DAG-column: Stop de persen

DAG-column: Stop de persen

13-05-2008 10:14 Laatste update: 29-04-2018 16:53

16 Miljoen reporters.

De ambities van Skoeps.nl, de nieuwssite gemaakt door burgerjournalisten, waren hoog. De schouders achter de site, PCM en Talpa Media, breed. Na anderhalf jaar ging vorige week de stekker er uit. Wat ging er mis?

Allereerst die 16 miljoen reporters, de slogan van Skoeps. In de praktijk telde de site 7500 burgerjournalisten, waarvan er slechts 220 actief genoeg waren dat ze een cameratelefoon in bruikleen kregen (en nu mogen houden, sportief). Dat is nog steeds een fikse redactie, ware het niet dat het geen journalisten waren. En Skoeps geen nieuwssite was. Als je de site bezocht was je niet in één klap op de hoogte van het actuele nieuws, je zag Sinterklaas van z'n paard vallen. Als dat je ding is, kom je op sites als YouTube of Dumpert beter aan je trekken. Exit Skoeps dus.

Betekent de strop van Skoeps ook de dood van de burgerjournalistiek? Nee, al mag het woord burgerjournalistiek wat mij betreft afgeschreven worden. Een paar jaar geleden gebruikten professionale media 'amateurbeelden'. De term is nog steeds van toepassing, want burgerjournalistiek bestaat in negen van tien gevallen uit een foto of videofragment gemaakt met een mobieltje door iemand die toevallig terplekke was. Dat is geen journalistiek. Het vak van journalist geniet weliswaar weinig aanzien, maar het is wel degelijk een vak. 'In de praktijk kunnen en willen burgers geen nieuwsberichten schrijven', zei Nu.nl hoofdredacteur Laurens Verhagen in Nrc.next, die meteen toegaf dat Nu.nl's burgernieuwssite Hier.nl ook is mislukt.

Feit blijft dat vrijwel iedereen een camera op zak heeft. Geen tramongeluk blijft ongefotografeerd. Maar zulke beelden zijn op z'n best lokaal nieuws. Op die paar uitzonderingen na dan, zoals de bomaanslagen in Londen of het vreemdgaan van Georgina Verbaan. Burgerjournalistiek is gewoon geen eigen site waard. Nu.nl doet dat slimmer met de subsite NuFoto. Nog beter is NuJij, waarin mensen net als bij eKudos en En.nl (ook van PCM) stemmen op het nieuws. Zulke sites zijn een interessante barometer om te zien wat er leeft onder het publiek. Zo'n rol past de burger ook beter. Je kunt mensen wel vragen om interactiviteit maar niet om creativiteit, is mijn ervaring na 15 jaar journalistiek op internet.

Bezoekers van Skoeps.nl worden nu doorverwezen naar het onderdeel Meedoen van de site van DAG. Dat lijkt me een realistischere ambitie.


Bright levert wekelijks op dinsdagen een bijdrage aan gratis dagblad DAG. Deze column is uit de editie van vandaag.