Crowdfunding is een mooi woord voor 'levertijd een jaar'

Userpica

Het eerste project dat meer dan een miljoen dollar ophaalde via Kickstarter is eindelijk gearriveerd.

Casey Hopkins startte op 13 december vorig jaar zijn project op Kickstarter. Hij wilde de beste dock voor de iPhone maken, de Elevation Dock. Eentje waarbij je je iPhone met slechts één hand in en uit de dock kon halen en waarbij je gerust je hoesje kon laten zitten. Zijn ontwerp uit massief aluminium paste goed bij het ontwerp van Apple producten als de iMac en MacBooks. Een sterke verkoopvideo maakte de propositie compleet. Hopkins zocht 75 duizend dollar financiering. Dat werd anderhalf miljoen dollar. Een mijlpaal voor Kickstarter.

De leverdatum voor de Elevation Dock stond aanvankelijk gepland voor april dit jaar. Ik was een van de twaalfduizend backers die had ingetekend en heb de mijne afgelopen week eindelijk ontvangen. De productie ondervond diverse problemen die telkens tot uitstel leidden. Maar goed, hij is binnen en is inderdaad een geweldige dock die alles doet dat hij belooft. Sinds de release van de iPhone 5 echter, met de nieuwe Lightning aansluiting voor opladen, heeft de Elevation Dock zijn waarde grotendeels verloren. Hopkins werkt aan een oplossing, maar ik vrees dat die opnieuw lang op zich laat wachten.

Het is de grote makke van sites als Kickstarter, Indiegogo en in Nederland bijvoorbeeld Cinecrowd. Je tekent ergens impulsief op in en het duurt een eeuwigheid voordat je de vruchten plukt. Dat heeft ergens ook wel wat natuurlijk, in deze tijd van same day delivery. Noem het slow buying. Maar toch, driekwart jaar wachten drijft je geduld wel op de spits. Er zijn ook projecten waarop ik heb ingetekend, ik zal geen namen noemen, waarvan de status compleet onduidelijk is, nieuwe updates over het project uitblijven en de initiatiefnemers niet eens meer reageren op mails. De les van de Elevation Dock: denk twee keer na voordat je in accessoires investeert.

De makers van de Pebble Watch, het eerste Kickstarter project dat meer dan 10 miljoen dollar ophaalde, zijn trouwens hun horloge druk aan het testen met de iPhone 5 en iOS 6. En ik ben benieuwd of de Instacube, een recente hit op Kickstarter, zijn leverdatum van maart 2013 gaat halen. Ik kan niet wachten.

door Erwin van der Zande, 29-09-2012 16:48 1 reactie, 7821 views

Oli4k, 1 jaar geleden
afbeelding van Oli4k

Het is jammer dat Kickstarter wel crowdfunding faciliteert maar daarnaast geen crowdsourcing. Hoeveel van de backers heeft naast een budget wellicht ook nog de nodige kennis of goodwill in te brengen die kan helpen het product sneller en beter op de markt te brengen? Meer inspelen op de vraag 'how can I help?' dan alleen maar de portemonnaie trekken dus eigenlijk.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 2 Bright Bunch leden en 142 bezoekers online.