Creative class: Waardeloze mode

Creative class: Waardeloze mode

23-07-2013 14:35 Laatste update: 28-04-2018 10:57

Objective Objects 2.0 bestaat uit vier minicampagnes over het zien van 'waarde-loos' materiaal.

Als een t-shirt je 10 euro kost, dan weet je dat de rest van de prijs door armere mensen of het milieu wordt betaald of beide. Toch dringt dat wij hier en nu daar mede de oorzaak van zijn, nog niet echt tot ons door. Marijke Aarntzen pakt dat onderwerp aan met haar afstudeerwerk aan de HKU Fashion Communication.

In Objective Objects 2.0 drukt Aarntzen ons in vier projecten met de neus op de werkelijkheid. Zoals een t-shirt van aardewerk dat lijkt te bestaan uit badkamertegels en toch heel sexy is. Dan is er dit stop-motion filmpje over witte gebruiksvoorwerpen met een knipoog naar YouTube reclame-banners. Als derde een filmpje dat dient als reclame voor een 'witte verf' parfum. "Daarmee ik wil onderzoeken of men de beleving van een parfum koopt, of het daadwerkelijke doel, de geur dus." Als laatste een serie abri's die in de stad zouden kunnen hangen, waarbij wordt gevraagd naar de waarde van bijvoorbeeld een stopcontact. "Prijs op aanvraag" staat er dan bij

In eerste instantie beoordeel je de ontwerpen op aantrekkelijkheid. Het zijn ook prachtig uitgevoerde objecten. De reacties: "Wauw, kun je niet een tegel t-shirt voor me maken?" En: "Oh grappig, ik ga vanavond eens een compositie van mijn keukenlaatje maken!" Pas in tweede instantie begrijp je waar het om gaat, waardoor de boodschap goed doordringt. Objective Objects 2.0 laat ons eens objectief naar mode kijken. "Ik vind het ontzettend belangrijk dat iedereen dicht bij zichzelf blijft en kritisch durft te kijken naar de omgeving. Iedereen kan zelf keuzes maken, over wat er wel of niet bij je past en waar je voor staat. Door deze campagnes wil ik met een knipoog de invloed van media op koopgedrag en identiteit laten zien. Eigenheid is naar mijn mening je meest kostbare bezit, ook al klinkt dit best zweverig."

Objective Objects 2.0 onderzoekt de waardebepaling en trendgevoeligheid van producten. "Het behandelt het snelle trendsysteem van nu, de invloed van reclames die inspelen op de 'dat heb ik echt nodig' behoefte, en de belangrijke rol van vormgeving in onze maatschappij. Wat ontzettend leuk en mooi is, maar waar af en toe even nuchter naar gekeken moet worden. Design en producten zijn leuk, maar niet noodzakelijk. Wat is de essentie?"

Nu dat Aarntzen haar route gevonden heeft, gaat ze door. Een versie 3.0 staat al klaar. Ze hoopt ze op een opdracht voor een magazine of (mode)merk. En verder? "Ik hoop in de toekomst in een studio terecht te komen met ontwerpers uit verschillende disciplines. Een collectief om allerlei projecten mee te maken." Maar dan wel met waarde.