Daft Punk 10 jaar Da Funk

Daft Punk 10 jaar Da Funk

28-06-2007 12:02 Laatste update: 29-04-2018 22:03

Jacco de Boer

Volgende week speelt Daft Punk in de HMH.

Al 10 jaar aan het muzikale front. Jacco toont de kracht achter Da Funk.

Het leek wel uit het niets te komen: de Franse dance-explosie die Daft Punk's album Homework was. Begin 1997 in een oplage van 50 duizend op vinyl uitgebracht, nu miljoenen keer over de toonbank gegaan en inmiddels wereldwijd tot monument in de dance gewijd. Iets om bij stil te staan, als dat lukt, tenminste.

Daft Punk dankt haar naam aan een slechte review in het Britse blad Melody Maker. Guy-Manuel de Homen-Christo en Thomas Bangalter speelden toen met vrienden in het gitaarbandje Darlin' en traden op in Londen. De reviewer wou maar weinig woorden kwijt en omschreef ze als 'a bunch of Daft Punk'. Darlin' hield het niet lang vol en Guy-Manuel en Thomas verruilden gitaren voor synths en drumcomputers. De Engelse belediging werd omgedoopt tot geuzennaam en Daft Punk werd in 1993 geboren.


Die helmen zijn na 10 jaar wel vergroeid met hun hoofd.


Hun eerste EP-tjes werden uitgebracht op het Schotse cultlabel Soma en rap opgepikt door de Chemical Brothers. Die draaiden toen nog als dj's in de The Heavenly Social in Londen. Dé plek waarvandaan in de jaren negentig Big Beat de wereld werd ingeslingerd. Op hun eerste tour namen de Chemicals de twee Fransen mee als voorprogramma en was de sensatie Daft Punk geboren. Het duurt in Groot-Britannië niet lang voordat zich dan een platenlabel meldt om die sensatie in klinkende munt om te willen zetten. Uiteindelijk tekent Daft Punk bij Virgin Records. Zonder overigens de zeggenschap over hun muziek te verliezen. Via hun eigen label Daft Trax worden de opnames van de muziek gefinancierd zodat Virgin inhoudelijk geen enkele vinger in de pap heeft. In 1997 is de eersteling Homework klaar, opgenomen bij de heren thuis. Puristen als ze zijn werd gekozen voor een release op vinyl, 50 duizend zou genoeg moeten zijn dacht men. Het ging anders.

De eerste single Da Funk ging namelijk gepaard met een fascinerende videoclip van regisseur Spike Jonze. Niet alleen de levensgrote kreupele hond met ghettoblaster die zich door het dagelijkse leven op straat worstelt, maar ook de revolutionaire sound hield de kijkers aan de buis gekluisterd. De track combineerde een logge beat, diepe bas en heftig getweak uit de acid en de funk tot een big-beat anthem. Destijds stroomde er onder die noemer een grote groep muzikanten en fans tot de dance toe die niks hadden met designkleding en de hautaine decadentie die de clubhouse toen in haar macht had. Daft Punk bood voor hen de opening. Niet alleen voor dat publiek, maar ook voor het klaar maken van elektronische dansmuziek voor festivals. Daft Punk wist niet alleen de dansvloer te doen schudden, met gemak konden ze hele festivalweides op hun kop zetten. Dance werd bierfähig.


Videoclip geregisseerd door Spike Jonze.


Het was hun tweede single die haar naam letterlijk eer aan deed. Around The World topte wereldwijd de dancecharts en muziekzenders, dankzij de muziek maar ook de geniale clip van de Franse regisseur Michel Gondry. En dat alles met vijf instrumenten, een repeterende baslijn en een vocoder-stem die in totaal 144 keer Around The World zingt. De minimale aanpak van Daft Punk resulteerde in maximaal effect. Binnen afzienbare tijd wist Daft Punk twee miljoen exemplaren van Homework te verkopen. Daarnaast zette het duo de Franse housescene op de kaart. French House leunt zwaar op disco, maar laat de bassen stukken dieper doordreunen en maakt overdadig gebruik van filters. Vandaar dat de stroming ook als Filter House en Neu Disco door het leven gaat. Daft Punk werden zo de wegbereiders van acts als Cassius, Bos Sinclar en Stardust.


Regisseur Gondry deed het in Around The World nog zonder karton. Dat was in The Science of Sleep wel anders.


Overdaad schaadt en Europa werd overspoeld door muziek in de French House-stijl. Iets wat de heren van Daft Punk op tijd signaleerden. Maar in plaats van te cashen en tal van remixes, singles en video's uit te brengen leunde Daft Punk achterover. Pas in 2001 presenteerden ze nieuw materiaal, het album Discovery. Dat was wel even slikken voor de die-hard Daft Punk fans. In plaats van kneiterende acid en diep gedreun kregen ze synthpop-achtige dance die bovendien veelal een traditionele songstructuur kreeg. De massa vond het niet erg, Discovery leverde een tal van hitsingles op en Daft Punk's eerste stappen in online communities. Via software, registratiecodes en een soort creditcard kon je als koper van Discovery lid worden van de Daft Club. Daarop waren gratis remixes van hun eigen werk te verkrijgen. Maar het kon nog multimedialer.

In 2003 produceerden de heren hun eerste film. Interstella 5555, getekend en geproduceerd in Japan, was een visuele weergave van het album Discovery en gaat over een popband die in space wordt ontvoerd. Om aan hun eigen mystiek bij te dragen verscheen Daft Punk in het openbaar met robotmaskers op. Ook de vervolgplaat Human After All kreeg een thematische aanpak uiteindelijk resulterend in de film Electroma. Daarin proberen de twee bandleden van robot tot mens te worden. Het is de eerste film van Daft Punk waarin niet hun eigen muziek wordt gebruikt.

Het lijkt erop dat het nog even gaat duren voor we de volgende incarnatie van Daft Punk zullen horen. Tot die tijd zijn ze echter wel op verschillende plekken te zien. Zoals 4 juli aanstaande in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Om die komst en het tienjarig bestaan te vieren wordt de film Electroma de dag ervoor vertoond bij Impakt in Utrecht. Daarna gaat de film op tournee door Nederland en is te zien in Arnhem, Breda, Eindhoven, Amsterdam, Den Haag en Den Bosch.

Om iets van Daft Punk aan de lijve te ondervinden hoef je maar om je heen te kijken. De huidige generatie discopunkers, zoals LCD Soundsystem, zijn schatplichtig aan de Franse maestro's. De minimale, funky stijl wordt door hen vertaald van apparaten naar gitaren en weet evenals tien jaar terug een nieuw publiek de dansvloer op te lokken. Al even wars van glamour als destijds. Tien jaar oud of niet: 'Daft Punk is playing at my house, my house!'