Daarom willen wij geen Telefoongids meer

Daarom willen wij geen Telefoongids meer

04-11-2009 12:53 Laatste update: 29-04-2018 08:06

Edial Dekker

Grote kans dat je een dezer dagen een groot pakket papier voor je deur vindt. Waarom krijgen we de Telefoongids nog?

Als er iets te klagen is, doen we dat natuurlijk graag en Twitter is daar een goed platform. De klaagzang over de telefoongids is weer hevig losgebarsten dus. En inderdaad, waarom willen we die onhandige telefoongids eigenlijk? En waarom is het ontvangen van de gids geen bewuste keuze? De marketingdirecteur van Telefoongids noemde het ontvangen van de gids een wettelijk recht - dus de kans is groot dat we er nog wel even aan vastzitten. Terecht? Nee.

1. Vaste lijnen verdwijnen langzaam en het aantal mobiele nummers in de Telefoongids is verwaarloosbaar. De gids heeft daarom weinig toegevoegde waarde.

2. Telefoongids.nl is zelf al online. De interface is goed en er is zelfs een website voor mobiele telefoons. Dat is een stuk sneller en goedkoper dan een stuk boom.

3. Hij is van papier. Mijn 'vaste lijn' is een Skypenummer en de andere nummers die ik bel zijn via mijn mobiele telefoon. Beide zijn mobiel te gebruiken, een boek met de omvang van een bijbel helaas niet. En copy-paste ontbreekt natuurlijk ook net als de zoekfunctie.

4. Omdat de gids geleverd wordt vanuit een veronderstelde en niet vauint een gemeten behoefte. Zonde van het papier, milieu (distributie), geld en humeur.

Weet jij nog meer redenen waarom een papieren telefoongids voor elk Nederlands huishouden onzin is? Of zijn er ook argumenten voor een fysieke Telefoongids? En ja, het is logisch dat oudere mensen zonder internet er nog wel behoefte aan hebben.