Creative class: Elke leeftijd een eigen voetbalkooi

Userpica

De ene voetbalkooi is de andere niet. Jonge kinderen willen een speelse en open kooi, pubers een stoere en gesloten.

Overgewicht is een probleem dat steeds groter wordt. In Amsterdam is al een kwart van de jongeren te zwaar. Obesitas komt ook nog eens vaak voor in minimagezinnen, waar een abonnement op de sportschool niet binnen het budget valt. Dus moet je kinderen stimuleren gratis sport te beoefenen, lijkt Martine Blom (25) gedacht te hebben.

Haar ontwerp voor een voetbalkooi moet kinderen aanspreken. Tijdens haar afstudeerproject voor Industrial Design Engineering aan de TU in Twente kwam ze er achter dat je dan niet met een model klaar bent. Dus kreeg de firma IJslander, producent van speeltoestellen voor wie ze het product ontwierp, twee nieuwe kooien.

De verkoop van de huidige kooi van IJslander loopt goed. "Ik begon met onderzoek te doen naar hoe de huidige kooi beleefd wordt, in de hoop dat ik de negatieve punten die eruit kwamen zou kunnen oplossen. Paniek toen daar uit kwam dat de kooi eigenlijk maar weinig negatieve punten had!" Een participatory designsessie leverde het uiteindelijke uitgangspunt op. "Kinderen van de basisschoolleeftijd hebben behoorlijk andere eisen, wensen, dromen en irritaties dan tieners van middelbare schoolleeftijd."

Wars van compromissen werd de kooi voor kinderen (Lekker spelen) open en vrolijk, met kleur en een begroeide kroonlijst die de boze wereld buiten houdt. De tienercitybox (Thunderdome) is een stoere dichte doos met aggresieve lijnen die tieners hun eigen besloten plek biedt. En ja, ze houden beide de bal binnen.

Vergeet niet dat het hier niet om een enkel creatieve opleiding gaat. Voor Industrial Design Engineering dien je een product te ontwikkelen dat werkelijk de markt op kan, het product bewijst zich naast uiterlijk ook op veiligheid, sterkteleer, productietechniek en kosten. Blom liet zich daarbij niet beperken tot het vakaanbod van de Universiteit Twente. "Ik heb een eigen onderzoek gedaan, en aan twee andere universiteiten keuzevakken gevolgd. Eerst kijken naar wat je wilt, dan pas naar wat er kan. Dat is ook mijn ontwerpfilosofie geworden."

door Ingeborg van Lieshout, 02-08-2012 12:39 1 reactie, 4532 views

Atheistus, 2 jaren geleden
afbeelding van Atheistus

Obesitas komt helemaal niet voor in haar presentatie. Hoe kom je op het idee?


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 1 Bright Bunch lid en 33 bezoekers online.