Commentaar: Store Wars

Commentaar: Store Wars

25-09-2009 13:36 Laatste update: 29-04-2018 08:37

Vodafone mengt zich in de strijd tussen Apple, Google en Nokia voor onze faktuurgegevens.

Eerder deze maand gaf Steve Jobs, hersteld van een levertransplantatie, een presentatie over de nieuwe iPods en iTunes 9. En zoals vaker schermt de voorman van Apple graag met statistieken. Eén getal viel op. Niet vanwege de omvang maar omdat Apple nooit eerder hierover had opgeschept. Naast de miljoenen downloads van apps in App Store en de miljoenen verkochte muzieknummers in de iTunes Store noemde Jobs 'a statistic that is even more amazing to me': de iTunes Store van Apple telt inmiddels ruim 100 miljoen accounts voorzien van creditcardgegevens. 'That makes iTunes one of the largest stores on the web.'

Gisteren kondigde Vodafone zijn nieuwe dienst 360 aan. Chief executive Vittoria Colao gaf zijn visie op de toekomst van het telecombedrijf. Die ligt volgens hem in mobiele data. Door de komst van smartphones is het gebruik van mobiele data sterk gestegen. De groep gebruikers die daarvoor verantwoordelijk is, de twitterende early adopters, vormt nu nog een minderheid (10 a 15 procent), maar Colao voorziet dat de gebruikersgroep zich uitbreidt met 'normale mensen'. En ook die zullen allemaal verslaafd raken aan mobiele data, voorspelde hij.

Colao roemde Vodafone's prestaties met in Europa alleen al zo'n 100 miljoen klanten. In een opsomming van Vodafone's sterke punten noemde hij het snelle en betrouwbare netwerk en het degelijke customer relationship management. Dit als aanloop naar de introductie van 360, waarbij Vodafone naast technologie en commercie ook communicatie tot zijn speerpunten gaat rekenen.

Opvallend genoeg zei Colao zonder blikken of blozen dat Vodafone 'alles weet' van zijn klanten. En dat het bedrijf reeds een infrastructuur heeft aan de hand waarvan klanten (micro)betalingen doen. Met andere woorden: wat Apple heeft bereikt, 100 miljoen faktuurgegevens, die hebben wij al.

Faktuurgegevens zijn de heilige graal in het moderne internetlandschap. Microsoft mag met Windows dan veel gebruikers hebben, gebruikers zijn nog geen klanten. Terugkerende klanten die met enige regelmaat content of software kopen zijn op termijn een veel lucratievere business model. Apple heeft nu een kritische massa bereikt, net als Amazon. Google's Checkout ondervindt online veel concurrentie van het populaire betaalsysteem Paypal, in handen van eBay, maar de zoekgigant is onder meer met het mobiele platform Android en de Android Market druk bezig. Nokia volgde het voorbeeld ook en lanceerde de Ovi Store. Microsoft is in deze de hekkesluiter: de Windows Phones en de Skymarket zijn nog onderweg.

Als telefoonfabrikanten en internetbedrijven dergelijke machtige kanalen in handen krijgen, welke rol rest er dan nog voor een telecombedrijf? Dat zal Vodafone zich ook hebben gerealiseerd en heeft om die reden 360 gelanceerd. De concurrentiestrijd zal hevig worden. Die strijd begint bij ontwikkelaars. Die zullen dadelijk niet tien versies van hun product willen maken voor alle verschillende appstores. Dus voor welk platform zullen zij kiezen? Degene met de grootste installed base, lees de meeste gebruikers en in dit geval dus de meeste klanten. En voor wie gaan wij, de consumenten, kiezen? Die strijd wordt mogelijk nog complexer. Onze keuze hangt af van prijs, gebruiksgemak, aanbod en het design, van zowel de computer of de telefoon als van de diensten.

Een eerste indruk van 360 gisteren tijdens PIcnic leert dat Vodafone gewapend ten strijd trekt. De Samsung H1 is een aantrekkelijk toestel met een soepel touchscreen en een helder oled-scherm. De 360 omgeving op de telefoon is prettig vormgegeven en speelt in op wat mensen het liefst doen online: communiceren. De drie bedieningsknoppen op de H1 bijvoorbeeld bieden toegang tot respectievelijk bellen, contacten en apps, de belangrijkste pijlers van modern mobiel verkeer.

De slimste zet van Vodafone nog wel is dat 360 geheel open is. Daar waar Apple, Google, Nokia en alle andere partijen gebruikers voor zichzelf willen houden, gooit Vodafone alle poorten wagenwijd open. Je hoeft niet eens Vodafone-abonnee te zijn om er gebruik van te kunnen maken. Daarnaast zal 360 dadelijk ook werken op iPhones, Android toestellen en Windows Phones, zij het in sommige gevallen deels.

Jens Schulte-Bockum, directeur van Vodafone Nederland, grapte tijdens de presentatie dat hij tijdens onderhandelingen over de iPhone in 2007 uit het kantoor van Steve Jobs is gegooid. Hij erkende dat het Vodafone's grootste fout was het toestel mis te lopen en in diverse landen, waaronder Nederland, naar T-Mobile zag gaan. Met 360 lijkt Vodafone zijn les te hebben geleerd.