Commentaar: LG kan beter stoppen met smartphones

Commentaar: LG kan beter stoppen met smartphones

26-01-2018 10:01 Laatste update: 26-04-2018 14:04

Merijn Doggen

Ze zijn niet slecht. Sterker nog: het zijn best goede toestellen. Toch raad ik LG aan te stoppen met het verkopen van smartphones.

Het gaat goed met LG, heel goed zelfs. Afgelopen kwartaal maakte LG 276 miljoen euro winst. Maar het zijn de oled-tv's en de premium wasmachines en koelkasten die het goed doen. De mobiele tak draait weer verlies en dat is al voor het elfde kwartaal op rij.

Verliesgevend

En daar hebben we het eerste argument te pakken waarom LG zou moeten stoppen met smartphones. Het is zwaar verliesgevend, zonder hoop dat het beter wordt. De smartphonemarkt is nu eenmaal opgedeeld in winnaars en verliezers. Apple en Samsung zijn duidelijk de winnaars op dit moment. LG, Sony en HTC horen bij de verliezers, waarbij HTC is gered doordat Google het heeft gekocht.

De nieuwe winnaars van morgen komen hoogstwaarschijnlijk uit China. Het concern BBK Electronics (van de merken Oppo, Vivo en OnePlus) streeft nu zelfs Apple voorbij in marktaandeel. Overigens moet het Chinese Huawei al oppassen dat het niet te snel te duur wordt, anders wacht dat merk hetzelfde lot als LG en Sony.

Premium of niet?

LG is een kleintje en van oudsher een premiummerk. En vraagt ook premium prijzen voor zijn toptoestellen. De LG G6 dit jaar moest 750 euro kosten. De V30, die sinds december te koop is, kreeg een adviesprijs mee van 900 euro. Lef heeft LG wel, maar in de winkel kiezen consumenten met zo'n prijs toch vaak voor een Samsung. En de prijsbewuste consument gaat voor een Chinees.

Het is een lastig gevecht dat ik niet aan zou willen gaan als LG. De prijs van de G6 zakte 40 procent in een paar maanden, dat moet je niet willen. De V30 wordt inmiddels ook al met meer dan 100 euro korting aangeboden. Het afbreukrisico is groot en daarmee bestaat het gevaar dat het ook afstraalt op je andere producten in het premium segment die dezelfde doelgroep hebben. Dat is het tweede argument.

Componenten voor anderen

Dan argument nummer 3. LG maakt componenten die het goed kan verkopen aan andere partijen die smartphones maken. De productie voor de iPhones levert Samsung veel geld op. Apple zou volgens geruchten nu al miljarden willen steken in oled-fabrieken van LG Display. En andere geruchten zeggen dat in de volgende generatie iPhones voor het eerst ook LG-oledschermen terechtkomen. De Apple Watch heeft overigens al een LG-scherm. Ook Google neemt schermen van LG af, voor zijn Pixel-smartphones, al waren ze daar niet helemaal tevreden over.

Naast schermen maakt het LG-concern ook andere onderdelen, zoals accu's, een belangrijk onderdeel in smartphones. Andere fabrikanten zullen eerder geneigd zijn om ook die te kopen bij een fabrikant die niet rechtstreeks met hen concurreert.

Geen G7 meer?

LG liet tijdens de techbeurs CES begin januari al weten dat het stopt met de ontwikkeling van de G7. Volgens The Korea Herald zou die eigenlijk in maart moeten verschijnen. Het is geen gek idee om die te schrappen, LG bracht eigenlijk pas net - met vertraging - de V30 uit. Die kreeg trouwens redelijke reviews, maar bijna zonder uitzondering vond iedere techjournalist het toestel te duur en het scherm was niet goed genoeg. Wellicht dat het opgeven van de G7 een eerste stap is van LG uit de smartphonemarkt. Maar een andere optie lijkt mij aantrekkelijker.

Licenseer

Mijn advies aan LG: licenseer je merk aan een Chinese fabrikant. Maak goede afspraken over de bouwkwaliteit en zorg dat die fabrikant beeldschermen en accu’s uit de LG-fabrieken afneemt. De Pixel 2 XL, die LG voor Google maakt, is ook prima in China te produceren.

Op die manier kan LG uiteindelijk toch een winnaar zijn op de mobiele markt en kan het een afgang ten opzichte van aartsrivaal Samsung voorkomen. 

Lees meer artikelen in de rubriek Commentaar

Download de nieuwe Bright-app

De Bright-app heeft een update gekregen. Download hem voor iOS of Android