Creative class: Mode om viral mee te gaan

Creative class: Mode om viral mee te gaan

22-07-2013 15:05 Laatste update: 28-04-2018 10:57

Dewi Pinatih

Als jonge ontwerper moet je opvallen. Enorme (en soms levende) accessoires maken dat je twee keer omkijkt en creëren een beeld dat blijft hangen.

Een sterke jongeman betreedt de catwalk met in zijn armen een figuur in een geel pak dat van top tot teen bedekt is in franjes. Het lijkt een massieve vorm, tot het gele manneke zich aan het einde van de catwalk beweegt om een andere houding rond de sterke nek van het model aan te nemen.

Een vlaag van opwinding gaat door het publiek van de Lichting modeshow, waarvoor iedere academie haar twee beste afstudeerders in de richting mode afvaardigt. Het is precies dit effect waar Maartje van Hooij (24), fris afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, op uit was: het is een sterk beeld dat blijft hangen, en waar na de show door iedereen over wordt nagepraat.

Van Hooij: "We leven in een beeldcultuur waarin alles via Instagram, Twitter en Facebook wordt verspreid. Als jonge ontwerper moet je jezelf onderscheiden met beeld dat eruit springt. Styling en art direction worden daardoor steeds belangrijker. En humor."

De collectie A new Bow-Tie bestaat uit enorme accessoires die jonge ontwerpers voor dat doeleinde kunnen gebruiken.

Zo zijn er een hoed met blauwe franjes en bloemen, een gigantische rugzak die bezaaid lijkt met roze bloemblaadjes en een helm als een rode wolk, enorm uitvergrote kragen en objecten die te dragen zijn als een tas. De stofbewerking is bijzonder; het variëren met materialen is iets wat Van Hooij leerde tijdens haar stage bij Bart Hess, de ontwerper die Bright al sinds zijn afstuderen in 2007 op de voet volgt. Een ander leermoment: doen wat er in je hoofd zit.

Het is geen toeval dat de accessoires voor mannen zijn: "Mannen zijn in onze modecultuur niet zo vooruitstrevend als vrouwen. Het feit dat mijn collectie voor mannen is, maakt het beeld nog vernieuwender", aldus Van Hooij.

Sinds Van Hooij art direction eigenlijk interessanter vindt dan modevormgeving, begint ze in januari een master opleiding fashion communication aan het Italiaanse Polimoda. Haar droom voor de toekomst: de modeshow van Chanel ontwerpen. Van Hooij’s dromen zijn net zoals haar accessoires groots.