak. Als je geen clou hebt hoe je een concurrent moet pareren op dat vlak en je vergrijpt je vervolgens aan klakkeloos kopiëren, dan verdien je het niet om te winnen.

Mijn enige zorg is dat Apple in zijn overwinningsroes pas op de plaats zal maken. Want ja, Samsung is te ver gegaan en is daarvoor nu gestraft. Maar laat dit niet betekenen dat dadelijk niemand anders meer mag swipen of dat alles, ook voor de hand liggende zaken, valt te patenteren. Wees een gentle giant.

door Erwin van der Zande, 28-08-2012 13:06 14 reacties, 11927 views

steijl, 2 jaren geleden
afbeelding van steijl

Dat er een stuk geschreven wordt over Apple en Samsung is goed, maar waarom wordt er dan zoveel persoonlijke mening in geduwt. Hierbij heb ik het onder andere over "De meest toonaangevende van allemaal is Apple" en "Samsung heeft overduidelijk en zonder blozen de succesvolle hard- en software van Apple gekopieerd". Is dit de reden waarom de Samsung Galaxy S3 betere hardware heeft dan de Iphone? (over het uiterlijk zeg ik niets, want dat is persoonlijk ja)

Erwin van der Zande, 2 jaren geleden
afbeelding van Erwin van der Zande

In de Commentaar stukken reageert de redactie op actuele ontwikkelingen. Die kunnen subjectief zijn maar vanuit onze expertise geschreven.

Bert, 2 jaren geleden
afbeelding van Bert

Apple had al lang zelf weer iets nieuws uit de hoed moeten toveren. Want alles leuk en aardig, maar veel soeps is er niet meer uit Cupertino verschenen in 2012.

Samsung heeft dit gewoon ingecalculeerd, en kopiëren is makkelijker dan zelf ontwikkelen, zeker als de klant toch alla Apple wil.

Ze zijn hoofdleverancier van Apple wat componenten betreft, en die 1 miljard gaat Apple dus zelf terugbetalen. Het huilen van Samsung is gewoon voor de vorm.

De grote verliezer is Google. Die zien een flinke deuk in Android, en hebben met hun huichelactie (aanleveren advies aan Samsung om Apple niet te veel te klonen) vooral zichzelf een oor aan genaaid.

Grote winnaar: Microsoft. Uit hun patentruildeal van de tijd dat Apple nog calimero was die MS aanklaagde, hebben ze voor een prikkie alle licenties kunnen kopen, en kunnen ze met hun huidige designteam (waar Apple nog wat van kan leren!) van Windows 8 een leuk alternatief maken.

Omnidextrous, 2 jaren geleden
afbeelding van Omnidextrous

"Dit zal leiden tot minder keuze..."

"...om een bedrijf een monopolie te geven op vierkanten met ronde hoeken..."

Wel een vreemd voorbeeld van Samsung. Als beide fabrikanten "vierkanten met ronde hoeken" leveren, wat is er dan nog te kiezen? Laten ze fijn zeskantige icoontjes bedenken, of stervormige. DAN is er iets te kiezen!

Persoonlijk hou ik juist van producten die "anders" zijn. Zoals Nokia ooit op de markt kwam met de 7110 met dat unieke schuifmechanisme. Geweldig! Als vervolgens alle fabrikanten zo'n schuifklepje gaan maken is er geen lol meer aan en is er ook niets meer te kiezen.

Kortom; ik vind dat Samsung zichzelf op een stomme manier tegenspreek door enerzijds te klagen over het niet mogen namaken van andermans ideeën en anderzijds schijnheilig te gaan lopen blaten dat consumenten moeten kunnen kiezen.

Ze willen niet dat de consument iets te kiezen heeft, ze willen (na)maken wat de consument al gekozen heeft zodat deze consument dan misschien ook iets van Samsung gaat kopen.

Mie Ketelkamp, 2 jaren geleden
afbeelding van Mie Ketelkamp

Goed stuk Erwin. Ik begon bijna aan mijn eigen gevoel te twijfelen na in het anti-Apple bolwerk Tweakers.net te hebben rondgedoold.
Ik vind het onbegrijpelijk dat zulke brutale en blatante diefstal door o.a. Samsung verdedigd wordt.

Als de vergelijking van Apple liefhebbers met religieuzen opgaat dan kan men de anti-Applezijde kenschetsen als extremisme.

ikkuh, 2 jaren geleden
afbeelding van ikkuh

Ik kan me voorstellen dat jij oordeelt zonder een SGS (het toestel waar het allemaal mee begon) in je handen gehad te hebben. Ik denk dat je je achteraf schaamt dat je ooit dacht dat het de bedoeling van Samsung is geweest om een iPhone te kopiëren.
Dit toestel heeft ronde hoeken maar daar houdt de vergelijking zo'n beetje mee op.

Android heeft veel gezichten, zoveel zelfs dat bijna elke vergelijking met iOS niet op zijn plaats is.
Het ene scherm (de appdrawer geheten in Android jargon) dat de oorzaak is en lijkt op die van de iPhone is in Android een nietszeggend scherm. Apple maakt daar een punt van. Een zwart scherm met icoontjes. Te gek voor woorden, mijn oude symbian had dat ook en was veel eerder op de markt dan Android en iOS.

Daarnaast heeft het toestel een andere verhouding 16:9 ipv 4:3 en is groter. Het Samsung logo staat erop en het heeft 3 knoppen ipv 1. De achterkant is al helemaal anders van materiaal kleur of vorm. Een kind ziet het verschil direct.

Apple voert een hetze tegen Samsung. Samsung verkoopt in zijn eentje namelijk 2x zoveel toestellen dan Apple en Apple-founder Jobs zweert in zijn boek elke cent op de bank in te zetten om Android te vernietigen. Oorlogszuchtig mannetje die Jobs. Quotes waar de advocaten van Apple zwaar tegen protesteerden. De uitspraak is gedaan door een amerikaanse rechtbank met amerikaanse jury in 21 uur en behelsde een vragenlijst van 700 patent-gerelateerde vragen. Je mag hieruit wel concluderen dat de patriottisch ingestelde jury op zijn minst heel snel zijn oordeel klaar had.

Voor jouw achtergrond info: iOS is ook 'n linux-variant net als Android. Apple heeft Free BSD gebruikt omdat dit geheel vrij zonder licentie-voorwaarden te gebruiken is. Dank je wel zegt Apple.
Veel onderdelen van een iPhone en iPad zijn samsung onderdelen. Apple produceert zelf helemaal niets. Ze zijn dan ook volledig afhankelijk van wat technische bedrijven als Samsung, LG of Sharp hen aanreiken. Ze missen de knowhow. Ondanks het niet produceren van eigen onderdelen maken ze 25% winst het geen aangeeft dat het product overpriced is. Samsung kan deze winst niet halen ondanks dat ze zelf hun onderdelen produceren. Je hoeft geen econoom te zijn om te begrijpen wat hier aan de hand is.

Apple maakt dankbaar gebruik van alles wat ze om zich heen ziet. Dat is mooi want dat heeft ons mensen verder gebracht. Leren van elkaar, inspiratie opdoen. Alleen Apple heeft de mateloze arrogantie om alles te claimen. Zeg nou zelf in hoeverre kun jij een iPhone niet zien als een evolutie van een GSM en een PDA. Bedrijven als Nokia en Palm waren hier de pioniers.

Tot slot iets waar Jobs zich heel goed in kon vinden: het gebruiken van elkaars ideeen. Hij bevestigde dat met een quote van da vinci:
"Good artists copy, Great artists steal"
Jobs wist dit zelfs te legaliseren door zijn patenten-honger.

Over religie en extremisme:
Ik kom ze regelmatig tegen de Apple-product-kopers. De meesten zijn naief en kopen omdat ze denken dat Apple het beste is en kiezen uit 1 product is nou eenmaal erg makkelijk. Dat mag van mij maar bij veel van deze mensen neemt dit religieuze waanbeelden aan. Zo ook bij de schrijver Edwin die gewoon alles wegwuift wat ook maar enigszinds Apple in een kwaad daglicht zou stellen. Extremisme kan ik moeilijk rijmen want de mensen die Samsung of Android kopen hechten helemaal niet zoveel waarde aan het product. Ik denk dat je het meer moet zien als het opkomen voor principes en het verzetten tegen onrecht.

Ik kan nog wel uren doorgaan over wat er mis is met Apple. Een amerikaans bedrijf pur sang. Geld verdienen is de enige drijfveer en ontziet de concurrent in niets. Voor mij zijn er zoveel redenen om geen Apple te willen en dat is nog afgezien van het feit dat er gewoon betere zijn voor minder geld.

Hendrik, 2 jaren geleden
afbeelding van Hendrik

Soms zijn er concepten die zo gemeengoed zijn geworden dat je er niet een bedrijf alleenrecht op mag geven.

Slide to unlock, pinch-zoom, icoontjes met afgeronde hoekjes in een grid. Alsof dat is wat Apple groot heeft gemaakt. Dat zijn gewoon zaken die toch op een touch scherm device een soort gemeengoed zijn. Een soort "uitvinding" die niet zo uniek is, omdat het iets is wat vanzelf ook door anderen bedacht zou worden.

Apple heeft een gelikt ecosysteem met iTunes en software. Dat maakt Apple uniek. Dat heeft Samsung niet en die kan daarom ook net zo hard en snel wegvallen als HTC als die even een paar slechte modellen maakt.

Dat Volkswagen een andere autofabrikant aanklaagt omdat het sprekend op een Golf lijkt is niet meer dan logisch, net als de uiterlijke vorm van de Galaxy en de Tab, maar VW gaat niet iemand aanklagen omdat het dashboard allemaal knopjes op precies dezelfde plek heeft zitten, of omdat je een pedaal moet indrukken om te remmen.

Apple moet zelf weer even met wat innovatiefs komen. Niet een verlengde iPhone 4S en die iPhone 5 noemen, maar weer iets spannends!

FransIII, 2 jaren geleden
afbeelding van FransIII

ben een beetje verward door de titel: "commentaar..." beetje misleidend niet waar? ik lees weinig commentaar. het plaatje wat geschetst wordt van Apple is niet echt een commentaar toch? bright is natuurlijk verre van pluriform. wanneer tegenargumenten steevast worden weggewuifd bevestig je het beeld van een gelovige, liever realiteit ontwijken om een illusie in stand te houden, toch mie ketelkamp?

Asjemenou, 2 jaren geleden
afbeelding van Asjemenou

Patenten leiden juist tot meer innovatie. Als je niet klakkeloos kan kopieren, zul je zelf een (beter) alternatief moeten bedenken.
Maar....er worden ook voor de meest onzinnige zaken patenten aangevraagd èn toegekend. Daar zou eens kritischer naar gekeken moeten worden.

robo, 2 jaren geleden
afbeelding van robo

Koelkasten, flatscreen tv's, balpennen, auto's, spijkerbroeken, pizza's, vliegtuigen, mensen....
Wat lijken al die super handige 'dingen' toch op elkaar. Sterker nog, zonder logo ziet niemand het verschil.

Zoals zo vaak is gebleken, lachen onze (klein)kinderen later kostelijk om bovenstaand geneuzel..

Bleft, 2 jaren geleden
afbeelding van Bleft

Sorry hoor maar het artikel is alsof het door een iFanboy is geschreven.

http://m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=%...

Pro-user, 2 jaren geleden
afbeelding van Pro-user

Apple! Vriend, the original... :d

Robin, 2 jaren geleden
afbeelding van Robin

Alhoewel er bij bright daadwerkelijk een lichte Apple voorkeur is, is er weinig mis met dit stuk.Toegegeven Samsungs eerst lijn Smartphones waren weinig origineel. Apple heeft de smartphone en tablet markt in beweging gebracht.

Maar "Apple in het verleden ook wel ideeën heeft overgenomen." Als we dit betrekken op design dan is er 1 naam waar apple erg door geinspireerd is namenlijk Braun.

Zoals Hendrik zegt: "Soms zijn er concepten die zo gemeengoed zijn geworden dat je er niet een bedrijf alleenrecht op mag geven"
Tel hierbij op dat Apple momenteel hip is. Dan kun je op je vingers natellen dat er gekopieerd wordt.

En laten we eerliojk zijn sinds de introductie van de unibody is design ver te zoeken. Het gaat nog leuk worden als Apple met zijn 7" ipad komt.Kan Samsung gaan klagen dat die wel erg veel op de Samsung Galaxy Tab 7.7 lijkt :)

ps:de foto's van verpakkingen is wel erg ver gezocht iedere fabrikant verpakt zo zijn produkt.

RealMan, 2 jaren geleden
afbeelding van RealMan

Jammer dat Apple fanboys/girls altijd oogkleppen ophebben...

Veel van Apple's design is gekopieerd van Braun producten uit de jaren '60. Zie http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-prod... en http://visual.ly/braun-or-apple of Google op 'Apple vs Braun'.

De hardware is een gewone PC met identieke onderdelen als in andere merken. Alleen 2x zo duur.

Het OS bestaat uit Open Source software als BSD en veel andere tools. Aan de betreffende communities heeft Apple nooit iets terug gegevens, zoals dat bij Open Source wel gebruikelijk en wenselijk is.

Conclusie: Apple steelt bij het leven, wordt er zelf kneiter rijk van en geeft niets terug. Een soort bankier die steevast zijn zakken blijft vullen, ongeacht wat de opinie vindt.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 3 Bright Bunch leden en 112 bezoekers online.

   

   

Gebouwd en onderhouden door joep-i.nl