De economie van het delen aan de eettafel

De economie van het delen aan de eettafel

27-08-2013 15:44 Laatste update: 28-04-2018 10:26

Krijg je echte vrienden door sociale media? Angelina Baker at mee met de gebruikers van Thuisafgehaald.nl en trok haar conclusies.

A Meal Worth Sharing geeft een kijkje in de keuken van de Nederlander die zijn of haar keuken opent voor de buren. Sinds 2012 is de site Thuisafgehaald, waar je online een aantal porties van je maaltijd aanbiedt, uitgegroeid tot een netwerk van afhalers en thuiskoks. Angelina Baker laat met haar afstudeerproject in grafisch ontwerpen aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam de gevolgen van de sociale processen zien. Zijn social media echt sociaal?

Met een bakje naar de buren is niet alleen voor eenzame mensen. Je bent juist alleen met eten omdat die ander een activiteit heeft, of je hebt allebei gewoon even geen zin in koken, helemaal als de buurman de beste paella maakt. In een speciaal magazine schrijft fervent Bright-lezer Baker over 'the economy of sharing'.

"Ik vind het belangrijk om aan te tonen dat het niet alleen voor het individu hoeft te zijn, maar juist mensen die elkaar niet kennen bij elkaar kan brengen, al zijn het maar korte ontmoetingen. Hierdoor creëer je 'bekende vreemden' in de stad waar je leeft."

"Via Facebook heb ik een platform gemaakt om mensen aan te sporen deel te nemen aan het project. Want de meeste mensen zijn bang om gebruik te maken van thuisgehaald of Restaurant Day. Vooral omdat ze bang zijn wie ze tegen komen, bij vreemden in huis zijn of dat ze ziek worden van het eten. Door verhalen en foto’s van ervaringen in het tijdschrift geef ik een duwtje in de rug, om te laten zien dat de mensen die je tegenkomt niet eng of vreemd zijn, alleen onbekend! (en het eten is ook echt lekker). Door verhalen en foto’s van ervaringen probeer ik inzichtelijk te maken dat online en digitale netwerken juist sociale interactie tussen burgers kunnen bevorderen en dat het ook nog bijzondere ontmoetingen oplevert. Elke keer ben ik met een lach op mijn gezicht en een goed gevulde Tupperwarebakje naar huis gegaan."

Thuisafgehaald heeft over het project gehoord en Baker gevraagd te helpen met het ontwerp van promotiemateriaal. Het bracht Baker ook in contact met mensen die hebben meegeholpen met afhalen en opeten.

Inspiratie vond Baker bij Martijn de Waal en zijn boek De Stad als Interface, Studio Lonne Wennekendonk, Virtueel Platform en festival What Design Can Do. En nu? "In september ga ik meedoen met Eclectis, een project vanuit de Waag waar kunst, technologie en mensen betrekken met de stad samenkomt."

Delen is een thema, zeker onder graduates. In Londen bedacht Kayleigh Thompson Hyperlocal Market, een systeem waarbij lokale producenten en consumenten met elkaar in contact komen via een website, een app, met behulp van tools zoals een labelprinter.