Concerten en filmpjes bij papieren VPRO Gids

Concerten en filmpjes bij papieren VPRO Gids

22-05-2012 14:06 Laatste update: 28-04-2018 17:40

De tvgids gaat een jaar lang augmented reality inzetten voor het verrijken van artikelen op papier met interactieve extra's.

In papieren bladen verwijzen naar aanvullende digitale informatie kan op verschillende manieren. Met qr-codes bijvoorbeeld, maar een stuk verder gaat augmented reality: extra's zie je direct door met je telefooncamera naar het blad te kijken. Dit werkt met de Layar-app. De VPRO Gids gaat een jaar lang verrijkingen via augmented reality toevoegen aan het blad en vraagt lezers om feedback te geven over wat wel en niet werkt. De slogan is 'VPRO Gids, daar zit wat achter'.

Op de cover van de nieuwste editie staat een uitleg in de vorm van een filmpje. Dit keer zitten er tachtig digitale verrijkingen in het blad, zoals filmpjes, extra informatie en prijsvragen. Bij het artikel over Pinkpop zijn via Layar bijvoorbeeld concertenvideo's van VPRO's 3voor12 te zien. Bij artikelen waar extra's via augmented reality bijzitten staat een icoon, ontworpen door designbureau Mijksenaar.

Wekelijks kun je luisteren naar een aanbevolen album, soundtrack of concert dat het beste past bij de gidscover van de week. Ook zijn de Achterwerk-brieven waar op wordt gereageerd meteen terug te lezen, zonder dat je er een oude gids bij hoeft te pakken. Een speciale bijlage voor het VPRO Boeken Festival bevat onder meer afleveringen van Brands met Boeken en een sneak preview van The Bookclub, een Tegenlicht-documentaire over een Chinese leeshype die pas in het najaar wordt uitgezonden.

Eind vorig jaar experimenteerde de VPRO Gids voor het eerst met een cover met augmented reality. Dat gebeurde toen rond het programma Nederland van Boven.

Zou je het een verrijking vinden als Bright ook augmented reality zou toepassen in het blad?