Creative class: Eurocrisis in beeld

Creative class: Eurocrisis in beeld

31-07-2012 09:54 Laatste update: 28-04-2018 16:38

Dewi Pinatih

De favoriete meiden van Berlusconi, de jasjes van Merkel, alle afgetreden bobo's. Een database van een financiële crisis vol roddel en achterklap.

Dagelijks komt het voorbij in het journaal en de kranten staan er bol van: de crisis in Europa. Met al die verhalen en beelden die ons dagelijks om de oren vliegen is het soms moeilijk om de grote lijnen te overzien, om nog maar niet te spreken over de kleine details.

Grafisch ontwerper Noortje van Eekelen schiet te hulp. Voor haar eindexamen aan het Sandberg Instituut in Amsterdam maakte ze een website als visuele database van een crisis die al jaren voortduurt.

In die tijd is er een hoop gebeurd. Zo droeg Angela Merkel jasjes in alle kleuren van de regenboog en werden haar onderonsjes met Sarkozy steeds inniger. Ook de strandwandeling bij ondergaande zon ontbreekt niet.

Er is plek voor de mensen die de crisis op hun geweten hebben, zij die er aan ten onder gingen en de leiders die het op moeten lossen, inclusief hun jaarsalaris. Meer modereportage komt in de vorm van een overzicht van de handtassen van Carla Bruni en er is een bewerking op de bekende blog ‘Kim Jong-il looking at things' over onze eigen voormalige premier: ‘Rutte laughs about something’.

Voor wanneer je die hele crisis meer dan zat bent, brengt deze site wat licht vermaak. Maar met wat Van Eekelen voor doet komen als een compilatie van een soap en zijn hoofdrolspelers, vertelt ze het verhaal ‘van de onmiskenbare vernietiging van de euro als het resultaat van obscure financiële operaties en menselijk falen.’