De beste startups van TNW12

Userpica

Persoonlijke videokanalen, apps voor stelletjes en Facebooken na de dood behoren tot de beste startups van The Next Web.

Tijdens The Next Web Conference eind vorige week vond ook de Startup Rally plaats: een wedstrijd voor startende internetbedrijven die werden beoordeeld door een jury van gelauwerde internetondernemers en investeerders met als voorzitter Werner Vogels, de hoofd technologie van Amazon.

Shelby.tv
Die jury koos uiteindelijk als over-all winnaar het Amerikaanse Shelby.tv, dat je video's laat ontdekken op basis van welke filmpjes je vrienden en kennissen via social media hebben gedeeld. De persoonlijke videospeler werkt niet alleen op het web, maar ook op mobiel, tablet en smart tv's.

Voor gebruik van Shelby.tv moet je inloggen op je Twitter- of Facebook-account, waarna je automatisch video's krijgt voorgeschoteld die door vrienden of mensen die je volgt zijn gedeeld. Van bootjes op de gracht tot muziekclips, Shelby.tv shufflet ze achter elkaar, in een groot deel van je scherm.

Je kan filteren op alleen populaire video's of video's die je nog nooit hebt gezien. Sommige video's komen van Shelby.tv zelf. Je kan video's liken en met behulp van een Chrome-extensie filmpjes die je tijdens het surfen tegenkomt in de wachtrij zetten om ze later te bekijken. Het idee klinkt niet erg vernieuwend, sites om video's te ontdekken zijn er al langer, maar het moet gezegd de interface van Shelby werkt prettig. Dit kan erg van pas komen als app op een van die nieuwe smart tv's.

Babelverse
De publieksprijs ging naar Babelverse, dat live vertalingen in spraak aanbiedt. Het vertalen gebeurt niet door de computer, maar door menselijke vertalers, die op Babelverse hun diensten aanbieden. De site verbindt je via voip met de vertalers. Babelverse is sinds donderdag gestart met een publieke betaversie.

De startup claimt al duizenden vertalers als geregistreerde gebruikers te hebben. Tijdens The Next Web werden de Engelstalige presentaties live vertaald door Babelverse in het Spaans en Portugees. De makers zeggen dat ze "voor taalgrenzen willen doen wat het vliegtuig met geografische drempels heeft gedaan".

Between
In een aantal categorieën vielen andere startups in de prijzen. Zo werd de beste mobiele applicatie Between, een Koreaanse startup die een app heeft gemaakt bedoeld voor stelletjes. De makers noemen de app een "intieme ruimte voor met z'n tweetjes". Zij kunnen met de app, die al 700 duizend keer is gedownload in Korea sinds november, alleen zaken delen met hun partner. Deze vorm van privécommunicatie doet wat denken aan andere diensten als Path en Pair.

Oprichter Edward Lee vertelde dat het idee voor de startup ontstond toen hij met wat drankjes op op Facebook een paar niet al te slimme opmerkingen over zijn baas en zijn moeder maakte. Hij bedacht dat het prettig zou zijn om zulke dingen alleen via een app met zijn geliefde te delen. De Between-app lijkt nu al aan te slaan in Korea en komt binnenkort beschikbaar in dertien talen.

Wat als de twee uit elkaar gaan? Dan hebben beide partijen geen toegang meer tot elkaars foto's of berichtjes op Between. Maar als het koppel weer besluit bij elkaar te komen, dan is alles weer beschikbaar. "We geven stelletjes nu een maand om na een break-up weer bij elkaar te komen." Dat vond de jury wat weinig. "Misschien moeten we er een paar maanden van maken", erkende Lee.

Nuji, Snowciety, Frommees, BeamApp
Als beste web-app werd Nuji gekozen. Nuji draait om 'social shopmarking': het fenomeen dat je mooie dingen die je tegenkomt op het web als een verlanglijstje deelt met je vrienden. Zie ook onze Uitlegparty. Je kunt je favoriete objecten bookmarken op Nuji en beslissen of je vrienden ze moeten zien. Nuji zegt al samen te werken met duizenden webshops. Gebruikers kunnen bij sommige webwinkels via Nuji ook kortingen krijgen op producten die op hun verlanglijst staan.

De beste consumentenapp werd het Nederlandse Snowciety, een sociaal netwerk voor wintersporters. Snowciety laat skiers en snowboarders met elkaar communiceren en elkaars locatie volgen via mobiele apps. Je krijgt allerlei statistieken en kaartjes te zien over jouw prestaties en die van vrienden. Binnenkort krijgt de app ook een navigatiefunctie voor op de piste.

De beste presentatie werd volgens de jury gegeven door Frommees, dat slechts twintig minuten voorbereidingstijd had gekregen. Frommees werkt met kleine ronde schijven van recyclebaar plastic met daarop unieke codes. De gebruiker kan allerlei content aan die code koppelen, zoals foto's, filmpjes en meer. De Frommees-schijfjes zijn dus een fysieke verschijning van digitale producten.

Als meest innovatieve app werd BeamApp gekozen, waarmee je makkelijk informatie en bestanden tussen apparaten kan delen. Je kunt bijvoorbeeld een telefoonnummer dat je ziet op een webpagina naar je telefoon sturen waarna hij het nummer belt. Ook kan je muziek of filmpjes afspelen van het ene naar het andere apparaat. BeamApp is voorlopig nog niet te testen, de startup verkeert nog in een besloten betafase.

Dead Social
Niet in de prijzen gevallen maar wel interessant was de Londense startup Dead Social, dat voor overledenen berichten op social media kan plaatsen. De gebruiker stelt een persoon in die zijn overlijden aan Dead Social moet melden, waarna de dienst klaargezette berichten en foto's kan publiceren op zijn accounts op Facebook, Twitter of Google+. Je kan zelf instellen hoeveel dagen, weken of maanden na je dood de spullen online komen, zodat je virtueel een beetje door blijft leven.

Dead Social wil de dienst voor consumenten gratis houden en hoopt te verdienen aan bekende personen en entertainmentbedrijven die na het overleden langzaam uit beeld raken bij hun fans. "De verkopen pieken vlak na het overlijden, maar zakken daarna permanent in omdat de artiest niets meer uitbrengt en niet meer communiceert met zijn fans. Maar met onze dienst kunnen artiesten nog een hele tijd na hun dood allerlei materiaal op Facebook en andere social media plaatsen", aldus Dead Social-oprichter James Norris.

Sellanapp, Hojoki
Ook niet bekroond maar toch veelbelovend is het Amsterdamse SellanApp, een platform om ideëen voor apps uit te werken en vervolgens deze concepten via crowdfunding echt te laten bouwen door appmakers. Sellanapp heeft een eigen applicatie, waarmee testversies van de zelfbedachte apps zijn te ontwerpen, zodat ontwikkelaars en donateurs een indruk krijgen van wat de bedoeling is. De bedenkers van een app-idee kunnen donateurs laten meeverdienen met de inkomsten die de app uiteindelijk genereert.

Ben je hele werkdagen aan het switchen van de ene naar de andere webapplicatie en heb je tientallen tabbladen open staan, dan is de Duitse site Hojoki wellicht een aanrader. De dienst laat je al je cloudapps samenvoegen in een nieuwsfeed. Hojoki is vooral gericht op werkdoeleinden. Zo kunnen gebruikers ook in besloten groepen samenwerken.

Covify
Tot slot vond tijdens de Next Web ook een 'hack battle' plaats, waaraan 22 teams en ruim honderd codekloppers deelnamen. De winnaar werd Covify: een web- en iPhone-app waarmee je de albumcovers van cd's en lp's kan fotograferen via je webcam of je telefooncamera, waarna de app deze automatisch herkent en matcht met Spotify. Je kan met Covify dus je fysieke muziekcollectie in Spotify beschikbaar maken zonder dat je albumtitels hoeft over te typen. Of het echt veel tijd bespaart, valt te betwijfelen, maar het is origineel bedacht.

door Tonie van Ringelestijn, 01-05-2012 08:27 4543 views
The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 3 Bright Bunch leden en 90 bezoekers online.