Creative class: Games om aan te trekken

Creative class: Games om aan te trekken

16-08-2012 15:13 Laatste update: 28-04-2018 16:38

Hoe wearable electronics in het straatbeeld terecht komen.

Draagbare elektronica zoals een horloge of headset zijn tot nu toe alleen bij uitzondering in je kleding verweven. Dat moet anders, vinden afstudeerders Christaan Ribbens en Patrick Kersten. Van Marinka Copier, opleidingshoofd van de afdeling Art & Technology aan de HKU, kwam de tip over hun afstudeerproject genaamd Wearable Games.

Ribbens en Kersten stelden zichzelf het doel het eerste e-wearable platform op te zetten, waarbij ze de nadruk leggen op games. Daarvoor legden ze contact met wearables guru en Bright-bekende Marina Toeters. Op hun platform vind je allerhande draagbare apps en games waarmee games in de tastbare wereld terecht komen. Zoals een sportcoach geïntegreerd in je kleding.

Dat gaat veel verder dan een smartphone in je mouw. Geleidend textiel kan een ECG hartfilmpje lezen en ontvangt via Galvanic Skin Response informatie over je hartslag en emoties. Als feedback krijg je bijvoorbeeld audio via je hoodie te horen of verklapt een schermpje op je buik of je het nog wel vol houdt. Klik lekker rond want er zijn nog veel meer draagbare games te vinden. Dan weet je tenminste dat je wordt uitgedaagd als je op straat een knipperend hartje tegenkomt.